.eu-rekisteröinnit kaksinkertaistuneet viidessä vuodessa

Brysselissä, 6. huhtikuuta 2011 – .eu-verkkotunnuksen rekisteröinnit ovat kaksinkertaistuneet viidessä vuodessa, paljastaa huipputason.eu-verkkotunnusrekisteriä hallinnoiva EURid, verkkotunnuksen viidentenä syntymäpäivänä.

"Tänään juhlimme .eu:n viiden vuoden takaista käyttöönottoa. Alkuajoista lähtien jatkunut vakaa kasvu on vahvistanut .eu:n aseman maailman kymmenen suurimman huipputason verkkotunnuksen joukossa," sanoo EURidin toimitusjohtaja Marc Van Wesemael. "Tämä on osoitus siitä, että .eu tarjoaa yrityksille tehokkaan tavan esitellä itseään verkossa ja viestittää olevansa avoinna liiketoiminnalle kaikkialla Euroopassa."

Viiden vuoden jälkeen yhä vahva

Euroopan unionin yritykset, järjestöt ja asukkaat ottivat .eu-osoitteet avosylin vastaan

niiden tullessa julkisesti saataville 7. huhtikuuta 2006. Ensimmäisen kuukauden aikana tehtiin 1,7 miljoonaa rekisteröintiä. Nyt viiden vuoden jälkeen .eu-rekisteröintien määrä on kaksinkertaistunut 3,4 miljoonaan, minkä myötä .eu on maailman yhdeksänneksi suurin huipputason verkkotunnus.

Viimeisen viiden vuoden aikana .eu-rekisteröintien kasvu on ollut voimakkainta Liettuassa, Puolassa, Tšekin tasavallassa, Slovakiassa ja Virossa. Saksa, Alankomaat, Yhdistynyt kuningaskunta, Ranska ja Puola ovat puolestaan kohonneet .eu:n suurimmiksi markkina-alueiksi.

Kun kasvua tarkastellaan asiayhteydessä, voidaan huomata että huhtikuusta 2006 lähtien tiettyjen EU-maiden .eu-rekisteröinnit ovat lisääntyneet nopeammin kuin niiden vastaavien omien kansallisten huipputason verkkotunnusten (ccTLD) rekisteröinnit, mukaan luettuna .eu:n suurin markkina-alue Saksa:

.eu-kasvu ccTLD-kasvu*
Liettua 382 % 249 % (.lt)
Tšekin tasavalta 264 % 207 % (.cz)
Itävalta 108 % 92 % (.at)
Belgia 79 % 7 % (.be)
Saksa 65 % 43 % (.de)

.eu:n syntymäpäiväjuhlat

EURid juhli .eu:n viidettä vuosipäivää eilen Euroopan parlamentissa, Strasbourgissa pidetyssä syntymäpäiväkakun leikkaustilaisuudessa.

.eu-tiedotuspiste on avoinna yleisölle InfEuropassa, Schumanin aukiolla, Brysselissä 15. huhtikuuta asti. EURidin .eu Identity -lehden syntymäpäiväjulkaisu on saatavilla siellä. Lehti sisältää .eu:n tapaustutkimuksia ja asiantuntijahaastatteluja. Lehden verkkoversio on julkaistu osoitteessa http://link.eurid.eu/identity.

* Tiedot Euroopan neuvoston kansallisten verkkotunnusten rekistereistä (CENTR) ja Itävallan, Belgian, Tšekin, Saksan ja Liettuan huipputason verkkotunnusrekistereistä.

Mediatietoja varten, ota yhteyttä:

Catherine Dowdell, PR-tiedottaja   Puhelin: +46 (0)8 5063 74 12   Sähköposti: press@eurid.eu

Tietoa .eu:sta ja EURidista

.eu-verkkotunnus kuuluu maailman kymmenen suurimman huipputason verkkotunnuksen joukkoon. Se yhdistää 500 miljoonaa ihmistä 27 EU-maassa yhteen Internet-identiteettiin. Jo yli kolme miljoonaa .eu-verkkotunnusta on rekisteröity sen jälkeen kun verkkotunnus avattiin rekisteröintejä varten vuonna 2005. Monet yritykset käyttävät .eu-verkkosivustoa käytännöllisenä ratkaisuna selkeän eurooppalaisen identiteetin välittämiseksi, mukaan lukien Bridgestone, Century 21, Hyundai, MAN Group, Microsoft ja UniCredit Group.

EURid on Euroopan komission nimittämä voittoa tavoittelematon organisaatio, joka hallinnoi huipputason .eu-verkkotunnusta. EURid työskentelee yli 850 akkreditoidun rekisterinpitäjän kanssa ja antaa tukea 23 virallisella EU-kielellä. EURidin päätoimisto sijaitsee Brysselissä (Belgia), ja sillä on myös alueellisia toimistoja Pisassa (Italia), Prahassa (Tšekki) ja Tukholmassa (Ruotsi). Lisää tietoa osoitteessa http://www.eurid.eu.

Avainsanat: