Etteplan ja Mevea strategiseen yhteistyöhön teollisuuden Digital Twin -ratkaisuissa

Etteplan Oyj, joka tarjoaa teollisten koneiden suunnittelupalveluita, sulautettujen järjestelmien ja IoT:n sekä teknisen dokumentoinnin ratkaisuja, ja reaaliaikaisiin simulaatioteknologioihin erikoistunut Mevea, ovat sopineet strategisesta yhteistyöstä Digital Twin -ratkaisuissa.

Etteplan ja Mevea tarjoavat yhdessä teollisille asiakkaille palvelua, joka perustuu Mevean kehittämään reaaliaikaiseen simulointiohjelmistoon ja Etteplanin luomaan simulointimalliin asiakkaan tuotteesta. Palvelu sopii erityisesti asiakkaille, jotka suunnittelevat liikkuvia työkoneita.

Digital Twin eli Digitaalinen Kaksonen tarkoittaa teollisesta koneesta tai laitteesta luotua simulointimallia, joka pystyy kuvaamaan todellisen koneen käyttöä ja käyttäytymistä reaaliaikaisesti. Digitaalinen Kaksonen vastaa teollisuuden tarpeeseen nopeuttaa ja tehostaa tuotekehitystä sekä alentaa tuotekehityskustannuksia.

Suurten teollisten laitteiden ja tuotantolinjojen ominaisuuksien kuten koneen hydrauliikan, mekaniikan ja automatiikan suunnittelu ja testaus on kustannustehokkaampaa Digitaalisen Kaksosen avulla, sillä vikatilanteet ja pullonkaulat nähdään tuotekehityksessä jo varhaisessa vaiheessa. Tyypillisesti Digitaalisen Kaksosen avulla tehty suunnittelu ja testaus vähentävät prototyyppivaiheen kustannuksia 30-50 % ja tuotesuunnittelun läpimenoaikaa 20-30 %. Digitaalinen Kaksonen simuloi myös tuotteen luonnollista käyttöympäristöä ja työprosessia todenmukaisesti.

Menetelmästä on erityisesti hyötyä uusien tuotesukupolvien suunnittelussa ja käyttöönotossa sekä tuotteen koko elinkaaren hallinnassa.

-        Mevean ohjelmistoja hyödyntävät jo useat yritykset eri teollisuudenaloilla. Näemme että kumppanuus Etteplanin kanssa vahvistaa kansainvälistymistavoitteitamme ja luo asiakkaillemme uusia mahdollisuuksia hyödyntää teknologiaamme. Etteplanin laaja ja globaali kone- ja laitososaaminen yhdistettynä simulointiohjelmistoomme tuo kummallekin merkittävää kilpailuetua nopeasti kasvavilla Digital Twin-markkinoilla, toimitusjohtaja Tero Eskola Meveasta kertoo.

-        Etteplanille Digital Twin- ratkaisut ovat tärkeä osa palvelutarjonnan kehittämisessä ja olemme erittäin tyytyväisiä alkaneesta yhteistyöstä Mevean kanssa. Yhdessä pystymme vastaamaan asiakkaittemme haasteisiin ja tarpeisiin hyödyntää digitalisointia uusien tuotteiden suunnittelussa ja käyttöönotossa. Mevean ohjelmisto on jo laajasti asiakaskuntamme käytössä, mikä luo meille myös uusia liiketoimintamahdollisuuksia, Suunnittelupalvelut  -palvelualueen johtaja Riku Riikonen Etteplanista kertoo.

Lisätietoja antavat:

Riku Riikonen
Johtaja, Suunnittelupalvelut, Etteplan Oyj

Outi Torniainen
Viestintä- ja markkinointijohtaja, Etteplan Oyj

Tero Eskola
Toimitusjohtaja, Mevea

Etteplan Oyj:n palvelut kattavat teollisuuden laite- ja laitossuunnittelun, sulautettujen järjestelmien ja  IoT:n (esineiden internet) sekä teknisen dokumentoinnin ratkaisut. Asiakkaitamme ovat maailman johtavat valmistavan teollisuuden yritykset. Palvelumme parantavat asiakkaittemme tuotteiden ja suunnitteluprosessien kilpailukykyä tuotteen koko elinkaaren ajan. Etteplanin innovatiivisen suunnittelukyvyn tuloksia on nähtävissä lukuisissa teollisuuden ratkaisuissa ja arjen tuotteissa.

Vuonna 2016 Etteplanin liikevaihto oli 183,9 miljoonaa euroa. Yhtiön palveluksessa on noin 2 800 asiantuntijaa Suomessa, Ruotsissa, Alankomaissa, Saksassa, Puolassa ja Kiinassa. Etteplan on listattu Nasdaq Helsinki Oy:ssä tunnuksella ETTE. www.etteplan.com

Mevea lyhyesti

Mevea Oy:n ohjelmistoratkaisut soveltuvat reaaliaikasimulointiin ja niiden avulla on mahdollista luoda tuotteen käyttöä ja käyttäytymistä kuvaava Digitaalinen Kaksonen (Digital Twin). Digitaalista Kaksosta voidaan käyttää koko tuotteen elinkaaren ajan, sisältäen tuotesuunnittelun, myynnin/markkinoinnin, tuotekoulutuksen ja asiakastuen. Näin saadaan sekä kustannussäästöjä että luodaan uusia liiketoimintamahdollisuuksia. Asiakkaitamme ovat useat maailman johtavat kone- ja laitevalmistajat. Lisätietoja www.mevea.com.

Avainsanat: