Etteplan ja Vekotinverstas opettavat kaupunkilaisille IoT:n taitoja

Etteplanin ja Vekotinverstaan LoRa-workshopissa Helsingin Kaapelitehtaalla opitaan liittymään kaupungin verkkoon LoRa-teknologian avulla ja välittämään antureilla kerättyjä mittaustuloksia pilveen. Workshopissa on noin 20 innokasta osallistujaa, jotka jakavat järjestäjien päättäväisyyden ja halun kehittää Helsingistä maailman paras pääkaupunki teknologian keinoin.

Workshopin seurauksena on mahdollista toteuttaa anturisovelluksia, joilla voidaan esimerkiksi mitata uimaveden lämpötilaa ja laatua mobiiliapplikaation avulla.

Etteplanin ja Vekotinverstaan yhteistyö tuo esineiden internetin (IoT) lähelle kansalaisia. Periaatteessa kenellä tahansa on mahdollisuus tulla oppimaan teknologioista. Etteplan konsultoi osallistujia teknologioiden yhdistämisessä eli integroinnissa ja tarjoaa välineet osallistujien käyttöön.

”Kun laitteita liitetään verkkoon ja niiden kautta kerättävää dataa välitetään pilvipalveluun, on tärkeää valita sovelluksen kannalta parhaimmat teknologiat. Yhtä tärkeää on ymmärtää teknologiavalintojen vaikutus kokonaisratkaisuun. Etteplanin rooli teknologia-integraattorina on tukea kehittäjiä välttämään karikoita eli nopeuttamaan kehitystyötä ja kehittämään kestäviä ja teknisesti toimivia ratkaisuja” Etteplanin teknologiajohtaja Jaakko Ala-Paavola kertoo.

Innovatiivisia ratkaisuja kaupunkien tosielämän haasteisiin

LoRa-workshop on jatkoa Etteplanin, IBM:n ja Digitan järjestämälle koko Suomen kattavalle Future City Challenge 2018 –kilpailulle, jonka tavoitteena oli suunnitella innovatiivisia ratkaisuja ja sovelluksia helpottamaan kaupunkilaisten arkipäivää. Helsingin, Espoon, Vantaan, Oulun, Jyväskylän ja Tampereen tosielämän haasteita lähtivät ratkomaan yli 80 kilpailijaa. Kilpailun voitti tiimi Team Heads’n Tails, joka suunnitteli Vantaan kaupungille ratkaisun koulujen ja muiden laajojen tilojen sisäilman mittaamiseen.

Vekotinverstas on Helsingin kaupungin kehitysyhtiön Forum Viriumin ja Kaapelitehtaan yhteinen hanke, jossa kaupunkilaisilla on mahdollisuus oppia, miten esineiden internet (Internet of Things, IoT) toimii. Verstas tarjoaa myös ympäristön, missä halukkaat voivat kehittää omia verkkoon liitettäviä ratkaisuja.

Jaakko Ala-Paavola
teknologiajohtaja, Etteplan