Uusi palvelukoti valmistuu Tyrnävän hyvinvointikeskittymään

Palvelukoti Villa Tyrniin valmistuu koti 12 kehitysvammaiselle asukkaalle ja 23 vanhukselle joulukuussa. Palvelukodin rakennuttajana toimii Eläkevakuutusyhtiö Etera. Palveluntuottajaksi Villa Tyrniin tulee valtakunnallinen verkostoyritys Hoivakymppi Oy, ja pääurakoitsija on Hartela-Forum Oy.

Palvelukodin rakentaminen on tapahtunut kiinteässä yhteistyössä Eteran, palveluntuottajan ja tulevan vuokralaisen Hoivakymppi Oy:n, Tyrnävän kunnan ja lääninhallituksen kanssa. Talo on nykyaikainen ja toimiva kokonaisuus. Villa Tyrnin ympärillä on eri alojen palveluyksiköitä ja toimijoiden kesken löytyy mahdollisuuksia yhteistyöhön. Asukkaat pääsevät muuttamaan uuteen kotiinsa joulukuussa 2009. ”Talon rakentamisen lähtökohtana on ollut kodinomaisuus, esimerkiksi pitkien yhtenäisten käytävien välttämistä, useita pieniä oleskelutiloja, pullantuoksuinen oma keittiö, kodin lämpimiä värejä, viihtyisä sisustus, esteettömyys ja ihmisten tapa toimia kodissa”, kertoo Hoivakympin toimitusjohtaja Aila Pärnänen. Talossa on huomioitu nimenomaan esteetön liikkuminen. Asukkaat voivat myös ulkoilla turvallisesti omalla rajatulla piha-alueella ja heillä on aina tarvittaessa oma palveluohjaaja tukena. Hoiva- ja seniorikohteiden osuus Eteran kiinteistösijoitussalkusta on ollut tasaisessa kasvussa. ”Eteralla on kokemusta palvelutalojen rakentamisesta, ja niille on myös kysyntää. Viime kuussa vietimme Ouluun marraskuussa valmistuvan Haapalehdon hoivapalvelukeskuksen harjannostajaisia”, kertoo Eteran kiinteistöjohtaja Timo Sotavalta. Villa Tyrnin palveluntuottajan verkostoyritys Hoivakymppi Oy:n omistaa yhdeksän sosiaali- ja terveysalan yrittäjää. Hoivakympin jäsenyrityksillä on vahva vuosien kokemus muun muassa vanhusten ja kehitysvammaisten palveluasumisesta. Henkilökunta aloittaa työnsä hyvissä ajoin Palvelukodin johtajaksi/palvelupäälliköiksi on valittu sairaanhoitaja Tuula Perämäki. Hän vastaa erityisesti kehitysvammaisten palvelukodista ja kotipalvelusta. Perämäen kumppaniksi ja vanhusyksikön vastuuhenkilöksi/palvelupäälliköksi on valittu sairaanhoitaja Miia Nissinaho. Muun henkilökunnan rekrytointi on loppusuoralla. Henkilökunnan määrä on 25-30 henkilöä. ”Työntekijät aloittavat työnsä hyvissä ajoin ennen kuin asukkaat muuttavat uuteen kotiinsa. Näin varmistetaan toiminnan sujuva liikkeelle lähtö, Hoivakympin arvojen mukainen toiminta ja esimerkiksi laatutyön omaksuminen osaksi arkipäivää”, Pärnänen korostaa.

Avainsanat: