Toimitusjohtaja Kalevi Hemilä, Etera:Toivon Kauppakeskus Pasaatille myötätuulta

”Odotamme Kotkan kauppakeskus Pasaatin olevan pitkällä aikavälillä kannattava sijoitus, sillä vähittäiskauppa on kasvattanut viime vuosina myyntiään ja asiakasmääriään selvästi. Toivon kauppakeskukselle myötätuulta”, sanoi Eläkevakuutusyhtiö Eteran toimitusjohtaja Kalevi H e m i l ä Kauppakeskus Pasaatin avajaisissa kutsuvieraille keskiviikkona 15.11.

Vähittäiskaupan markkinat ovat olleet selvässä kasvussa viime vuosina. Esimerkiksi vuonna 2005 kauppakeskusten asiakasmäärät lisääntyivät 5 prosenttia ja myynti 10 prosenttia. Kauppakeskus Pasaatissa arvioidaan päästävän yli 3 miljoonaan asiakaskäyntiin vuodessa. Kauppakeskus Pasaati avataan Kotkassa asiakkaille torstaina.

Hemilä totesi kauppakeskuksen menestymisessä hankkeen konseptin olevan tärkeä. Sen pitää pystyä vastaamaan kuluttajien tarpeisiin. Pasaati tavoittelee ykköspaikkaa vaatekaupan keskuksena talousalueellaan.

Etera omistaa kauppakeskuksesta vajaan puolet. Muut omistajat ovat Kapiteeli Oyj ja Apteekkien eläkekassa. Hankkeen rakentamisesta vastasi Oka Oy. Kauppakeskuksen kokonaiskustannusarvio oli noin 52 miljoonaa euroa. Pasaatin kokonaispinta-ala on 26 000 m2, josta uutta liiketilaa on 13 000 m2. Kauppakeskus laajennettiin vanhan Liikekeskuksen ympärille.

Eteralla oli syyskuun lopussa kiinteistösijoituksia käyvin arvoin vajaa 600 miljoonaa euroa, mikä oli 11 prosenttia sen kaikista sijoituksista. Eteran kiinteistösijoituksista valtaosa oli liikekiinteistöjä ja toimistoja. Kotkan Pasaatin lisäksi Etera omistaa mm. Kauppakeskus Selloa Espoossa. Eteran sijoitusomaisuus oli syyskuun lopussa yhteensä 5,6 miljardia euroa.