Etteplan mukana AW-Energyn aaltovoiman kaupallistamishankkeessa

AW-Energyn tehontuotantoyksiköstä tulee ensimmäinen kaupallinen aaltovoimaa tuottava tuote maailmassa.

AW-Energy Oy on valinnut Etteplanin pääsuunnittelukumppanikseen hankkeeseen, jossa tuotteistetaan AW-Energyn patentoiman WaveRoller-teknologian tehontuotantoyksikkö (PTO). Etteplan vastaa tuotteen mekaniikkasuunnittelusta ja teknisestä dokumentoinnista sekä koko kaupallistamishankkeen projektihallinnasta.

Tehontuotantoyksikkö on aaltovoimalaitoksen sydän, joka muuntaa aaltojen liikkeen sähköksi. Aaltoenergiaa tuottavan yksikön mekaaniset vaatimukset voimalle ja kestävyydelle hakevat vertaistaan. Voimantuotantoyksikön tuottamaa voima on verrattavissa siihen voimaan, joka syntyy, kun noin 400 000 kg punnusta heilutetaan metrin mittaisen varren päässä.

-         Etteplanilla oli merkittävä rooli koekäyttö- ja tutkimuslaitoksemme suunnittelussa. Tiedämme, että saamme Etteplanilta parhaan suunnitteluosaamisen teknisesti vaativaan tuotteeseemme, kertoo toimitusjohtaja John Liljelund AW-Energystä.

-         Aaltovoimassa olemme tekemisessä sellaisten voimien kanssa, joille ei löydy maailmassa mitään kokemusperäistä verrokkia. Sen tähden suuri osa suunnittelutyöstä perustuu erittäin vaativiin ja edistyksellisiin teknisiin laskentamalleihin. Olemme erittäin ylpeitä saadessamme olla mukana tässä pioneerityössä, kiittää Etteplanin toimitusjohtaja Juha Näkki.

Lisätietoja antavat:

Veikko Lamminen
SVP, Operations Finland
Etteplan

Outi-Maria Liedes
SVP, HR & Communications
Etteplan

Etteplan tuottaa suunnittelupalveluita ja teknisen dokumentoinnin ratkaisuja maailman johtaville valmistavan teollisuuden yrityksille. Palvelumme parantavat asiakkaittemme tuotteiden ja suunnitteluprosessien kilpailukykyä tuotteen koko elinkaaren ajan. Etteplanin innovatiivisen suunnittelukyvyn tuloksia on nähtävissä lukuisissa teollisuuden ratkaisuissa ja arjen tuotteissa.

Vuonna 2014 Etteplanin liikevaihto oli 131,9 miljoonaa euroa. Yhtiön palveluksessa on lähes 2 100 asiantuntijaa Suomessa, Ruotsissa, Alankomaissa ja Kiinassa. Etteplan on listattu NASDAQ OMX Helsinki Oy:ssä tunnuksella ETT1V.

Avainsanat:

Yrityksestä

Etteplan tuottaa suunnittelupalveluita, sulautettujen järjestelmien ja IoT:n ratkaisuja sekä teknisen dokumentoinnin palveluita maailman johtaville valmistavan teollisuuden yrityksille. Palvelumme parantavat asiakkaittemme tuotteiden ja suunnitteluprosessien kilpailukykyä tuotteen koko elinkaaren ajan. Etteplanin innovatiivisen suunnittelukyvyn tuloksia on nähtävissä lukuisissa teollisuuden ratkaisuissa ja arjen tuotteissa. Vuonna 2016 Etteplanin liikevaihto oli 183,9 miljoonaa euroa. Yhtiön palveluksessa on yli 2 500 asiantuntijaa Suomessa, Ruotsissa, Alankomaissa, Saksassa, Puolassa ja Kiinassa. Etteplan on listattu Nasdaq Helsinki Oy:ssä tunnuksella ETTE. www.etteplan.com