Tarkett luopuu ftalaattien käytöstä muovilattioissa

Lattiavalmistaja Tarkett on päättänyt luopua ftalaattipitoisten pehmittimien käytöstä vinyylilattioissaan. Päätös on osa Tarkettin kestävää kehitystä tukevaa työtä. Vuoden 2014 alussa Tarkett aloittaa vähitellen siirtymisen ftalaatittomiin pehmittimiin kaikissa tuotantoyksiköissään eri puolilla maailmaa.

– Haluamme olla kestävän kehityksen ja ekologisten innovaatioiden edelläkävijä. Tuotteemme ovat jo entuudestaan vähäpäästöisiä, kierrätämme paljon ja vähennämme asteittain biosidien käyttöä. Nyt luovumme vähitellen maailmanlaajuisesti myös ftalaattien käytöstä vinyylilattioissamme, kertoo Tarkettin Pohjoismaiden ympäristöjohtaja Peter Okmark.

Tarkett on jo usean vuoden ajan käyttänyt ftalaatitonta teknologiaa Ronnebyn tehtaallaan Ruotsissa. Se toi markkinoille alan ensimmäisen ftalaatittomilla, uusiutuvilla pehmittimillä valmistetun homogeenisen muovilattian jo vuonna 2009. Kaikista Ruotsissa valmistetuista julkisten tilojen homogeenisista muovilattioista tehtiin ftalaatittomia vuonna 2011. Vuoden 2014 alussa Tarkett alkaa vähitellen siirtyä ftalaatittomien pehmittimien käyttöön sekä kodin että julkisten tilojen muovilattioissa kaikissa tuotantoyksiköissään koko Euroopassa. Euroopan ulkopuoliset tehtaat seuraavat esimerkkiä lähivuosien aikana. Tarkettin valitsema pehmitin on hyväksytty käytettäväksi myös elintarvikepakkauksissa ja alle kolmivuotiaiden lasten leluissa.

– Ensi vuonna tuomme markkinoille uuden sukupolven vinyylilattiat sekä koteihin että julkisiin tiloihin. Ensimmäinen mallisto julkaistaan kevään aikana, ja se on tarkoitettu erityisesti keittiöihin, eteisiin ja lastenhuoneisiin. Mallisto toimii lähtölaukauksena hankkeellemme, jossa lopetamme ftalaattien käytön vähitellen kaikissa tuotantolaitoksissamme ja autamme siten parantamaan sisätilojen laatua, kertoo Tarkettin Suomen maajohtaja Rolf Myrberg.

Ftalaatit ovat aineita, joita käytetään pehmittiminä monissa eri tuotteissa, kuten rakennusmateriaalit, pakkaukset, tekstiilit ja lelut. Ftalaattien terveysvaikutuksiin on viime vuosina kiinnitetty yhä enemmän huomiota, erityisesti lasten lelujen ja vaatteiden osalta. Aiheesta käydään intensiivistä keskustelua kaikissa Pohjoismaissa ja EU:ssa.

– Haluamme ottaa vahvan ympäristövastuun sekä Suomessa että muualla maailmassa ja valmistaa tuotteita, jotka toimivat modernissa, kestävää kehitystä tukevassa yhteiskunnassa tekemättä kuitenkaan kompromissia toimivuuden tai muotoilun suhteen. Lisäksi tarkastelemme jatkuvasti tuotteitamme ja valmistusprosessejamme yhteistyössä kansainvälisen Cradle to Cradle -ympäristöohjelman kanssa, valaisee Peter Okmark.

Lisätietoa Tarkettin ympäristötyöstä

Tarkett aloitti ftalaatittomien muovilattioiden tuotannon Pohjoismaissa jo vuonna 2009. Muut tuotantoyksiköt Ranskassa, Luxemburgissa, Saksassa ja Isossa-Britanniassa alkavat valmistaa ftalaatittomia vinyylilattioita kodinsisustukseen tammikuussa 2014. Myös julkisiin tiloihin tarkoitettujen heterogeenisten vinyylilattioiden ftalaatiton valmistus alkaa vuoden 2014 aikana.

Tarkett on alansa suunnannäyttäjä VOC-päästöjen vähentämisessä (haihtuvat orgaaniset yhdisteet, jotka voivat muun muassa heikentää sisäilman laatua). Tarkettin päästötasot ovat 10–100 kertaa alan kansainvälisiä standardeja alhaisemmat, mikä auttaa parantamaan sisätilojen laatua. Tarkettin kaikkien Euroopassa valmistettujen vinyyli- ja linoleumituotteiden päästöt ovat alle 100 µg/m3(28 päivän jälkeen).

Vuodesta 2011 alkaen Tarkett on tehnyt yhteistyötä kansainvälisen Cradle to Cradle -ympäristö-ohjelman kanssa, jonka sertifiointiohjelma arvioi tuotteen ympäristövaikutukset sen koko elinkaaren ajalta. Tuotteelle voidaan myöntää sertifikaatti vain, jos se on 100-prosenttisesti kierrätettävissä. Tarkettin linoleumi- ja puulattioilla on hopeatason Cradle to Cradle -sertifointi.

Tarkett toi ensimmäisenä markkinoille polyuretaanipinnalla vahvistetut vinyylilattiat (vuonna 1975), joiden puhdistamiseen tarvittiin aiempaa vähemmän puhdistuskemikaaleja ja vettä, ja joiden käyttöikä oli aiempaa pidempi.

Vuonna 1996 Tarkett avasi Pohjoismaiden ensimmäisen ja ainoan kierrätyslaitoksen muovilattioiden asennusjätteelle. Tänä päivänä jätettä kierrätetään vuodessa noin 420 tonnia, josta 75 % palautuu uusien lattioiden raaka-aineeksi.

Vuonna 2009 lanseerattiin iQ Natural -lattia, jonka valmistuksessa käytetään uusiutuvaa risiiniöljypohjaista pehmitintä.

Vuonna 2013 Tarkett päätti luopua kokonaan biosidien käytöstä tuotteissaan.

Peter Okmark, Tarkettin Pohjoismaiden ympäristöjohtaja
Sähköposti: peter.okmark (at) tarkett.com
Puhelin: +46 (0)457- 714 30, +46 (0)70-588 1430

Anja Alho, tekninen päällikkö, Tarkett Oy
puhelin 040 835 1100, sähköposti: anja.alho (at) tarkett.com

Tietoja Tarkettista
Tarkett on valmistanut lattioita Pohjoismaissa vuodesta 1886 lähtien. Yritys markkinoi lattian- ja seinänpäällysteitä koteihin sekä kokonaisratkaisuja julkisiin tiloihin. Tarkettilla on laaja valikoima puu-, muovi-, laminaatti-, linoleumi- ja tekstiililattioita sekä märkätilojen lattioita ja seinäpäällysteitä. Noin 11 000 henkilöä työllistävä Tarkett on yksi maailman suurimmista lattiavalmistajista. Sillä on 30 tuotantoyksikköä, ja se toimii yli 100 maassa. Vuonna 2012 yrityksen liikevaihto oli 2,3 miljardia euroa. www.tarkett.fi

Tarkett aloittaa siirtymisen ftalaatittomiin pehmittimiin vähitellen vuoden 2014 alussa kaikissa tuotantoyksiköissään eri puolilla maailmaa.
Tarkett tarkastelee jatkuvasti tuotteitaan ja valmistusprosessejaan yhteistyössä kansainvälisen Cradle to Cradle -ympäristöohjelman kanssa.