Blancco Groupin Kim Väisänen palkittiin vuoden 2012 Entrepreneur of the Year -kilpailun voittajana

Blancco Groupin Kim Väisänen on voittanut vuoden 2012 valtakunnallisen Entrepreneur of the Year -kilpailun. Tiedon hävittämisen ja tietokoneiden uusiokäytön ratkaisuja tarjoava Blancco on alansa globaali markkinajohtaja. Maavoittaja Kim Väisänen edustaa Suomea kansainvälisessä World Entrepreneur of the Year -loppukilpailussa Monte Carlossa ensi kesänä.

Entrepreneur of the Year -yrittäjäkilpailun juhlagaalassa perjantaina 2.11. palkittiin myös vuoden Nuori kasvuyrittäjä sekä kilpailun toimialasarjojen voittajat. Ernst & Young järjesti kilpailun nyt kymmenettä kertaa yhdessä Evlin ja Eläke-Fennian kanssa.

Huikeat kansainväliset kasvumahdollisuudet ja innovatiivinen tuote Blanccon vahvuuksina

- Kim Väisänen on luonut todellisen innovaation, jota tarvitaan joka puolella maailmaa – kasvupotentiaali globaalisti onkin valtava. Blanccossa on kaikki kohdallaan ja sen globaalit asiakasreferenssit ovat häkellyttäviä. Väisänen on todistanut, että Suomesta voi ponnistaa erittäin pitkälle, Ernst & Youngin yrittäjäkilpailun johtaja Juha Hilmola kuvailee tuomariston valinnan perusteita.

Blanccon ratkaisuilla voidaan hävittää pysyvästi tiedot erilaisilta mobiili- ja it-laitteilta ja näin myös tukea laitteiden uusiokäyttöä. Yrityksen palvelut parantavat jo miljoonien käyttäjien tietoturvallisuutta eri puolilla maailmaa. Kim Väisänen voitti myös kilpailun palvelut-toimialasarjan.

Janne Torikka vei tuotanto-kilpailusarjassa voiton kotiin Munaxin menestystarinalla

Tuotanto-kilpailusarjan voittajana palkittiin Munax Oy:n Janne Torikka. Laitilalainen Munax on tuottajien itse perustama kananmunien pakkaus- ja tuotantolaitos, joka on kasvanut yhdeksi merkittävimmistä kananmunien tukkuliikkeistä.

- Janne Torikka johtaa erittäin kannattavaa yritystä, jonka kasvuvauhti on toimialan muihin yrityksiin verrattuna ollut hurja. Hän on erikoistanut yrityksensä onnistuneesti, haastanut rohkeasti alan rakenteita ja luonut menestystarinan, joka on hyväksi koko toimialalle, Hilmola kertoo.

Kauppa-sarjan voittajina loistivat Ledil Oy:n Hannu Hukkanen, Rami Huovinen ja Tomi Kuntze

LED-valaisimien linssejä ja heijastajia ammattikäyttöön suunnitteleva salolainen Ledil Oy palkittiin kauppa-kilpailusarjan voittajana. Hannu Hukkasen, Tomi Kuntzen ja Rami Huovisen luotsaama yritys tukee energiaa säästävien ratkaisujen käyttöönottoa ympäristöissä, joissa kulutukseen voidaan vaikuttaa merkittävästi, kuten katu- ja arkkitehtuurisessa valaistuksessa.

- Ledil on hieno esimerkki loistavan osaamisen ja insinööritaidon tuotteistamisesta. Yrittäjät ovat myös aktiivisesti mukana Salon markkinoinnissa tavoitteenaan luoda alueelle uutta työllisyyttä ympäristömyönteisellä toimialalla. Ledil näyttää, kuinka yhdistetään menestyksekkäästi yhteiskuntavastuu ja kasvuyrittäjyys, Hilmola toteaa.

Nuoren kasvuyrittäjän erikoispalkinnon voitti Vincit Oy:n Mikko Kuitunen

Tamperelaisen Vincit Oy:n Mikko Kuitunen voitti Nuoren kasvuyrittäjän erikoispalkinnon. Vincit Oy tuottaa kohdennetusti asiakkaidensa tarpeisiin suunniteltuja ohjelmistoja.

- Mikko Kuitunen on nuoresta iästään huolimatta luonut vaikuttavan menestystarinan. Yrityksen kasvu on ollut huikeaa ja kannattavuus toimialan muihin toimijoihin verrattuna uskomaton. Kuitusen tyyli on vaikuttavan rohkea – jos asiakas ei ole tyytyväinen, palveluista ei tarvitse maksaa. Vincit tulee varmasti lähtemään vielä uskomattomaan lentoon ja on muutamien vuosien päästä kokoluokaltaan isojen joukossa, Hilmola kehuu.

