Satakunnan LEL-vakuutusmaksutulo oli alkuvuonna lähes 10 miljoonaa euroa

Satakunnan LEL-vakuutusmaksutulo oli alkuvuonna lähes 10 miljoonaa euroa Satakunnan LEL-maksutulo kasvoi alkuvuonna 8 prosenttia viime vuoden vastaavaan ajanjaksoon verrattuna. Kasvu oli hieman vähäisempää kuin koko maassa. Tammi-kesäkuun aikana Satakunnan alueelta saatiin LEL- alojen eli rakennus-, metsä-, maatalous- ja satama-alan vakuutusmaksutuloa yhteensä noin 9,8 miljoonaa euroa. Vuonna 2003 LEL- maksutuloa kertyi vastaavana ajankohtana Satakunnassa noin 9,1 miljoonaa euroa. Noin 54 prosenttia Satakunnan LEL-maksutulosta tuli rakennusalalta ja noin 24 prosenttia satama-alalta. Maksutulosta 17 prosenttia tuli maatalousalalta. Rakennusalan vakuutusmaksutulon osuus kasvoi noin 2 prosenttia ja satama-alan vakuutusmaksutulon osuus puolestaan laski noin 2 prosenttia. Maatalousalan vakuutusmaksutulon osuus pysyi ennallaan. Vuoden 2004 tammi-kesäkuun aikana Etera sai vakuutusmaksutuloa koko maasta 231 miljoonaa euroa. Maksutulo kasvoi 9 prosenttia edellisvuodesta. TaEL-maksutuloa kertyi Satakunnassa alkuvuonna noin 1,6 miljoonaa euroa TaEL-vakuutusmaksutulo kasvoi Satakunnassa 22 prosenttia. TaEL- vakuutusmaksutuloa saatiin tämän vuoden tammi-kesäkuussa noin 1,6 miljoonaa euroa, kun viime vuoden alkupuoliskolla maksutuloa kertyi noin 1,3 miljoonaa euroa. Koko Suomesta TaEL-vakuutusmaksutuloa kertyi vuoden 2004 alkupuoliskolla 54 miljoonaa euroa, mikä oli noin 15 prosenttia enemmän kuin viime vuonna. Esiintyvien taiteilijoiden ja eräiden erityisryhmien eläkekassa fuusioitui Keskinäiseen Eläkevakuutusyhtiöön Eteraan 30.6.2004. Sulautuminen vahvistaa Eteran asemaa tulevaisuuden toimijana. LEL:n mukaan saavat työeläkkeensä rakennus-, metsä, maatalous- ja satama- alan työntekijät. TaEL:n mukaan vakuutetaan taiteilija-ammattien lisäksi ns. pätkätyöt eli yksityisalojen lyhyet työsuhteet sekä ne työt, joissa palkkatulo jää alle TEL-rajan (229, 34 euroa / kk vuonna 2004). Myös kaikki kotitalouksien teettämä työ vakuutetaan TaEL:ssa lukuun ottamatta LEL-alojen töitä. Lisätietoja: Keskinäinen Eläkevakuutusyhtiö Etera Alueyksikön osastopäällikkö Mikko Nevalainen p. 010 553 3797 tai 040 502 4613 mikko.nevalainen@etera.fi www.etera.fi ------------------------------------------------------------ Tämän tiedon Teille välitti Waymaker, http://www.waymaker.fi Seuraavat tiedostot ovat ladattavissa: http://www.waymaker.net/bitonline/2004/09/03/20040903BIT00050/wkr0001.pdf