Varsinais-Suomen LEL-vakuutusmaksutulo oli alkuvuonna yli 16 miljoonaa euroa

Varsinais-Suomen LEL-vakuutusmaksutulo oli alkuvuonna yli 16 miljoonaa euroa Varsinais-Suomen LEL-maksutulo kasvoi 6 prosenttia viime vuoden tammi- kesäkuuhun verrattuna. Kasvu oli hieman vähäisempää kuin koko maassa. Varsinais-Suomen alueelta saatiin LEL-alojen eli rakennus-, metsä, maatalous- ja satama-alan vakuutusmaksutuloa yhteensä noin 16,1 miljoonaa euroa vuoden 2004 tammi-kesäkuun aikana. Vuonna 2003 vastaavana ajankohtana LEL-maksutuloa kertyi noin 15,2 miljoonaa euroa. Noin 74 prosenttia Varsinais-Suomen LEL-maksutulosta tuli rakennusalalta ja noin 19 prosenttia maatalousalalta. Sekä rakennus- että maatalousalan vakuutusmaksutulo-osuudet säilyivät samoina kuin viime vuoden alkupuoliskolla. Vuoden 2004 tammi-kesäkuun aikana Etera sai vakuutusmaksutuloa koko maasta 231 miljoonaa euroa. Maksutulo kasvoi 9 prosenttia edellisvuodesta. TaEL-maksutuloa kertyi Varsinais-Suomessa alkuvuonna noin 4,4 miljoonaa euroa TaEL-vakuutusmaksutulo kasvoi Varsinais-Suomessa noin 9 prosenttia. TaEL-vakuutusmaksutuloa saatiin tammi-kesäkuun aikana noin 4,4 miljoonaa euroa, kun viime vuoden alkupuoliskolla maksutuloa saatiin noin 4,0 miljoonaa euroa. Koko Suomesta TaEL-vakuutusmaksutuloa kertyi vuoden 2004 alkupuoliskolla 54 miljoonaa euroa, mikä oli noin 15 prosenttia enemmän kuin viime vuonna. Esiintyvien taiteilijoiden ja eräiden erityisryhmien eläkekassa fuusioitui Keskinäiseen Eläkevakuutusyhtiöön Eteraan 30.6.2004. Sulautuminen vahvistaa Eteran asemaa tulevaisuuden toimijana. LEL:n mukaan saavat työeläkkeensä rakennus-, metsä, maatalous- ja satama- alan työntekijät. TaEL:n mukaan vakuutetaan taiteilija-ammattien lisäksi ns. pätkätyöt eli yksityisalojen lyhyet työsuhteet sekä ne työt, joissa palkkatulo jää alle TEL-rajan (229, 34 euroa / kk vuonna 2004). Myös kaikki kotitalouksien teettämä työ vakuutetaan TaEL:ssa lukuun ottamatta LEL-alojen töitä. Lisätietoja: Alueyksikön osastopäällikkö Mikko Nevalainen p. 010 553 3797 tai 040 502 4613 mikko.nevalainen@etera.fi www.etera.fi ------------------------------------------------------------ Tämän tiedon Teille välitti Waymaker, http://www.waymaker.fi Seuraavat tiedostot ovat ladattavissa: http://www.waymaker.net/bitonline/2004/09/03/20040903BIT00030/wkr0001.pdf