Tarkettin uusi iQ Eminent: laaja designvalikoima ftalaatittomia julkisen tilan lattioita

Tarkettin iQ Eminent on suosittu julkisten tilojen homogeeninen muovilattiamallisto. Kuten muutkin iQ-sarjan lattiat, se on ollut vuodesta 2011 lähtien ftalaatiton, ja saa kiitosta ympäristöystävällisyydestään ja toiminnallisuudestaan. Uuden väri- ja kuosivalikoiman avulla on helppo suunnitella vaihteleva ja moderni ilme yhdistelemällä vahvoja värejä klassisiin harmaan sävyihin.

Lattian esteettisyydelle ja kulutuskestävyydelle asetetaan kovia vaatimuksia julkisissa tiloissa, ja esimerkiksi sairaaloissa lattioiden tulee olla myös hygieenisiä ja helppohoitoisia.

iQ Eminent kuuluu Tarkettin iQ-sarjaan, jonka kaikki mallistot ovat tiukimmatkin vaatimukset täyttäviä korkealaatuisia homogeenisiä muovilattioita. Uudessa iQ Eminent -mallistossa on 34 väriä ja kaksi kuosia: klassinen ja elävä Eminent-kuosi sekä uusi Unisense, jonka ilme on rauhallisempi. Väriskaalassa löytyy sekä perus- että korostusvärejä.

– Värikkäiden lattioiden kysyntä kasvaa myös julkisissa tiloissa, kertoo Tarkettin Suomen projektimyynnin johtaja Janne Lauronen. – Olemme aiemmin keskittyneet Pohjoismaissa lähinnä harmaan- ja beigensävyihin. Koko iQ-mallistossa on nyt yhteensä 188 sävyä, joka antaa lisää mahdollisuuksia värien käyttöön.

Tarkettin ympäristöpanostukset on huomattu

Tarkett tekee jatkuvaa tutkimus- ja tuotekehitystyötä ollakseen ympäristöystävällisyyden ja kestävän kehityksen eturintamassa. Tästä työstä Tarkett on saanut tunnustusta myös Pohjoismaissa. Esimerkiksi Tanskassa Tarkett on kutsuttu ympäristöministeriöön kertomaan ftalaatittomasta teknologiastaan. iQ-lattiat ovat olleet ftalaatittomia vuodesta 2011 lähtien, niiden VOC-päästöt ovat erittäin alhaiset, ne ovat kierrätettäviä, eivätkä ne sisällä myöskään biosideja.

Hyvät ympäristöominaisuudet on saavutettu tinkimättä lattioiden kulutuskestävyydestä, asennettavuudesta tai muista tärkeistä ominaisuuksista.

– Teemme pitkäjänteistä työtä kestävän kehityksen ja ekologisten innovaatioiden puolesta. Olemme ylpeitä päätöksestämme siirtyä ftalaatittomien pehmittimien käyttöön kaikissa Euroopan tuotantolaitoksissamme vähitellen vuoden 2014 alusta lähtien. iQ Eminent on ollut ftalaatiton jo vuodesta 2011 ja se on hyvä esimerkki työstämme kestävän kehityksen ja toiminnallisuuden samanaikaisesta huomioimisesta, sanoo Tarkettin Pohjoismaiden ympäristöjohtaja Peter Okmark.

Faktaa lyhyesti
Vuoden 2014 alusta Tarkett on alkanut vähitellen siirtyä ftalaatittomien pehmittimien käyttöön muovilattioiden valmistuksessa kaikissa tuotantoyksiköissään Euroopassa. Tarkettin valitsema ftalaatiton pehmitin on nimeltään DINCH, joka on hyväksytty käytettäväksi myös elintarvikepakkauksissa ja alle kolmivuotiaiden lasten leluissa.

Faktaa iQ-lattioista

• Erittäin hyvä kulutuskestävyys.
  • Ftalaatiton, biosiditon, erittäinen alhainen VOC-päästöiltään ja 100-prosenttisesti kierrätettävä.
  • Markkinoiden alhaisimmat elinkaarikustannukset.
  • Puhdistukseen riittää pääsääntöisesti vesi ja neutraali puhdistusaine.
  • Helppo asentaa, ja moniväriset hitsauslangat häivyttävät saumakohdat tehokkaasti.
  • Ainutlaatuinen kuivakiillotusmenetelmä palauttaa lattian pinnan uudenveroiseksi.
  • Valmistetaan Tarkettin Ronnebyn tehtaalla Ruotsissa.

