Varsinais-Suomen LEL- ja TaEL-maksutulo kasvoi 11 prosenttia alkuvuonna

Keskinäinen Eläkevakuutusyhtiö Etera sai Varsinais-Suomen alueelta LEL- ja TaEL-maksutuloa noin 26 miljoonaa euroa alkuvuonna. Maksutulo kasvoi 11 prosenttia viime vuodesta. Viime vuonna LEL- ja TaEL-maksutuloa saatiin vastaavaan aikaan 23,6 miljoonaa euroa. Ensi vuoden alusta aloittaisten työeläkelakien LEL:n, TaEL:n ja TEL:n tilalle tulee yksi työntekijän eläkelaki TyEL.

LEL-alojen eli rakennus-, metsä-, maatalous- ja satama-alan vakuutusmaksutuloa saatiin Varsinais-Suomesta 19,5 miljoonaa euroa tammi-kesäkuussa. Viime vuonna vastaavana aikana LEL-maksutuloa saatiin noin 17,7 miljoonaa euroa. Varsinais-Suomen LEL-maksutulosta noin 14,7 milj. euroa oli rakennusalan maksutuloa. Maatalousalan maksutuloa Varsinais-Suomesta saatiin 3,2 milj. euroa. TaEL-vakuutusmaksutuloa saatiin Varsinais-Suomesta alkuvuonna 6,6 miljoonaa euroa. Viime vuonna vastaavana aikana TaEL-maksutuloa saatiin 5,2 miljoonaa euroa. TaEL:n mukaan vakuutetaan taiteilija-ammattien lisäksi ns. pätkätyöt eli yksityisalojen lyhyet työsuhteet sekä ne työt, joissa palkkatulo jää alle TEL-rajan. Myös kotitalouksien teettämä työ vakuutetaan TaEL:ssa lukuun ottamatta LEL-alojen töitä. Koko Varsinais-Suomen LEL- ja TaEL-maksutulosta 10,4 miljoonaa euroa tuli Turussa toimivista yrityksistä. Koko maasta LEL- ja TaEL-alojen maksutuloa saatiin alkuvuonna 329 miljoonaa euroa. Koko Suomessa Eteran saama vakuutusmaksutulo kasvoi alkuvuonna 11 prosenttia viime vuodesta. Etera vakuuttaa kaikkien alojen työntekijät ja yrittäjät ensi vuoden alusta Etera vakuuttaa kaikkien alojen työntekijöitä ja yrittäjiä ensi vuoden alusta alkaen. Etera on vahvistanut palveluaan esimerkiksi avaamalla neljä uutta aluetoimistoa tänä vuonna. ”Lähdemme mukaan kilpailuun positiivisin mielin”, kertoo alueyksikön päällikkö Mikko Nevalainen Eterasta. Vielä tämän vuoden ajan Etera eläkevakuuttaa LEL- ja TaEL-alojen työt ainoana työeläkeyhtiönä. Vuoden 2007 alusta yksi työntekijän eläkelaki TyEL korvaa erilliset eläkelait LEL:n, TaEL:n ja TEL:n. Eteralla oli kesäkuun lopussa 29 000 vakinaista asiakasyritystä. Tilapäisesti vakuutusmaksuja maksoi noin 36 000 asiakasta. Vakuutettuja työntekijöitä Eteralla on noin 300 000. Eläkkeitä Etera maksoi alkuvuodesta 411 miljoonaa euroa koko Suomeen noin 154 000 eläkkeensaajalle. Sijoituksia Eteralla oli kesäkuun lopussa 5,5 miljardia euroa.