Toimitusjohtaja Kalevi Hemilä, Etera: UUSI ELÄKELAKI VAHVISTAA TYÖNTEKIJÄN OIKEUTTA SAADA TIETOA ELÄKKEESTÄÄN

”Työntekijöiden kannalta tilanne selkiintyy, kun meillä on ensi vuonna vain yksi työntekijän eläkelaki. Vaikka kolme vanhaa eläkelakia yhdistyy, tähän asti ansaittu eläke säilyy. Kokonaan uutta laissa on, että se vahvistaa työntekijän oikeutta paitsi eläke-etuihin, myös neuvontaan.” Näin totesi Eläkevakuutusyhtiö Eteran toimitusjohtaja Kalevi H e m i l ä puhuessaan rakennustyöntekijöille Lempäälässä torstaina 31.8.2006.

Etera järjesti SVR Viitosten IdeaParkin työmaalla eläkeneuvontaa ja ansiotyöotteiden jakelua 30.8 ja 31.8. Työmaa on Suomen suurimpia. Siellä työskentelee tällä hetkellä viitisen sataa työntekijää. Hemilä painotti, että jokaisen kansalaisen tulisi iskostaa mieleensä uuden työntekijän eläkelain lyhenne, TyEL. Ensi vuoden alusta toimialalla tai työsuhteen kestolla ei ole enää merkitystä eläkelain määrittämisessä, sillä vaikkapa kirvesmies, muusikko, metallimies tai sihteeri ansaitsevat eläkettä saman eläkelain, TyEL:n mukaan. ”Rakennuksilla työskentelevien eläke karttuu vielä tänä vuonna joko LEL:n tai TEL:n mukaan, mutta ensi vuonna sen päälle aletaan sitten ansaita TyEL-eläkettä.” Uusi laki tuo muutoksia työnantajille vakuuttamiseen. Sen sijaan eläke-etuudet ja eläkkeen laskenta säilyvät ennallaan. Ne muuttuivat merkittävästi jo vuoden 2005 alusta. Neuvontaa ja tietoa eläketurvasta Eteralla on pitkä perinne eläkeneuvonnasta sekä työmailla että muissa tilaisuuksissa, mutta uuteen eläkelakiin neuvonta on kirjattu kaikkien eläkeyhtiöiden velvollisuudeksi. ”Se vahvistaa työntekijän oikeutta saada neuvontaa ja palvelua eläkeyhtiöstä. Eläkeyhtiön tulee antaa vakuuttamilleen työntekijöille tietoa heille karttuneesta työeläkkeestä vuosittain. Laki sälyttää vastuuta myös työntekijälle itselleen, sillä hänen tulee tarkistaa eläkkeeseen oikeuttavat ansiot ja ilmoittaa mahdollisista puutteista eläkeyhtiöön. Kun ansiot on kirjattu rekisteriin, eläke voidaan myöntää oikeansuuruisena”, Hemilä sanoi. Vuodesta 2008 lähtien työeläkeyhtiöt lähettävät vuosittain työntekijöille tiedot sekä eläkeansioista että arvion kertyneestä eläkkeestä. Koska LEL- ja TaEL-eläkkeet on laskettu aina kaikista ansioista, Etera on lähettänyt ansiotyöluetteloita säännöllisesti. Viime keväänä Etera lähetti tiedot työsuhteista ja eläkeansioista noin 50 000 työntekijälle. Saman verran otteita postitetaan vielä tänä syksynä. ”LEL-alojen työntekijöillä voi olla elämänsä aikana useita kymmeniä työsuhteita. Sen vuoksi tietojen läpikäyminen säännöllisesti on paikallaan. Parhaiten meistä jokainen pystyy itse seuraamaan, että kaikki ansiot on merkitty työsuhderekisteriin ja ne tulevat mukaan eläkkeeseen”, Kalevi Hemilä korosti. Eteran maksutulo 11 %:n kasvussa Etera sai vakuutusmaksutuloa ensimmäisen vuosipuoliskon aikana 330 miljoonaa euroa. Maksutulo kasvoi 11 %. LEL-aloista parhaiten meni rakennusalalla, jossa palkkasumma kasvoi 11,7 %. LEL-aloilla työskenteli alkuvuonna 130 000 työntekijää ja TaEL-aloilla 85 000. Etera maksoi eläkettä alkuvuonna noin 154 000 henkilölle. Eläkemeno oli puolelta vuodelta yhteensä 411 miljoonaa euroa.