Pohjois-Pohjanmaan LEL-maksutulo kasvoi 8 prosenttia alkuvuonna

Pohjois-Pohjanmaan maakunnasta saatiin LEL-maksutuloa alkuvuonna 17,3 miljoonaa euroa. LEL-maksutulo kasvoi 8 prosenttia viime vuodesta. Viime vuonna vastaavaan aikaan LEL-alojen eli rakennus-, metsä-, maatalous- ja satama-alan vakuutusmaksutuloa saatiin Pohjois-Pohjanmaalta noin 16 miljoonaa euroa. Koko Suomessa LEL-maksutulo kasvoi 4 prosenttia alkuvuonna. Pohjois-Pohjanmaan LEL-maksutulosta rakennusalan maksutuloa saatiin 13,2 miljoonaa euroa, kun sitä viime vuonna vastaavaan aikaan saatiin noin 12 miljoonaa euroa. Pohjois-Pohjanmaan LEL-maksutulosta rakennusalalta tuli noin 76 prosenttia. Metsäalan vakuutusmaksutuloa saatiin 1,9 miljoonaa euroa alkuvuonna ja maatalousalan maksutuloa 1,8 miljoonaa euroa. Satama-alan maksutuloa saatiin hieman yli 400 000 euroa alkuvuonna. Vuoden 2005 tammi-kesäkuun aikana Etera sai vakuutusmaksutuloa koko maasta 236 miljoonaa euroa, mikä oli 4 prosenttia enemmän kuin edellisvuonna. TaEL-maksutuloa kertyi Pohjois-Pohjanmaalta alkuvuonna 3 miljoonaa euroa TaEL-vakuutusmaksutulo kasvoi Pohjois-Pohjanmaan maakunnassa alkuvuonna 18 prosenttia. TaEL-vakuutusmaksutuloa saatiin tämän vuoden tammi-kesäkuussa noin 3 miljoonaa euroa, kun viime vuoden alkupuoliskolla maksutuloa saatiin noin 2,6 miljoonaa euroa. Koko Suomen TaEL-vakuutusmaksutulo oli vuoden 2005 alkupuoliskolla 60 miljoonaa euroa, eli 12 prosenttia enemmän kuin vuonna 2004. TaEL:n mukaan vakuutetaan taiteilija-ammattien lisäksi ns. pätkätyöt eli yksityisalojen lyhyet työsuhteet sekä ne työt, joissa palkkatulo jää alle TEL-rajan. Myös kotitalouksien teettämä työ vakuutetaan TaEL:ssa lukuun ottamatta LEL-alojen töitä. Lisätietoja: Alueyksikön osastopäällikkö Mikko Nevalainen p. 010 553 3797 tai 040 502 4613 mikko.nevalainen@etera.fi www.etera.fi Keskinäinen Eläkevakuutusyhtiö Etera on uudistuva eläketurvan osaaja. Hoidamme ainoana työeläkevakuutusyhtiönä LEL- ja TaEL-eläkevakuutusta, kunnes työeläkelait TEL, LEL ja TaEL vuonna 2007 yhdistetään yksityisalojen työeläkelaiksi ja markkinat avautuvat. LEL:n mukaan vakuutetaan rakennus-, metsä-, maatalous- ja satama-alojen työntekijät. TaEL:n mukaan vakuutetaan taiteilija-ammattien lisäksi yksityisalojen lyhyet työsuhteet. Lisätietoja www.etera.fi