Uudistunut Tilkka avasi ovensa

Mannerheimintien maamerkki, entinen keskussotilassairaala Tilkka siirtyi uuteen aikakauteen juhlavasti Puolustusvoimain lippujuhlan päivänä 4.6.2009.

Lähes 70 vuotta sotilassairaalana toiminut funkiskaunotar Tilkka on läpikäynyt mittavan peruskorjauksen ja ottanut vastaan uuden tehtävän monipuolisena hoivapalvelu- ja hyvinvointikeskuksena. Esperi Care Oy käynnisti Tilkassa Suomen suurimman yksityisen hoivapalvelukeskuksen jo tammikuussa. Tilkassa toimivat lisäksi laserhoitoihin erikoistunut Laser Tilkka Oy ja fysioterapia- ja liikuntapalveluja tarjoava FysioSporttis Oy. Tilkan ruoka-, kokous- ja juhlapalveluista vastaa Fazer Amica. ”Otamme nöyrästi vastaan Tilkan viestikapulan, ja lupaamme viedä eteenpäin Tilkan hyvää henkeä perinteitä vaalien”, Esperi Caren toimitusjohtaja Marja Aarnio-Isohanni lupasi kaikkien tilkkalaisten puolesta. Vanhustenhoitoon tarvitaan hyvät laatusuositukset Peruspalveluministeri Paula Risikko painotti puheessaan vanhustenhoidon laadun ja valvonnan tärkeyttä. ”Vanhustenhoito tarvitsee hyvät laatusuositukset. Kehittämällä vanhustenhoidon laatusuositusten mukaista toimintaa ja sosiaalihuollon valvontaa edistämme turvallista vanhuutta”, Risikko sanoi. Helsingin kaupunginjohtaja Jussi Pajunen totesi, että väestörakenteen muutos aiheuttaa kuntasektorille erittäin suuria haasteita. ”Palvelurakennetta kevennetään kansallisten tavoitteiden mukaisesti lisäämällä avopalveluja ja vähentämällä laitoshoitoa. Palveluasumista lisätään, kotipalvelua vahvistetaan ja omaishoitajien työtä tuetaan.” ”Vanhuspalvelujen kysynnän kasvaessa tarvitsemme yhä enemmän hoivapalvelukeskus Tilkan tapaisia, uudenlaisia toimijoita”, Pajunen totesi. Tilkka on Eteran kiinteistösalkun helmi ”Tilkka on Eteran kiinteistösijoitussalkun helmi arvokkaan rakennus- ja kulttuurihistoriansa takia. Eläkeyhtiölle sopii luontevasti rakennuttaa tiloja hoiva- ja hyvinvointipalveluyrityksille. Seniori- ja palvelutaloilla on kova kysyntä ikääntyvässä Suomessa. Vastaamme tähän tarpeeseen”, Eteran toimitusjohtaja Kalevi Hemilä painotti. Eläkevakuutusyhtiö Etera osti Tilkan Senaatti-kiinteistöiltä vuonna 2006 ja peruskorjasi sen tiiviissä yhteistyössä Museoviraston kanssa. Pääurakoitsija oli Oy Alfred A. Palmberg Ab. Tilkan rakennus valmistui vuonna 1936. Legendaarinen funkisrakennus toimi sotilassairaalana vuoteen 2005 saakka. Sotilaslääketieteen Keskuksen johtaja, lääkintäeversti Ari Peitso valotti avajaisissa Tilkan historiaa. ”Tilkka oli vuosikymmeniä Puolustusvoimien lääkintähuollon näkyvin osa ja tärkeä osa identiteettiämme. Meille on mieluisaa, että upeasti kunnostettu Tilkka muistuttaa jatkossakin tärkeästä työstä, jota täällä on tehty maanpuolustuksen ja varusmiesten hyväksi”, Peitso sanoi. Kokemuksiaan Tilkasta kertoi avajaisjuhlassa myös Aira Samulin. Hän on esiintynyt 1940-luvulla Tilkassa toipuville sotilaille. -------------------------- Tilkan käännekohdat: • Alue kuului aikoinaan Meilahden kartanon maihin. Tilkan arvellaan saaneen nimensä ruotsin kielen paikallismurteen sanasta ´tilk´eli peltotilkku. Toisen teorian mukaan kyseessä on vanha hämäläinen paikannimi. • Tilkan lepokoti –nimisen keuhkoparantolan perusti vuonna 1906 professori Taavetti Laitinen. Jugendhenkisen rakennuksen suunnitteli Onni Tarjanne. • Tilkan lepokoti siirtyi sotilaskäyttöön ensimmäisen maailmansodan sytyttyä 1914. • Suunnitelmat Helsingin Sotilassairaalan rakentamisesta tehtiin 1934. Tilkka valmistui marraskuussa 1936. • Vuonna 1965 valmistui rakennuksen laajennusosa. • Vuonna 1984 Tilkasta tuli Puolustusvoimien ainoa Keskussotilassairaala. Tilkkaan perustettiin tällöin myös Sotilaslääketieteen laitos. • Keskustelu Tilkan kohtalosta alkoi 1990-luvulla. Päätös Puolustusvoimien erikoissairaanhoidon ulkoistamisesta tehtiin 2005. Suomen lippu laskettiin katolta 30.12.2005. • Valtioneuvosto vahvisti Eteran ja Senaatti-kiinteistöjen kaupan Tilkasta 12.10.2006. • Tilkan peruskorjauksen päätoteuttaja oli Oy Alfred A. Palmberg Ab. Pääsuunnittelijana toimi arkkitehti, SAFA Bratislav Toskovic Parviainen Arkkitehdit Oy:stä. • Uudistettu Tilkka valmistui peruskorjauksen ja entisöinnin jälkeen keväällä 2009. Se avasi ovensa monipuolisena hoivapalvelu- ja hyvinvointikeskuksena. • Tilkan avajaisia vietettiin Puolustusvoimain lippujuhlan päivänä 4.6.2009. --------------------------