Kuvat:
1. Tarkett iQ Eminent Medium Grey ja Yellow

(kuva-arkistossa nimellä: iQ_Eminent_Medium_Grey_21030128)

2. iQ Eminent Light Yellow ja Dark Green
(kuva-arkistossa nimellä iQ_Eminent_Light_Yellow_21030140

Peter Okmark, Tarkettin Pohjoismaiden ympäristöjohtaja
sähköposti: peter.okmark (at) tarkett.com
puhelin: +46 (0)457 714 30, +46 (0)70 588 1430

Janne Lauronen, myyntijohtaja, Tarkett Oy
sähköposti: janne.lauronen (at) tarkett.com

Tietoja Tarkettista
Tarkett on valmistanut lattioita Pohjoismaissa vuodesta 1886 lähtien ja tarjoaa nykyään lattian- ja seinänpäällysteitä koteihin sekä kokonaisratkaisuja julkisiin tiloihin. Tarkettilla on laaja valikoima puu-, muovi-, laminaatti-, linoleumi- ja tekstiililattioita, märkätilojen lattian- ja seinäpäällysteitä sekä sisätilojen urheilulattioita. Noin 11 000 henkilöä työllistävällä Tarkettilla on 30 tuotantolaitosta, ja toimintaa yli 100 maassa, ja yritys on yksi maailman suurimmista lattiavalmistajista. Vuonna 2013 yrityksen liikevaihto oli 2,5 miljardia euroa. Tarkett on noteerattu vuodesta 2013 Pariisin Euronextissä. www.tarkett.fi

Media-arkisto
Lataa korkearesoluutiokuvia Tarkettin media-arkistosta:
1. Mene Tarkettin kotisivulle www.tarkett.fi
2. Valitse ”KULUTTAJILLE” ja klikkaa OK
3. Klikkaa Medialle vasemmasta sivupalkista
4. Klikkaa linkkiä ”linkki media-arkistoon”
5. Klikkaa ”Login” vasemmassa sivupalkissa
6. Kirjautumiskenttään kirjoitetaan: Käyttäjätunnus: mediaFI ja salasana: tarkettFI
7. Klikkaa sen jälkeen ”File Archive” vasemmassa sivupalkissa
8. Kirjoita haluamasi lattian tuotenimi tai tuotenumero sivun yläoikealla olevaan Product name or art.no -kenttää, tai käytä Tag Cloud’ia (-> esim. Laminaatti).
9. Klikkaa sen kuvan nimeä, jonka haluat ladata koneellesi, niin saat näkyviin tuotekortin, josta löytyvät kuvan tiedot.
Lataa koneellesi matalaresoluutiokuva vetämällä kuva työpöydällesi tai klikkaamalla oikeanpuoleista hiiren näppäintä ja tallentamalla kuva valitsemalla ”Save image as…”.
Lataa koneellesi korkearesoluutiokuva klikkaamalla tiedostonnimeä.

Tarkettin iQ Eminent on ollut vuodesta 2011 lähtien ftalaatiton.
Tarkettin iQ Eminent saa kiitosta ympäristöystävällisyydestään ja toiminnallisuudestaan.
Tarkettin iQ Eminentin uuden väri- ja kuosivalikoiman avulla on helppo suunnitella vaihteleva ja moderni ilme yhdistelemällä vahvoja värejä klassisiin harmaan sävyihin.
Tarkettin iQ Eminent -mallistossa on 34 väriä ja kaksi kuosia: klassinen ja elävä Eminent-kuosi sekä uusi Unisense.
Tarkettin iQ-lattiat ovat olleet ftalaatittomia vuodesta 2011 lähtien, niiden VOC-päästöt ovat erittäin alhaiset, ne ovat kierrätettäviä, eivätkä ne sisällä myöskään biosideja.
Tarkettin valitsema ftalaatiton pehmitin on nimeltään DINCH.