Varsinais-Suomen LEL-maksutulossa huomattavaa kasvua alkuvuonna

Varsinais-Suomen LEL-maksutulo kasvoi alkuvuonna 11 prosenttia viime vuodesta. Koko Suomessa LEL-maksutulo kasvoi 4 prosenttia. Varsinais-Suomen alueelta saatiin LEL-alojen eli rakennus-, metsä-, maatalous- ja satama-alan vakuutusmaksutuloa yhteensä noin 17,7 miljoonaa euroa tammi-kesäkuun aikana. Viime vuonna vastaavana aikana LEL-maksutuloa saatiin 16 miljoonaa euroa. Varsinais-Suomen LEL-maksutulosta rakennusalan maksutuloa oli 75 prosenttia, maatalousalan 18 prosenttia ja metsäalan 4 prosenttia. Rakennusalan maksutuloa saatiin tänä vuonna 13,3 miljoonaa euroa, kun sitä viime vuonna saatiin 11,9 miljoonaa euroa. Maa- ja metsätalousalan LEL-maksutulot nousivat hieman viime vuodesta. Suhteessa eniten kasvoi satama-alan vakuutusmaksutulo, jota saatiin tänä vuonna noin puoli miljoonaa euroa. Satama-alan osuus LEL-maksutulosta oli kuitenkin vain vajaa 3 prosenttia Varsinais-Suomessa. Koko Varsinais-Suomen LEL-maksutulosta noin 6 miljoonaa euroa tuli Turun kaupungin alueella toimivilta yrityksiltä. Vuoden 2005 tammi-kesäkuun aikana Etera sai vakuutusmaksutuloa koko maasta 236 miljoonaa euroa, mikä oli 4 prosenttia enemmän kuin edellisvuonna. TaEL-maksutuloa kertyi Varsinais-Suomesta alkuvuonna 5,2 miljoonaa euroa TaEL-vakuutusmaksutulo kasvoi Varsinais-Suomessa alkuvuonna 20 prosenttia. TaEL-vakuutusmaksutuloa saatiin tämän vuoden tammi-kesäkuussa 5,2 miljoonaa euroa, kun viime vuoden alkupuoliskolla maksutuloa saatiin noin 4,4 miljoonaa euroa. TaEL-maksutulosta noin 3,3 miljoonaa euroa tuli Turun kaupungin alueelta. Koko Suomen TaEL-vakuutusmaksutulo oli vuoden 2005 alkupuoliskolla 60 miljoonaa euroa, eli 12 prosenttia enemmän kuin vuonna 2004. TaEL:n mukaan vakuutetaan taiteilija-ammattien lisäksi ns. pätkätyöt eli yksityisalojen lyhyet työsuhteet sekä ne työt, joissa palkkatulo jää alle TEL-rajan. Myös kotitalouksien teettämä työ vakuutetaan TaEL:ssa lukuun ottamatta LEL-alojen töitä. Lisätietoja: Alueyksikön osastopäällikkö Mikko Nevalainen p. 010 553 3797 tai 040 502 4613 mikko.nevalainen@etera.fi www.etera.fi