Syyskuun TyEL-siirtokierros: Maksutuloa Eteraan aiempaa enemmän

”Saimme vakuutusmaksutuloa Eteraan syyskuun siirtokierroksella enemmän kuin millään aiemmalla kierroksella. Kuitenkin kierroksen nettotulos oli lievästi miinusmerkkinen”, asiakkuuksista vastaava varatoimitusjohtaja Hannu Tarkkonen sanoo. Koko vuoden 2008 siirtotulos on Eterassa kilpailijoihin verrattuna hyvä.

Syyskuun lopussa päättyneellä siirtokierroksella Etera sai 145 TyEL-vakuutusta. Niistä kertyi maksutuloa 15,7 miljoonaa euroa. ”Joukossa on vakuutusten keskittäjiä, paluumuuttajia ja uusia vakuuttajia”, Hannu Tarkkonen kertoo.

Eterasta siirtyi muihin yhtiöihin 465 vakuutusta. Se merkitsi maksutulossa 19,5 miljoonaa euroa. ”Valtaosa niistä oli pieniä, vakuutuksia keskittäviä asiakkaita.”

Syyskuun kierroksen nettotulos jäi Eterassa 3,8 miljoonaa euroa miinukselle.

Etera oli neljäs vuoden 2008 vakuutussiirroissa

Koko työeläkealan vakuutusten siirroissa Etera ylsi neljännelle sijalle. ”Tämän vuoden vakuutussiirrot vaikuttavat vain vähän Eteran maksutuloon. Siirtotulos on meidän myyntiorganisaatiollemme hyvä. Päihitimme osan kilpailijoistamme”, Tarkkonen toteaa.

Vuonna 2008 maksutuloa lähti Eterasta 3,4 miljoonaa euroa enemmän kuin saatiin uutta. Vakuutusten määrä väheni 1 045 kappaleella.

Liikehdintä melko vähäistä

Vuonna 2008 työeläkeyhtiöiden TyEL-maksutulosta siirtyi 4,3 prosenttia eläkeyhtiöstä toiseen. Edellisvuonna vastaava luku oli 5,6 prosenttia. Työeläkevakuutuksia voi siirtää eläkeyhtiöstä toiseen neljä kertaa vuodessa: joulu-, maalis-, kesä- ja syyskuussa.

Uusien vakuutusten myyntiluvut eivät sisälly siirtolukuihin. ”Uusmyynnissä Etera on menestynyt hyvin. Osuutemme uusien TyEL-vakuutusten lukumäärästä on 14 prosenttia ja euromäärästä 7 prosenttia”, Tarkkonen kertoo.