Seniori- ja palvelutalo Untuva nousi harjakorkeuteen Lauttasaaressa

Eläkevakuutusyhtiö Etera uudistaa Arcadan entistä koulua Helsingin Lauttasaaressa. Harjannostajaisia päästiin viettämään 8.4.2010. Entiseen koulurakennukseen tulee Esperi Care Oy:n hoivakoti, senioriasuntoja, Helsingin kaupungin ruotsinkielinen päiväkoti sekä liikuntatiloja.

Untuvaksi nimetyn kiinteistön harjannostajaisia vietettiin torstaina 8.4.2010. Rakennustyöt ovat hyvässä vauhdissa, parhaillaan tehdään sisustustöitä. Untuva valmistuu heinäkuussa. Se sijaitsee keskeisellä paikalla Lauttasaaressa Pajalahden puiston kupeessa, osoitteessa Haahkapolku 3. ”Tilojen tulevat käyttäjät ovat vanhuksia, senioreja, lapsia ja heitä hoitavia aikuisia. Tässä on loistava mahdollisuus yhteisöllisyyteen”, Eteran toimitusjohtaja Hannu Tarkkonen kuvailee. ”Meillä on hyviä kokemuksia Vantaan Pakkalasta, jossa omistamme vastaavan tyyppisen kohteen”, Tarkkonen jatkaa. Esperi Care Oy avaa Untuvaan ikääntyneiden hoivakodin Esperi Care Oy avaa Untuvaan ikääntyneiden hoivakodin, johon tulee 26 tehostetun palveluasumisen paikkaa sekä yksityisille että kaupungin palveluseteliasiakkaille. ”Esperi hoivakoti Untuva tulee valmistuttuaan tarjoamaan lauttasaarelaisille ja muille helsinkiläisille sekä myös muualta tuleville ikääntyneille korkeatasoista asumista ja hoivaa turvallisessa, kodinomaisessa ympäristössä. Hoiva ja huolenpito ovat ympärivuorokautista ja viriketoiminta vilkasta”, Esperin toimitusjohtaja Marja Aarnio-Isohanni kertoo. ”Lauttasaari on luonnonkaunis, viihtyisä asuinympäristö, jonka asukkaat haluavat asua nimenomaan Lauttasaaressa. Hoivakoti Untuva sijaitsee ikäihmisten oman talon alakerroksessa, josta on esteetön pääsy ulos turvalliselle pihalle. Ylemmissä kerroksissa asuville senioreille Esperi tuottaa yksilöllisesti räätälöityjä palveluja ja yhteisöllistä viriketoimintaa”, Aarnio-Isohanni jatkaa. Nelisenkymmentä senioriasuntoa Senioriasuntoja Untuvaan tulee 38. Valtaosa asunnoista on kaksioita, mutta joukossa on myös muutama yksiö. Asuntojen vuokraus alkaa huhtikuussa, ja ensivuokrausta hoitaa Realia Group Oy. Asunnot ovat esteettömiä ja hyvin varusteltuja. Persoonallista ilmettä asuntoihin tuovat korkeat huoneet sekä alkuperäiset rakenteet, joita on osin säilytetty. Senioriasuntojen yhteyteen tulee lisäksi yhteistiloja, joilla halutaan tukea yhteisöllisyyttä. ”Senioriasunnoissa itsenäisesti asuvat asukkaat voivat myös hyödyntää hoivakodin tarjontaa ja ostaa sieltä kulloiseenkin elämäntilanteeseen tarvitsemiaan hoivapalveluita”, Hannu Tarkkonen sanoo. Päiväkoti ja monipuolisia liikuntatiloja Untuvaan tulee myös Helsingin kaupungin ruotsinkielinen päiväkoti ja liikuntatiloja. Päiväkoti sijoittuu talon ensimmäiseen kerrokseen hoivakodin viereisiin tiloihin. Päiväkodissa tulee olemaan 28 tilapaikkaa. Liikuntatilojen vuokrauksesta neuvotellaan Helsingin kaupungin liikuntaviraston kanssa. Liikuntatilat tulevat lauttasaarelaisten käyttöön. Monipuoliset tilat soveltuvat esimerkiksi kori-, käsi-, lento- ja sulkapallon pelaamiseen, salibandyyn sekä muuhun liikuntaan. Uutta vanhoihin raameihin Vanhan koulun peruskorjaus uusiin käyttötarkoituksiin on Hannu Tarkkosen mukaan ollut haastava projekti. ”Oli saatava sovitettua monta eri käyttötarkoitusta saman katon alle ja vielä vanhoihin raameihin. Lopputulos vaikuttaa kuitenkin hyvältä”, hän sanoo. Etera on suunnitellut hanketta ja sitä on kaavoitettu vuodesta 2004 lähtien. Untuvan pääsuunnittelija on Arkkitehtitoimisto Timo Viikari Oy, ja hankkeen budjetti on noin 10 miljoonaa euroa. Rakennushanke on toteutettu projektinjohtomallilla, ja se on jakautunut kymmeniin eri urakoihin. Projektinjohtokonsulttina toimii KJ-Case Oy. Etera panostaa hoiva- ja seniorikoteihin Eteralla on kiinteistösijoituksia kaikkiaan noin 785 miljoonaa euroa. Viime aikoina painopiste on ollut erityisesti hoiva- ja seniorikodeissa. Kiinteistösijoitusten osuus Eteran koko sijoitussalkusta on noin 15 prosenttia.