Turun suurin palvelu- ja senioritalohanke Kuninkaanlaakso käynnistyy

”Eläkeyhtiön silmin palvelutalo on vakaa ja pitkäjänteinen sijoituskohde. Palvelutalojen tarve on Suomessa suuri, eikä se väestökäyrien mukaan ole vähentymässä. Katsastamme sopivia tontteja myös muissa kaupungeissa”, kertoo kiinteistöjohtaja Timo Sotavalta Eläkevakuutusyhtiö Eterasta.

”Turussa vanhusten osuus väestöstä on suomalaisten kaupunkien kärkeä.
Tarvitsemme kaupunkiin monenlaisia palveluita, mutta myös yrityksiä. Tämä palvelualan hanke vastaa hyvin turkulaisten tarpeeseen”, toteaa Turun apulaiskaupunginjohtaja Kaija Hartiala.

Palvelutalo Kuninkaanlaakso Turun Länsikeskuksessa on Eteran ensimmäinen merkittävä suora kiinteistösijoituskohde Turun seudulla. Kaksivaiheisen rakennushankkeen urakkasopimus on tehty Turun Teollisuuden Rakentajat Oy:n kanssa.

”Kuninkaanlaakson rakennushanke on meille merkittävä. Se antaa arvokasta lisäkokemusta tehokkaasta ja tulevaisuuden tarpeita vastaavasta hoitoalan kohteiden suunnittelusta ja toteutuksesta”, toteaa toimitusjohtaja Jari Rastas Teollisuuden Rakentajat Oy:stä. Hän uskoo hoitoalan rakentamisen kasvavan Turussa lähitulevaisuudessa. ”Olemme tässä kehityksessä aktiivisesti mukana.”

Kuninkaanlaakson palvelutalon pinta-ala on 2 800 m2, ja se sisältää 60 asukashuonetta. Tontin kokonaisrakennusoikeus on 7 300 m2. Toisessa vaiheessa tontille rakennetaan senioritaloja, joihin tulee 80 asuntoa. Palvelutalon rakennustyöt aloitetaan syyskuun loppuun mennessä, ja se valmistuu syksyllä 2008. Palvelutalon rakennuskustannukset ovat noin 6 miljoonaa euroa.
Kerrostalojen suunnittelu alkaa lokakuussa.

Palvelu- ja senioritalot sopivat eläkeyhtiön sijoitussalkkuun

Sotavalta arvioi Kuninkaanlaakson palvelutalon sijainnin mainioksi. ”Kaikki tärkeät palvelut ovat kävelyetäisyydellä. Hyvää on myös se, että alueella on jo entuudestaan palvelutaloja. Kuninkaanlaaksoon on myös vierailijoiden helppo tulla, sillä liikenneyhteydet ovat erinomaiset.”

Viime vuosina Etera on hankkinut useita palvelu- ja senioritaloja. Suurin sijoitus on entisen sotilassairaala Tilkan kunnostaminen palvelutaloksi. Eteralla on palvelutalo myös Porvoossa, senioritalo Torniossa sekä käynnissä olevia hankkeita Kemissä, Rovaniemellä ja Vantaalla. ”Senioriasuntoja ja palvelutaloja tarvitaan kaikkialle Suomeen, niihin on jonoja joka kaupungissa”, Sotavalta toteaa.

Etera seuraa aktiivisesti Turun kiinteistömarkkinoita

Eteran kiinteistösijoitussalkusta 90 prosenttia on edelleen pääkaupunkiseudulla. Sotavallan mielestä nyt on hajauttamisen aika. ”Esimerkiksi vuokra-asuntomarkkinoilla Helsinki on hinnoitellut itsensä ulos.”

Turkua Sotavalta pitää sijoittajan vinkkelistä mielenkiintoisena kaupunkina. Turussa kiinnostavia kohteita ovat erityisesti liiketilat. ”Olemme kiinteistörahaston kautta mukana kauppakeskus Skanssissa, ja tänä vuonna hankimme omistukseemme myös Turun keskustaan kuun lopussa valmistuvia vuokra-asuntoja. Seuraamme mielenkiinnolla myös Kakolanmäen alueen rakentamista.”

Etera on 795 miljoonan euron kiinteistösijoituksillaan yksi Suomen suurimmista kiinteistösijoittajista. Sijoitussalkusta 13 prosenttia on suorissa kiinteistösijoituksissa sekä kiinteistörahastoissa.