• Exel Composites/

Exel Composites kirjaa arvonalennuksen Australian ja Ison-Britannian liiketoimintayksiköissä ja julkaisee ennakkotietoja neljännen neljänneksen ja tilikauden 2012 tuloksesta

EXEL COMPOSITES OYJ     PÖRSSITIEDOTE                                       6.2.2013 klo 8.00

EXEL COMPOSITES KIRJAA ARVONALENNUKSEN AUSTRALIAN JA ISON-BRITANNIAN LIIKETOIMINTAYKSIKÖISSÄ JA JULKAISEE ENNAKKOTIETOJA NELJÄNNEN NELJÄNNEKSEN JA TILIKAUDEN 2012 TULOKSESTA

Exel Composites Oyj on suorittanut tilinpäätökseen liittyvän vuosittaisen IAS 36 mukaisen arvonalentumistestauksen konsernissa ja yksilöidyissä kassavirtaa tuottavissa yksiköissä.

Australian ja Ison-Britannian yksiköiden tulos heikkeni edelleen vuoden 2012 viimeisellä neljänneksellä huolimatta aloitetuista korjaavista toimenpiteistä. Markkinatilanne pysyy näissä maissa haastavana vuonna 2013. Arvonalennustestauksen perusteella vuoden 2012 viimeisen neljänneksen tulokseen kirjataan 2,5 miljoonan euron arvonalennus. Arvonalennuksesta kohdistuu 1,0 miljoonaa euroa liikearvoon ja 1,5 miljoonaa euroa muihin pysyviin vastaaviin. Yhtiö on laatinut liiketoimintasuunnitelmat ja aloittanut korjaavat toimenpiteet kannattavuuden parantamiseksi molemmissa yksiköissä.

Arvonalennuksella ei ole kassavirtavaikutusta ja vuotuiset poistot pienenevät tulevina vuosina.

Exel Compositesin vuoden 2012 neljännen neljänneksen alustava liikevoitto ennen arvonalennuskirjausta on 0,9 miljoonaa euroa ja koko tilikauden 2012 osalta alustava liikevoitto ennen arvonalennuskirjausta on 5,9 miljoonaa euroa. Tehty arvonalennuskirjaus huomioiden neljännen vuosineljänneksen alustava liiketappio on 1,6 miljoonaa euroa. Koko tilikauden 2012 osalta tehty arvonalennuskirjaus huomioiden alustava liikevoitto on 3,4 miljoonaa euroa.

Exel Composites julkaisee neljännen neljänneksen ja tilikauden 2012 tuloksen 15.2.2013.

TULEVAISUUTTA KOSKEVAT ARVIOT
Tähän tiedotteeseen sisältyvät muut kuin jo toteutuneisiin asioihin liittyvät kannanotot ovat tulevaisuutta koskevia arvioita. Tällaisia arvioita ovat esimerkiksi yleisestä talouskehityksestä ja markkinatilanteesta esitetyt näkemykset. Myös yhtiön kasvua, kehitystä ja kannattavuutta koskevat odotukset ja lausumat sisältävät tulevaisuuteen liittyviä arvioita. Tässä yhteydessä käytetään esimerkiksi sanoja odottaa, arvioida ja ennakoida.

Esitetyt arviot ja lausumat perustuvat tämänhetkisiin päätöksiin ja suunnitelmiin sekä tällä hetkellä tiedossa oleviin seikkoihin. Ne sisältävät riskejä ja epävarmuustekijöitä joiden toteutuessa yhtiön tulokset voivat poiketa huomattavasti odotuksista.

Muut tuntemattomat tai odottamattomat tekijät tai vääriksi osoittautuvat oletukset voivat aiheuttaa todellisten tulosten huomattavan poikkeamisen tulevaisuudennäkymiin liittyvissä kannanotoissa ja lausumissa esitetyistä tulosodotuksista. Exel Composites ei sitoudu päivittämään tai muuttamaan tulevaisuudennäkymiin liittyviä kannanottoja tai lausumia uuden tiedon, tulevaisuuden tapahtuman tai muun syyn johdosta, paitsi siltä osin kuin sillä on siihen lainmukainen velvollisuus.

Vantaalla 6.2.2013

Vesa Korpimies

LISÄTIETOJA
Toimitusjohtaja Vesa Korpimies, Exel Composites Oyj, puh. 050 590 6754 tai email vesa.korpimies@exelcomposites.com
Talous- ja hallintojohtaja Ilkka Silvanto, Exel Composites Oyj, puh. 050 598 9553 tai email ilkka.silvanto@exelcomposites.com

NASDAQ OMX Helsinki Oy

EXEL COMPOSITES LYHYESTI
Exel Composites (www.exelcomposites.com) on teknologiayhtiö, joka suunnittelee, valmistaa ja markkinoi komposiittisia profiileja ja putkia teollisiin sovelluksiin. Konserni on maailman johtava komposiittiprofiilien valmistaja ja se keskittyy toiminnassaan kasvaviin, kapeisiin markkinasegmentteihin.

Liiketoiminnan perustana on itse kehitetty komposiittiteknologia, siihen perustuva tuotteisto ja valittujen markkinasegmenttien hallinta vahvalla laatu- ja tuotemerkki-imagolla. Jatkuva uusien sovelluskohteiden etsiminen ja tuotekehitys yhteistyössä asiakkaiden kanssa mahdollistavat yrityksen kasvun. Henkilöstön osaaminen ja korkea teknologian taso ovat avainasemassa Exel Compositesin toiminnassa. Yhtiön osakkeet noteerataan NASDAQ OMX Helsinki Oy:n listalla Small Cap –ryhmässä.