Pohjois-Karjalan LEL-vakuutusmaksutulo oli alkuvuonna yli 7 miljoonaa euroa

Pohjois-Karjalan LEL-vakuutusmaksutulo oli alkuvuonna yli 7 miljoonaa euroa Pohjois-Karjalan LEL-maksutulo kasvoi 16 prosenttia viime vuoden alkupuoliskoon verrattuna. Kasvu oli suurempaa kuin koko maassa. Pohjois- Karjalan alueelta saatiin LEL-alojen eli rakennus-, metsä-, maatalous- ja satama-alan vakuutusmaksutuloa yhteensä noin 7,4 miljoonaa euroa vuoden 2004 tammi-kesäkuun aikana. Vuonna 2003 LEL-maksutuloa kertyi vastaavana ajankohtana Pohjois-Karjalassa noin 6,4 miljoonaa euroa. 60 prosenttia Pohjois-Karjalan LEL-maksutulosta tuli rakennusalalta, 27 prosenttia metsäalalta ja 13 prosenttia maatalousalalta. Rakennusalan vakuutusmaksutulon osuus kasvoi noin 3 prosenttia ja metsäalan maksutulon osuus laski noin 3 prosenttia edellisvuoteen verrattuna. Maatalousalan maksutulon osuus puolestaan kasvoi prosentin edellisvuodesta. Vuoden 2004 tammi-kesäkuun aikana Etera sai vakuutusmaksutuloa koko maasta 231 miljoonaa euroa. Maksutulo kasvoi 9 prosenttia edellisvuodesta. TaEL-maksutuloa kertyi Pohjois-Karjalasta alkuvuonna yli 990 000 euroa TaEL-vakuutusmaksutulo kasvoi alkuvuonna Pohjois-Karjalassa 19 prosenttia viime vuoden alkupuoliskoon verrattuna. TaEL- vakuutusmaksutuloa saatiin Pohjois-Karjalasta tämän vuoden tammi- kesäkuussa yli 990 000 euroa, kun viime vuoden alkupuoliskolla maksutuloa kertyi noin 830 000 euroa. Koko Suomesta TaEL-vakuutusmaksutuloa kertyi vuoden 2004 alkupuoliskolla 54 miljoonaa euroa, mikä oli noin 15 prosenttia enemmän kuin viime vuonna. Esiintyvien taiteilijoiden ja eräiden erityisryhmien eläkekassa fuusioitui Keskinäiseen Eläkevakuutusyhtiöön Eteraan 30.6.2004. Sulautuminen vahvistaa Eteran asemaa tulevaisuuden toimijana. LEL:n mukaan saavat työeläkkeensä rakennus-, metsä, maatalous- ja satama- alan työntekijät. TaEL:n mukaan vakuutetaan taiteilija-ammattien lisäksi ns. pätkätyöt eli yksityisalojen lyhyet työsuhteet sekä ne työt, joissa palkkatulo jää alle TEL-rajan (229, 34 euroa / kk vuonna 2004). Myös kaikki kotitalouksien teettämä työ vakuutetaan TaEL:ssa lukuun ottamatta LEL-alojen töitä. Lisätietoja: Alueyksikön osastopäällikkö Mikko Nevalainen p. 010 553 3797 tai 040 502 4613 mikko.nevalainen@etera.fi www.etera.fi ------------------------------------------------------------ Tämän tiedon Teille välitti Waymaker, http://www.waymaker.fi Seuraavat tiedostot ovat ladattavissa: http://www.waymaker.net/bitonline/2004/09/03/20040903BIT00140/wkr0001.pdf