Exel Composites Oyj:n nimitystoimikunnan esitys hallituksen kokoonpanoksi ja palkitsemiseksi

EXEL COMPOSITES OYJ                           PÖRSSITIEDOTE                  9.2.2015 klo 17.00

Hallituksen kokoonpano
Exel Composites Oyj:n yhtiökokouksen valitsema nimitystoimikunta esittää 26.3.2015 kokoontuvalle varsinaiselle yhtiökokoukselle, että toimikaudeksi, joka päättyy vuoden 2016 varsinaisen yhtiökokouksen päättyessä, hallituksen jäseniksi valitaan uudel­leen yhtiön nykyiset hallituksen jäsenet Heikki Hiltunen, Peter Hofvenstam, Kerstin Lindell ja Reima Kerttula. Toimikunta ehdottaa myös, että uudeksi jäseneksi valitaan Matti Hyytiäinen.

Matti Hyytiäinen (54) toimii tällä hetkellä PKC Groupin toimitusjohtajana. PKC Group on kansainvälinen konserni, jonka liikevaihto on noin 880 miljoonaa euroa. Yhtiö suunnittelee, valmistaa ja integroi sähkönjakelujärjestelmiä, elektroniikkaa ja niihin liittyviä arkkitehtuurikomponentteja hyötyajoneuvoteollisuudelle ja muille valikoiduille segmenteille. Aiemmin Matti Hyytiäinen on toiminut Kone Oyj:n palveluksessa useissa erilaisissa johtotehtävissä. Hän on koulutukseltaan kauppatieteiden maisteri.

Göran Jönsson (hallituksen jäsen vuodesta 2008), on ilmoittanut, ettei hän ole käytettävissä uudelleenvalintaan.

Nimitystoimikunta ehdottaa lisäksi, että yhtiökokous valitsee uudelleen hallituksen puheenjohtajaksi Peter Hofvenstamin toimikaudeksi, joka päättyy vuoden 2016 varsinaisen yhtiökokouksen päättyessä.

Kaikki hallituksen jäsenehdokkaat ovat antaneet suostumuksensa tehtävään. Exel Composites Oyj:n hallitukseen ehdotetut henkilöt esitellään yhtiön verkkopalvelussa osoitteessa www.exelcomposites.com.

Hallituksen jäsenten palkitseminen
Nimitystoimikunta esittää 26.3.2015 kokoontuvalle varsinaiselle yhtiökokoukselle, että hallituksen jäsenten vuosipalkkiot olisivat seuraavat: hallituksen puheen­johtajalle 36.000 euroa/vuosi (edellisvuonna 34.000 euroa) ja lisäksi maksettaisiin 1.500 euron suuruinen palkkio osallistumi­sesta hallituksen ja toimikuntien kokouksiin sekä muista vastaavista hallitustehtä­vistä ja muille hallituksen jäsenille 18.000 euroa/vuosi (edellisvuonna 16.000 euroa) ja lisäksi maksettaisiin 1.000 euron suuruinen palkkio osallistumi­sesta hallituksen ja toimi­kuntien kokouksiin sekä muista vastaavista hallitustehtä­vistä.

Vuosipalkkiosta 60 prosenttia maksettaisiin rahana ja 40 prosenttia Exel Composites Oyj:n osakkeina, jotka hankittaisiin suoraan hallituksen jäsenten lukuun pörssistä 31.3. – 10.4.2015 välisenä aikana. Puheenjohtajan lukuun hankittavien osakkeiden määrä vastaisi 14.000 euroa ja muiden hallituksen jäsenten lukuun hankittavien osakkeiden määrä 7.200 euroa kullekin jäsenelle. Vuosipalkkio kattaa hallituksen koko toimikauden. Mikäli osakkeiden hankintaa ei saada toteutettua määritellyn ajan kuluessa sovellettavien lakien ja määräysten mukaisesti, se osuus osakkeina maksettavasta vuosipalkkiosta, jota ei ole voitu hankkia, voidaan maksaa rahana. Mikäli hallituksen jäsenen jäsenyys päättyy mistä tahansa syystä ennen seuraavaa varsinaista yhtiökokousta, tulee jäsenen palauttaa yhtiölle palkkio tai vastaava rahamäärä, joka on jo suoritettu, mutta jota ei ole vielä ansaittu.

Lisäksi nimitystoimikunta ehdottaa, että hallitustyöskentelystä aiheutu­vat matkakulut ja muut kulut korvataan yhtiön vakiintuneen käytännön ja matkustussäännön mukaisesti.

Nimitystoimikuntaan kuuluvat neljän suurimman osakkeenomistajan edustajat ja hallituksen puheenjohtaja. Suurimmat osakkeenomistajat määriteltiin suomalaiseen arvo-osuusjärjestelmään 1.11.2014 rekisteröityjen omistustietojen perusteella.

Vuoden 2015 varsinaiselle yhtiökokoukselle esitykset tehneeseen nimitystoimikuntaan kuuluvat:

Jari Kivihuhta (Nordea Funds Oy)
Tuomas Virtala (Danske Capital)

Magnus von Knorring (Fondita Rahastoyhtiö Oy)
Karri Alameri (OP Ryhmä)
Peter Hofvenstam (hallituksen puheenjohtaja)

Nimitystoimikunta on laatinut esityksensä Exel Composites Oyj:n suurten institutionaalisten omistajien aktiivisella tuella. Niihin kuuluvat Försäkringsbolaget Alandia (Henrik Viktorsson), Lancelot Asset Management (Tomas Meerits) ja Lannebo Fonder (Johan Lannebo). Nimitystoimikunnan ehdotusta kannattavat osakkeenomistajat, jotka edustavat yli 30 prosenttia Exel Composites Oyj:n osakkeista.

Vantaalla 9.2.2015

EXEL COMPOSITES OYJ