Maatalous- ja työkoneen käynnistysakku talviteloille – Exide neuvoo, miten säästät sekä rahaa että aikaa

Exide Technologies, globaali yritys, joka toimittaa ja valmistaa maailmanlaajuisesti lyijyakkuja kaikentyyppisiin ajoneuvoihin, esim. traktoreihin, kaivureihin ja etukuormaajiin, antaa tässä vinkkejä työkoneiden akkujen talvisäilytykseen. Näitä ohjeita noudattamalla vältät ikävät yllätykset pitkän tauon jälkeen ja säästät sekä rahaa että energiaa!

Maatalous- tai työkoneen käynnistysakku, joka on pitemmän aikaa poissa käytöstä tai huoltamattomana, on vaarassa rikkoutua ennen aikojaan.
– Ei löydy tarkkoja lukuja siitä, kuinka monta käynnistysakkua rikkoutuu tarpeettomasti, kun maatalous- tai työkone on ollut poissa käytöstä pitemmän aikaa, mutta määrä ei ole pieni. Rikkoutumisen syynä on lähes aina se, että akku on talven aikana ”jäänyt unohduksiin” ja huoltamatta, sanoo Exide Technologies Nordicin tuotepäällikkö Viktor Ekermo.

On monta hyvää syytä uhrata hieman aikaa käynnistysakulle, kun maatalous- tai työkone on pitemmän aikaa käyttämättömänä. Akun ennenaikainen rikkoutuminen on haitallista sekä omalle taloudellesi että ympäristölle.
– Energiatehokkuuden lisäämiseksi ja akun kanssa syntyvien hankaluuksien välttämiseksi haluammekin kertoa, miten vältät ongelmat muutamalla yksinkertaisella toimenpiteellä, sanoo Viktor.

Exiden akkuvinkit maatalous- ja työkoneiden omistajille:

• Kytke akku irti sähköjärjestelmästä, jos se on pitemmän aikaa käyttämättömänä.

• Pyyhi akku kostealla rievulla, pidä se puhtaana ja voitele navat hapettumiselta suojaavalla rasvalla.

• Varaa akku täyteen, jos kone on pitemmän aikaa käyttämättömänä.

• Säilytä akku kuivassa ja viileässä, ei kuitenkaan miinusasteissa. Mitä alhaisempi lämpötila, sitä pienempi itsepurkautuminen.

• Ylläpitovaraa akku pari kertaa säilytyksen aikana, jos et käytä akkua ympäri vuoden. Käytä modernia laadukasta varaajaa, joka varaa akkusi täyteen kuitenkaan ylivaraamatta sitä. Käytä aina akkuusi sopivaa varaajaa.

• Akun varaaminen silloin tällöin täyteen ulkoisella, modernilla varaajalla, myös seisokkien aikana, pidentää akun käyttöikää ja varmistaa ongelmattoman käytön.

• Kiinnitä akku varmasti paikoilleen niin, ettei se pääse liikkumaan, sillä löysä kiinnitys kuormittaa akun liitäntäkaapeleita ja napoja.

Faktatietoa: Oikein käytettyinä ja kunnossapidettyinä maatalous- ja työkoneiden käynnistysakut kestävät normaalisti useamman vuoden. Kaikilla akuilla on tietty itsepurkautuminen, mikä laskee akun lepojännitettä. Täyteen varatun akun jännite on n. 12,7 V. Lepojännitteen laskiessa alle 12,4 V akku on varattava. Tyhjentynyt akku voi jäätyä ja rikkoutua alhaisissa talvilämpötiloissa. Osittain varatussa akussa on vaarana sulfatoituminen, mikä alentaa akun kapasiteettia. Akun suorituskyky heikkenee myös äärimmäisissä lämpötiloissa.

Lisätietoja antavat:
Tor Enlid, Marketing Manager, Exide Technologies Nordic, puh: +46 706 37 07 63, e-mail: tor.enlid@exide.com
Viktor Ekermo, Product Manager, Exide Technologies Nordic/OE Project Manager EU, puh: +46 706 37 58 75, e-mail: viktor.ekermo@exide.com

www.exide.fi

Exide Technologies
Exide Technologies on globaali energian varastoinnin toimittaja. 130 vuoden teknologisen innovaation kokemuksellaan ja toiminnallaan yli 80 maassa Exide kykenee toimittamaan kuljetus- ja teollisuusalan yrityksille vakuuttavia ratkaisuja tyydyttämään maailman nykyistä ja tulevaa energiatarvetta. Exide valmistaa ja kierrättää laajaa tuotevalikoimaa akku- ja energianvarastointijärjestelmiä kuljetusalalle ja teollisuusyrityksille sekä erikoissovelluksia monille eri aloille kuten esim. maatalous, autoteollisuus, voimalaitokset, kuljetus ja huolinta, veneily, materiaalinkäsittely, puolustusvoimat, kaivosteollisuus, moottoriurheilu, rautatieliikenne, hälytys- ja turvajärjestelmät, televiestintä, huoltoyritykset ja keskeytymätön virransyöttö (UPS) jne. Exiden tunnuslause on: Powering the World Forward. Yrityksen historia ja koko yhdessä lujan yrittäjähengen kanssa tekevät Exidesta oikean valinnan niille asiakkaille, jotka haluavat muuta ja enemmän kuin perinteisen akkutoimittajan.