Pohjois-Savon LEL-vakuutusmaksutulo oli alkuvuonna lähes 11 miljoonaa euroa

Pohjois-Savon LEL-vakuutusmaksutulo oli alkuvuonna lähes 11 miljoonaa euroa Pohjois-Savon LEL-maksutulo kasvoi alkuvuonna 11 prosenttia viime vuoden vastaavaan ajanjaksoon verrattuna. Kasvu oli hieman suurempaa kuin koko maassa. Pohjois-Savon alueelta saatiin LEL-alojen eli rakennus-, metsä-, maatalous- ja satama-alan vakuutusmaksutuloa yhteensä lähes 11 miljoonaa euroa vuoden 2004 tammi-kesäkuun aikana. Vuonna 2003 vastaavana ajanjaksona LEL-maksutuloa kertyi Pohjois-Savossa noin 9,9 miljoonaa euroa. Noin 65 prosenttia Pohjois-Savon LEL-maksutulosta tuli rakennusalalta, noin 16 prosenttia maatalousalalta ja noin 19 prosenttia metsäalalta. Eri alojen osuudet Pohjois-Savon maksutulosta säilyivät ennallaan viime vuoteen verrattuna. Vuoden 2004 tammi-kesäkuun aikana Etera sai vakuutusmaksutuloa koko maasta 231 miljoonaa euroa. Maksutulo kasvoi 9 prosenttia edellisvuodesta. TaEL-maksutuloa kertyi Pohjois-Savosta alkuvuonna 1,6 miljoonaa euroa TaEL-vakuutusmaksutulo kasvoi alkuvuonna Pohjois-Savossa 17 prosenttia edellisvuoteen verrattuna. TaEL-vakuutusmaksutuloa saatiin Pohjois- Savosta tämän vuoden tammi-kesäkuussa noin 1,6 miljoonaa euroa, kun viime vuoden alkupuoliskolla maksutuloa kertyi noin 1,3 miljoonaa euroa. Koko Suomesta TaEL-vakuutusmaksutuloa kertyi vuoden 2004 alkupuoliskolla 54 miljoonaa euroa, mikä oli noin 15 prosenttia enemmän kuin viime vuonna. Esiintyvien taiteilijoiden ja eräiden erityisryhmien eläkekassa fuusioitui Keskinäiseen Eläkevakuutusyhtiöön Eteraan 30.6.2004. Sulautuminen vahvistaa Eteran asemaa tulevaisuuden toimijana. LEL:n mukaan saavat työeläkkeensä rakennus-, metsä, maatalous- ja satama- alan työntekijät. TaEL:n mukaan vakuutetaan taiteilija-ammattien lisäksi ns. pätkätyöt eli yksityisalojen lyhyet työsuhteet sekä ne työt, joissa palkkatulo jää alle TEL-rajan (229, 34 euroa / kk vuonna 2004). Myös kaikki kotitalouksien teettämä työ vakuutetaan TaEL:ssa lukuun ottamatta LEL-alojen töitä. Lisätietoja: Alueyksikön osastopäällikkö Mikko Nevalainen p. 010 553 3797 tai 040 502 4613 mikko.nevalainen@etera.fi www.etera.fi ------------------------------------------------------------ Tämän tiedon Teille välitti Waymaker, http://www.waymaker.fi Seuraavat tiedostot ovat ladattavissa: http://www.waymaker.net/bitonline/2004/09/03/20040903BIT00130/wkr0001.pdf