Entrepreneur of the Year tukee ja kannustaa kasvuyrittäjiä

Entrepreneur of the Year -kilpailun tavoitteena on lisätä kasvuhakuisen yrittäjyyden arvostusta sekä kannustaa nykyisiä ja tulevia yrittäjiä. Kilpailussa arvioidaan muun muassa yrittäjähenkeä, yrityksen strategiaa, taloudellista menestystä, yhteiskuntavastuuta ja innovatiivisuutta. Kilpailu käytiin tänä vuonna Suomessa jo kymmenettä kertaa.

Kilpailun finalistit ja voittajat valitsi riippumaton tuomaristo, jonka jäsenet vuonna 2012 olivat hallituksen puheenjohtaja Philip Aminoff, Electrosonic Group Oy Ab; hallituksen puheenjohtaja JT Bergqvist, K. Hartwall Oy; hallituksen puheenjohtaja Paul Ehrnrooth, Turret Oy Ab; toimitusjohtaja Mikael Hed, Rovio Entertainment; toimitusjohtaja Jari Paasikivi, Oras Invest Oy; hallituksen jäsen Kristina Pentti-von Walzel, Lemminkäinen Oyj; toimitusjohtaja Erkki Solja, Kiilto Family Oy; professori Liisa Välikangas, Aalto-yliopiston kauppakorkeakoulu; vuorineuvos, toimitusjohtaja Maarit Toivanen-Koivisto, Onvest Oy (tuomariston puheenjohtaja) ja hallituksen puheenjohtaja Heikki Westerlund, CapMan Oyj.

Entrepreneur of the Year -kilpailun vuoden 2012 valtakunnalliset finalistit olivat:

Palvelut-kilpailusarja: Kim Väisänen, Blancco Group, Joensuu; Olli Auvinen & Matti Vilmi, Nitor Creations Oy, Helsinki; Peter Barkman, Jussi Olkkonen & Esa Rauhala, Palmu Inc. Finland Oy, Helsinki; Laura Suorsa, Tutoris Oy, Oulu. Tuotanto-kilpailusarja: Mika Laine, Envor Group, Forssa; Jukka Jokiniemi, Innojok Oy, Helsinki; Janne Torikka, Munax Oy, Laitila. Kauppa-kilpailusarja: Hannu Hukkanen, Rami Huovinen & Tomi Kuntze, Ledil Oy, Salo; Petri Tiitola, Prima Pet Premium Oy, Pirkkala.

Valokuvia voittajista ja tapahtumasta on saatavilla lauantaina 3.11. Ernst & Youngin sivuilla www.ey.com/fi.

Lisätietoja:

Juha Hilmola, partner, kasvu- ja perheyrityspalveluiden sekä Entrepreneur of the Year -kilpailun johtaja, Ernst & Young Oy, puhelin 040 540 8963, sähköposti juha.hilmola@fi.ey.com

Jon Paavilainen, viestintäasiantuntija, Ernst & Young Oy, puhelin 050 300 9452, sähköposti jon.paavilainen@fi.ey.com

Ernst & Young on johtava maailmanlaajuinen tilintarkastuksen, verokonsultoinnin, yritysjärjestelyiden, liikkeenjohdon konsultoinnin ja liikejuridiikan asiantuntija. Yhteiset arvot ja vahva sitoutuminen laatuun muodostavat perustan 167 000 ammattilaisemme kansainväliselle yhteistyölle. Vaikutamme henkilöstömme ja asiakkaidemme sekä meitä ympäröivän yhteiskunnan kasvuun ja kehitykseen tunnistamalla mahdollisuudet ja tukemalla tavoitteiden toteuttamisessa. Lisätietoja löydät osoitteesta www.ey.com/fi.

Entrepreneur of the Year
Ernst & Young Entrepreneur of the Year on arvostettu kansainvälinen tunnustuspalkinto menestyville yrittäjille. Se rohkaisee kasvuhakuiseen, vastuulliseen yrittäjyyteen ja kannustaa yrittäjiä, jotka innostavat muita visioillaan, johtajuudellaan ja saavutuksillaan. Entrepreneur of the Year tukee kasvavan ja kannattavan liiketoiminnan rakentajia ja antaa heille tunnustusta yli 50 maassa alueellisella, kansallisella ja maailmanlaajuisella tasolla toteutettavassa yrittäjäkilpailussa. Lisätietoja löydät osoitteesta www.eoy.fi.