ETTEPLAN OSTI RUOTSALAISEN LUTABIN OSAKE-ENEMMISTÖN

ETTEPLAN OSTI RUOTSALAISEN LUTABIN OSAKE-ENEMMISTÖN

Etteplan Oyj on allekirjoittanut sopimuksen ruotsalaisen konsultointiyrityksen Lutab Professor Sten Luthander Ingenjörsbyrå AB (publ) (LUTAB) osake-enemmistön ostamisesta. Vuonna 1961 perustettu LUTAB tarjoaa ainutlaatuisen yhdistelmän osaamista kehittyneen teollisuusteknologian parissa. Lisäksi yhtiöllä on ainutlaatuista osaamista nykyaikaisen komposiittiraaka-aineen rakennemitoituksessa ja LUTAB tarjoaa myös turvajärjestelmäsuunnittelua, vaatimusten määrittelyä ja edistyneiden teknisten järjestelmien varmennusta. LUTAB's asiakkaat ovat korkealaatuisten teollisuussovellusten kehittäjiä, valmistajia ja käyttäjiä erityisesti ilmailu- ja maanpuolustus sektoreilla ja ajoneuvo- ja kulkuvälineteollisuudessa sekä lisäksi elektroniikka- ja voimansiirtoteollisuudessa. LUTAB:n palveluksessa on 35 konsulttia ja noin 20 alihankkijana toimivaa asiatuntijaa. Yhtiöllä on toimipiste Tukholmassa. LUTABin liikevaihto vuonna 2006 oli SEK 39.2 miljoonaa. Kaupan allekirjoitushetkellä Etteplan ostaa yrityksen pääomistajilta 83 % osakkeista ja äänivallasta. Pienemmät osakkaat voivat liittyä kauppaan, jolloin Etteplanin omistusosuus voi nousta 100 %:iin. Kaupan toteutuminen edellyttää, että Etteplan hankkii vähintään 90 % osakkeista. Lopullinen kauppasumma riippuu LUTABin taloudellisesta asemasta 30.12.2007 sekä vuosien 2008 ja 2009 tuloksesta. Kauppasumma maksetaan kokonaisuudessaan käteisellä. Kaupan täytäntöönpanon odotetaan tapahtuvan tammikuussa 2008. LUTABista tulee osa Etteplanin Ruotsin toimintoja. Suunnitelman mukaan LUTAB jatkaa omana kokonaisuutenaan Etteplan-konsernissa ja yhtiön liiketoimintaa kehitetään yhteisesti sovittujen strategioiden mukaisesti. Yrityskauppa tukee Etteplanin kasvustrategiaa Euroopassa ja vahvistaa yhtiön osaamista ja markkina-asemaa erityisesti ilmailuteollisuudessa. LUTABin toiminta tukee yhtiön olemassa oleville avainasiakkaille tarjottavia huipputeknologian palveluita. Lisäksi kauppa vahvistaa edelleen Etteplanin yhtiöiden synergioiden toteutumista. LUTABin toimitusjohtajan Johan Westbergin mukaan yhtiölle avautuu osana suurempaa suunnittelualan konsernia parempi mahdollisuus toteuttaa suurempia ja vaativampia projekteja, edelleen kehittää ja laajentaa omaa toimintaansa sekä laajentaa asiakaspohjaansa. Yrityskaupan seurauksena yhtiön markkina-asema tulee vahvistumaan. Etteplan on yksi Pohjoismaiden suurimmista teollisuustekniikan suunnittelu- ja asiantuntijapalveluyrityksistä. Yhtiö tuottaa korkealaatuisia palveluja asiakkaittensa tuotekehitys- ja tuotantoprosesseihin. Konsernin ydinosaamisalueita ovat konetekniikka- ja automaatiosuunnittelu, informaatiosuunnittelu sekä ohjelmistokehitys ja elektroniikkasuunnittelu. Yhtiön liikevaihto vuonna 2006 oli 101,7 milj. euroa ja sen palveluksessa on yli 2 000 henkeä Suomessa, Ruotsissa, Saksassa, Italiassa ja Kiinassa. Hollolassa 26. lokakuuta 2007 Etteplan Oyj Heikki Hornborg toimitusjohtaja Lisätietoja antavat seuraavat henkilöt: Etteplan Oyj, toimitusjohtaja Heikki Hornborg, puh. 0400 873 063 Etteplan Industry, Tom Andersson, puh. +46 70 568 0732 tai LUTAB, toimitusjohtaja Johan Westberg, puh. +46 73 358 72 37 JAKELU OMX Pohjoismainen Pörssi Helsinki Keskeiset tiedotusvälineet www.etteplan.fi