Satakuntaan maksettiin LEL- ja TaEL-eläkkeitä viime vuonna lähes 37 miljoonaa euroa

Satakunnassa on 7 070 eläkkeensaajaa, joille maksettiin viime vuonna LEL- ja TaEL-eläkkeitä noin 36,8 miljoonaa euroa LEL- ja TaEL-eläkkeitä ja kuntoutuskuluja maksettiin vuonna 2004 yhteensä 772 miljoonaa euroa. Kasvua oli 3 prosenttia. Etera sai 248 miljoonaa euroa vastuunjakokorvauksia yhteisesti kustannettavista eläkkeistä. Uusia LEL- ja TaEL-eläkkeitä myönnettiin 9 626 kappaletta. Ne vähenivät 20 prosenttia. Satakunnan LEL-vakuutusmaksutulo oli viime vuonna yli 22 miljoonaa euroa Satakunnan LEL-maksutulo kasvoi noin 9 prosenttia viime vuodesta. Kasvu oli hieman vähäisempää kuin koko maassa. Satakunnan alueelta saatiin LEL-alojen eli rakennus-, metsä-, maatalous- ja satama-alan vakuutusmaksutuloa yhteensä noin 22,4 miljoonaa euroa vuonna 2004. Vuonna 2003 LEL-maksutuloa kertyi Satakunnassa noin 20,5 miljoonaa euroa. Noin 54 prosenttia Satakunnan LEL-maksutulosta tuli rakennusalalta ja noin 23 prosenttia satama-alalta. Maatalousalan maksutulon osuus oli 18 prosenttia ja metsäalan osuus 4 prosenttia. Metsä-, rakennus- ja satama-alan maksutulon osuudet pysyivät ennallaan edellisvuoteen verrattuna. Maatalousalan osuus laski noin prosentin. TaEL-vakuutusmaksutulo kasvoi Satakunnassa 12 prosenttia. Viime vuonna maksutuloa saatiin noin 3,4 miljoonaa euroa, kun edellisvuonna maksutulo oli noin 3,0 miljoonaa euroa. Koko maasta LEL- ja TaEL-vakuutusmaksutuloa kertyi viime vuonna yhteensä 636 miljoonaa euroa. Maksutulo kasvoi 10 prosenttia edellisvuodesta. Eteralla oli menestyksekäs vuosi ”Eteran ensimmäinen kokonainen toimintavuosi oli menestyksekäs. Saavutimme erittäin hyvät tulokset sekä vakuutus- että sijoitustoiminnassa”, luonnehtii Eteran toimitusjohtaja Lauri Koivusalo. Eteran 4,9 miljardin euron sijoitukset tuottivat 8,7 prosenttia. Tulos oli eläkeyhtiöistä paras. Kalevi Hemilä aloitti työt Eterassa Maatalous- ja metsätieteiden tohtori Kalevi Hemilä aloitti Eterassa 1.4.2005 varatoimitusjohtajana ja ottaa toimitusjohtajan tehtävät vastaan 1.1.2006 lukien Lauri Koivusalon jäädessä eläkkeelle. Lisätietoja: Alueyksikkö, yksikön päällikkö Mikko Nevalainen, p. 010 553 3797 tai 040 502 4613 mikko.nevalainen@etera.fi, www.etera.fi Keskinäinen Eläkevakuutusyhtiö Etera on uudistuva eläketurvan osaaja. Hoidamme ainoana työeläkevakuutusyhtiönä LEL- ja TaEL-eläkevakuutusta, kunnes työeläkelait TEL, LEL ja TaEL vuonna 2007 yhdistetään yksityisalojen työeläkelaiksi, ja kilpailu avautuu. LEL:n mukaan saavat työeläkkeensä rakennus, metsä-, maatalous- ja satama-alojen työntekijät. TaEL:n mukaan vakuutetaan taiteilija-ammattien lisäksi yksityisalojen lyhyet työsuhteet. Eteran maksutulo oli 636 miljoonaa euroa vuonna 2004. Lue lisää kotisivuiltamme www.etera.fi.