Uusi tutkimus vahvistaa: Puulattia on suomalaisten suosikki!

Suomalaiset rakastavat puulattioita. Joka toisella omistusasunnossa asuvalla suomalaisella on kodissaan puulattia. Ulkonäkö on tärkein kriteeri lattian valinnassa: puulattiaa pidetään kauneimpana. Tarkettin vuoden 2013 trenditutkimus vahvistaa, että yhä useampi valitsee lankkulattian tai 2-sauvaisen lattian. Kaikki harmaan sävyt ovat lisänneet suosiotaan samoin kuin rustiikkinen vintage-tyyli.

Tarkettin tutkimuksen mukaan suomalaiset päätyvät usein puulattiaan valitessaan lattiaa kotiinsa. Tärkein syy valintaan on puun ulkonäkö. Paitsi että puu on kaunis, se on myös lämmin ja mukavantuntuinen jalkojen alla. Tärkeänä pidetään myös sitä, että puulattian voi tarvittaessa kunnostaa.

– Tutkimuksemme osoittaa, että suomalaiset pitävät erittäin paljon puulattioista. Puulattia on luonnollinen, kaunis ja aito. Se luo kotoisan tunnelman, on vakaa ja sen voi useimmiten hioa uudelleen. Lisäksi nykyajan puulattiat ovat erittäin helppoja asentaa, kertoo Tarkettin Suomen myyntijohtaja Rolf Myrberg.

– Puulattiaa valittaessa kannattaa varmistaa, että lattia on suunniteltu Suomen ilmastoon, jossa ilmankosteus ja lämpötila vaihtelevat suuresti vuodenajasta toiseen, Myrberg jatkaa.

Puu on luonnon muovaama elävä materiaali, joten jokainen lattia on ainutlaatuinen. Lattian väri, rakenne ja puun syiden kuviot vaihtelevat luonnonmukaisesti. Valmistuksen aikana puumateriaalista jalostetaan inspiroiva ja toimiva lattia. Lattian pintakäsittely lakalla tai öljyllä muuttaa puulattian kiiltoa ja suojaa pintaa. Erikoiskäsittelyillä kuten kuultovärjäys, harjaus tai lämpökäsittely saadaan lattiaan kauniita vivahteita.

Vuoden 2013 puulattiatrendit: harmaa, 2-sauvakuvio ja vintage

Tämän vuoden selkeänä trendinä on, että suomalaiset valitsevat koteihinsa lankku- tai 2-sauvakuvioisen lattian. Tämä koskee kaikkia puulajeja ja malleja. Eri harmaan sävyjen suosio on kasvussa. Niitä löytyy lähes valkoisista ja vaaleista aina tummiin grafiitinharmaisiin ja ruskeanharmaisiin sävyihin.

Muutama vuosi sitten saapunut rustiikkinen vintage-tyyli on edelleen trendikäs. Lattia ei saa näyttää liian uudelta ja käyttämättömältä. Mekaanisella hankauksella, kuultovärjäyksellä ja harjauksella lattiaan saadaan antiikkinen tuntu.

Uusien kasvavien trendien rinnalla 3-sauvainen tammiparketti pitää yhä ykkössijaa kysytyimpänä puulattiana.

Puulattia on suosituin olo- ja makuuhuoneissa

Tarkettin tutkimuksen mukaan puulattia on suosituin lattia olo- ja makuuhuoneissa.

Suosikkilista – näin suomalaiset valitsisivat puulattian eri huoneisiin:

1. Olohuone                                              83 %
2. Makuuhuone                                         76 %
3. Työhuone                                              53 %
4. Lastenhuone tai teini-ikäisen huone     40 %
5. Keittiö                                                    32 %
6. Eteinen                                                  33 %

Tutkimuksessa selvisi myös, että joka viides suomalainen suunnittelee uuden lattian ostoa vuoden kuluessa.

Tietoja tutkimuksesta: Nettikyselynä tehtyyn tutkimukseen osallistui tuhat
20–65-vuotiasta omakotitalossa tai omistusasunnossa asuvaa suomalaista. Tutkimus toteutettiin yhdessä Reagera-tutkimusyrityksen kanssa.

Kuvat:
Kuva 1:
Epoque Tammi American Antique White Brushed
Kuva 2:
Salsa Saarni Cognac 3-sauvainen
Kuva 3:
Epoque Tammi Vintage Soft Grey
Kuva 4:
Epoque Tammi Misty Grey
Kuva 5:
Viva Tammi 3-sauvainen
Kuva 6:
Viva Pähkinä 2-sauvainen

Rolf Myrberg, myyntijohtaja, Tarkett Oy
puhelin 040 770 7586, sähköposti: rolf.myrberg (at) tarkett.com
Katri Lindström, markkinointiassistentti, Tarkett Oy
puhelin 050 3070 777, sähköposti katri.lindstrom (at) tarkett.com

Median yhteyshenkilö ja kuvapyynnöt:
Tarja Valde-Brown, Eurofacts Oy
puhelin 0207 571 803, sähköposti: tarja.valde-brown (at) eurofacts.fi

Media-arkisto
Jos tarvitset korkean resoluution kuvia, käy vierailemassa Tarkettin media-arkistossa osoitteessa www.tarkett.fi

1. Mene Tarkettin kotisivulle www.tarkett.fi
2. Valitse ”KULUTTAJILLE” ja klikkaa OK
3. Klikkaa Media-arkisto vasemmasta sivupalkista
4. Klikkaa linkkiä ”linkki media-arkistoon” vihreässä ruudussa
5. Klikkaa ”Log-in” vasemmassa sivupalkissa
6. Kirjautumiskenttään kirjoitetaan:
Käyttäjätunnus: mediaFI ja salasana: tarkettFI
7. Klikkaa sen jälkeen ”File Archive” vasemmassa sivupalkissa
8. Kirjoita haluamasi lattian tuotenimi tai tuotenumero sivun yläoikealla olevaan Product name or art.no –kenttää, tai käytä Tag Cloud’ia.
9. Klikkaa sen kuvan nimeä, jonka haluat ladata koneellesi, niin saat näkyviin tuotekortin, josta löytyvät kuvan tiedot. Lataa koneellesi matalaresoluutiokuva vetämällä kuva työpöydällesi tai klikkaamalla oikeanpuoleista hiiren näppäintä ja tallentamalla kuva valitsemalla ”Save image as…”.
Lataa koneellesi korkearesoluutiokuva klikkaamalla tiedostonnimeä.

Tietoja Tarkettista
Tarkett on valmistanut lattioita Pohjoismaissa vuodesta 1886 lähtien ja tarjoaa nykyään lattioita ja seiniä koteihin sekä kokonaisia lattia- ja seinäratkaisuja julkisiin tiloihin. Tarkettilla on laaja valikoima puu-, muovi-, laminaatti-, linoleumi- ja tekstiililattioita, märkätilojen lattian- ja seinäpäällysteitä sekä urheilutilojen lattioita. Noin 11 000 henkilöä työllistävä Tarkett on yksi maailman suurimmista lattiavalmistajista. Vuonna 2012 yrityksen liikevaihto oli 2,3 miljardia euroa.