ETTEPLAN ALOITTAA KOLMANNEN PALVELUALUEENSA AVAINLUKUJEN JULKAISEMISEN

ETTEPLAN OYJ, PÖRSSITIEDOTE, 22.6.2016 KLO 11.00

ETTEPLAN ALOITTAA KOLMANNEN PALVELUALUEENSA AVAINLUKUJEN JULKAISEMISEN

Etteplan osti Espotelin ja Soikea Solutionsin 4.4.2016, minkä myötä se laajensi liiketoimintaansa sulautetuissa järjestelmissä ja esineiden internetiin (Internet of Things, IoT). Sulautetut järjestelmät ja IoT on Etteplanin kolmas palvelualue Suunnittelun ja Teknisen dokumentoinnin palvelualueiden lisäksi. Näiden kolmen palvelualueen avulla Etteplan tarjoaa suunnittelualalla ainutlaatuisen palvelukonseptin, joka kattaa älykkäät laitteet, dokumentoinnin ja teollisen internetin ratkaisut.

Sulautetut järjestelmät ja IoT tarkoittavat tuotekehityspalveluja ja teknologiaratkaisuja, jotka mahdollistavat tuotteen tai koneen digitaalisen yhdistettävyyden, esimerkiksi konsultointia, tutkimusta ja kehitystä, testilaboratoriota ja tuotannon testausjärjestelmiä. Etteplanin palvelut kattavat laajoihinkin IoT-ratkaisuihin tarvittavat palvelut, kuten liiketoimintajärjestelmät, mobiiliapplikaatiot ja erilaiset integraatiot.

Etteplan aloittaa kolmannen palvelualueensa avainlukujen julkaisemisen vuoden 2016 toisen vuosineljänneksen raportoinnistaan. Kaikkien kolmen palvelualueen avainluvut ovat: liikevaihto, operatiivinen liikevoitto ja korkean lisäarvon palveluiden osuutta liikevaihdosta kuvaava MSI (Managed Services -indeksi). Operatiivinen liikevoitto kuvaa yhtiön operatiivista suoritustasoa: siihen ei sisälly yritysjärjestelyihin liittyviä eriä kuten aineettomien hyödykkeiden poistoja ja lisäkauppahintojen uudelleenarvostuksia. Avainlukujen julkaisulla Etteplan lisää Yhtiön liiketoimintastrategian ja tavoitteiden toteutumisen läpinäkyvyyttä.

Espotelin ja Soikea Solutionsin liikevaihto oli vuonna 2015 yhteensä noin 29 miljoonaa euroa. Ostettujen yritysten sekä Etteplanin sulautetut järjestelmät ja IoT -liiketoiminnan liikevaihto oli yhteensä noin 40 miljoonaa euroa vuonna 2015. Etteplanin liikevaihto sulautetuista järjestelmistä ja IoT:stä, noin 11 miljoonaa euroa, on raportoitu Suunnittelupalvelut-palvelualueen liikevaihdossa.

Yhtiön organisaatiorakenne on edelleen yhdistelmä matriisirakennetta ja maakohtaisia organisaatioita. Etteplanin ulkoinen raportointi seuraa edelleen tätä organisaatiorakennetta.

Vantaalla 22. kesäkuuta 2016

toimitusjohtaja Juha Näkki, puh. 0400 606 372

Etteplanin palvelut kattavat suunnittelun, teknisen dokumentoinnin, sulautettujen järjestelmien sekä IoT:n (esineiden internet) ratkaisut. Asiakkaitamme ovat maailman johtavat valmistavan teollisuuden yritykset. Palvelumme parantavat asiakkaittemme tuotteiden ja suunnitteluprosessien kilpailukykyä tuotteen koko elinkaaren ajan. Etteplanin innovatiivisen suunnittelukyvyn tuloksia on nähtävissä lukuisissa teollisuuden ratkaisuissa ja arjen tuotteissa.

Vuonna 2015 Etteplanin liikevaihto oli 141,1 miljoonaa euroa. Yhtiön palveluksessa on noin 2 500 asiantuntijaa Suomessa, Ruotsissa, Alankomaissa, Saksassa, Puolassa ja Kiinassa. Etteplan on listattu Nasdaq Helsinki Oy:ssä tunnuksella ETT1V.