Etteplan Q1: Liikevoitto ja liikevaihto paranivat merkittävästi

ETTEPLAN OYJ, PÖRSSITIEDOTE, 08.05.2012, KLO 14.00

Etteplan Q1: Liikevoitto ja liikevaihto paranivat merkittävästi

Katsauskausi tammi-maaliskuu 2012

• Konsernin liikevaihto kasvoi 20,2 % ja oli 35,6 (1-3/2011: 29,6) miljoonaa euroa.
    • Liikevoitto parani 125,1 % ja oli 2,6 (1,2) miljoonaa euroa.
    • Katsauskauden voitto oli 1,7 (0,7) miljoonaa euroa.
    • Liiketoiminnan rahavirta kasvoi ja oli 1,6 (-2,0) miljoonaa euroa.
    • Osakekohtainen tulos oli 0,09 (0,03) euroa.
    • Etteplan osti teknisen tuoteinformaation ratkaisuihin keskittyneen hollantilaisen
    • Tedopres International B.V.:n koko osakekannan.
  • Etteplan täsmentää arviotaan tilinpäätöstiedotteessa vuodelle 2012 annetuista näkymistä.

Näkymät 2012

Etteplanin asiakkaiden tilauskantojen kehitys vaikuttaa nopeasti Etteplanin liikevaihdon kehittymiseen. Etteplanin keskeisten asiakkaiden tämänhetkiset tilauskannat ovat keskimäärin hyvällä tasolla. Arvioimme markkina-asemamme säilyvän vahvana ja tuoteratkaisujemme myynnin kehittyvän positiivisesti.

Odotamme vuoden 2012 liikevaihdon ja liikevoiton kasvavan selvästi vuoteen 2011 verrattuna.

Aiempi arvio näkymistä

Pohjoismaissa toimivien keskeisten asiakkaiden tilauskannat ovat vuoden 2012 alussa hyvällä tasolla. Arvioimme teknisten suunnittelu- ja tuoteinformaation palveluiden kysynnän kasvun jatkuvan myös Kiinassa. Etteplanin asiakkaiden tilauskantojen muutokset vaikuttavat nopeasti Etteplanin liikevaihdon kehittymiseen.

Odotamme vuoden 2012 ensimmäisen vuosipuoliskon liikevaihdon ja liikevoiton kasvavan vuoden 2011 ensimmäiseen vuosipuoliskoon verrattuna.

Avainlukuja

(1 000 EUR) 1-3/2012   1-3/2011   1-12/2011
Liikevaihto 35 626   29 645   119 448
Tulos ennen rahoituseriä, veroja, poistoja ja osuutta osakkuusyhtiöiden tuloksesta (EBITDA) 3 083 (8,7 %) 1 539 (5,2 %) 8 478 (7,1 %)
Liikevoitto (EBIT) 2 609 (7,3 %) 1 159 (3,9 %) 6 885 (5,8 %)
Laimentamaton osakekohtainen tulos, EUR 0,09   0,03   0,20
Omavaraisuusaste, % 25,7   41,5   31,1
Sitoutuneen pääoman tuotto (ROCE) ennen veroja, % 25,5   12,4   17,6
Henkilöstö kauden lopussa  1 777   1 574   1 659

Etteplan Oyj:n toimitusjohtaja Juha Näkki osavuosikatsauksen yhteydessä:

”Onnistuimme voittamaan markkinaosuuksia useissa globaaleissa asiakkuuksissa erityisesti palvelutuotteidemme avulla. Tämä piti suunnittelukapasiteetin käyttöasteen hyvällä tasolla ja mahdollisti vahvan kasvun. Palvelutuotteet ja -ratkaisut ovat olleet merkittävässä asemassa konsernin liiketoiminnan kehittämisessä ja vaikuttivat positiivisesti liikevaihdon ja liikevoiton kasvuun.

Tarkensimme katsauskaudella strategiaamme vastaamaan entistä paremmin markkinoiden kehitystä ja tehostimme organisaatiotamme vastaamaan tarkennettua strategiaa. Investoimme strategiamme mukaisesti teknisen tuoteinformaation menetelmien kehitykseen hankkimalla hollantilaisen Tedopres International B.V.:n koko osakekannan. Tedopresin kehittyneet ratkaisut täydentävät Etteplanin palvelutarjontaa ja luovat erinomaisen pohjan kasvun jatkumiselle nykyisillä asiakastoimialoilla. Yritysosto avaa meille myös uusia mahdollisuuksia sekä Keski-Euroopan markkinoilla että uusilla asiakastoimialoilla ja tekee Etteplanista yhden Euroopan johtavista toimijoista teknisen tuoteinformaation alueella yli 300 ammattilaisen voimin.

Olen erittäin tyytyväinen ensimmäisen vuosineljänneksen positiiviseen kehitykseen. Olemme tehneet määrätietoista työtä toimintojen yhtenäistämiseksi ja liiketoiminnan kehittämiseksi. Uskon alkuvuoden positiivisen kehityksen jatkuvan vuoden 2012 aikana.”

Hollolassa 8. toukokuuta 2012

toimitusjohtaja Juha Näkki, puh. 0400 606 372

Etteplan on teollisten laitteistojen suunnitteluun ja teknisen tuoteinformaation ratkaisuihin ja palveluihin erikoistunut asiantuntijayritys. Etteplanin suunnitteluosaaminen ja palvelutuotteet kattavat asiakkaan tuotteiden elinkaaren kaikki vaiheet. Asiakkaamme ovat alansa johtavia globaaleja yrityksiä, jotka toimivat esimerkiksi ajoneuvo-, lentokone- ja puolustusvälineteollisuudessa, sähköntuotannossa ja voimansiirrossa sekä materiaalinkäsittelyssä.

Etteplanilla on laaja osaaminen elektroniikan ja sulautettujen järjestelmien kehittämisessä, automaatio- ja sähkösuunnittelussa, mekaniikkasuunnittelussa ja teknisen tuoteinformaation ratkaisuissa ja palveluissa.

Vuonna 2011 Etteplanin liikevaihto oli 119,4 miljoonaa euroa. Yhtiöllä on tällä hetkellä lähes 1 800 asiantuntijaa Suomessa, Ruotsissa, Kiinassa ja Hollannissa. Etteplan on listattu NASDAQ OMX Helsinki Oy:ssä tunnuksella ETT1V.