Listautumisaktiivisuus piristyi maailmalla huippulukemiin, Suomessa ja Pohjoismaissa vasta käynnistellään

Listautumisaktiviteettia seuraavan konsulttiyhtiö EY:n raporttisarjan tuoreimman julkaisun EY Global IPO Trends Q1 2017 mukaan ensimmäinen kvartaali oli maailmalla vilkas. Viimeksi yhtä aktiivinen alkuvuosi nähtiin vuonna 2007. Kaikkinensa tammi-maaliskuussa 2017 toteutettiin 369 listautumista, jotka keräsivät markkinoilta yhteensä 33,7 miljardia dollaria. Verrattuna vuoden 2016 ensimmäiseen kvartaaliin listautumisten määrä nousi 92 prosenttia ja listautumisantien arvo peräti 143 prosenttia. Pohjoismaissa jäätiin vuoden takaisesta aktiviteetista sekä listautumisten lukumäärällä että kerätyn pääoman määrällä mitattuna.

Pohjoismaissa nähdyistä seitsemästä (vuonna 2016 Q1: 12 kpl) listautumisesta viisi tehtiin Ruotsissa. Lisäksi sekä Suomessa että Norjassa toteutettiin yksi listautuminen. Kotimaassa pörssin kelloa kilisti listautuneen peliyhtiö Next Gamesin lisäksi First Northista päälistalle siirtynyt Suomen Hoivatilat. Myös Fondia toteutti onnistuneen annin maaliskuun lopussa päätyen listoille niukasti toisen kvartaalin puolella huhtikuun alussa.

- Suomessa ensimmäinen kvartaali oli hiljainen aivan kuten edellisvuonna vastaavaan aikaan. Tästä ei kuitenkaan kannata vetää johtopäätöksiä koko vuoden trendin osalta. Ensimmäinen kvartaali on meillä tyypillisesti valmistelevaa aikaa, kertoo listautumispalveluista vastaava johtaja Päivi Pakarinen EY:ltä.

Snapchat-somepalvelu kiihdytti näyttävään listautumiseen

Yli miljardin dollarin arvoisia listautumisia nähtiin maailman mittakaavassa kaksi. Näistä merkittävin oli vuoden ensimmäinen teknologiasektorin ”yksisarvisen” IPO: huimat 3,9 miljardia dollaria kerännyt, Snapchat-somekanavan omistavan Snap Inc:n listautuminen New Yorkin pörssiin NYSE:een. Toinen megaluokan listautuminen tehtiin myös USA:ssa, Invitation Homes Inc:n toimesta.

Kansainvälisesti aktiivisimmat markkina-alueet löytyivät USA:n lisäksi Aasian ja Tyynenmeren alueelta. Jälkimmäisessä positiivinen vire näkyi kerätyn pääoman määrässä, joka kasvoi 48 prosenttia ja listautumismäärä 70 prosenttia, kun verrataan vuodentakaiseen vastaavaan ajankohtaan. Markkina-alueen sijoittajille suotuisia olosuhteita vahvistivat erityisesti hyvä likviditeetti ja alueen suhteellinen eristyneisyys maailmanpoliittisesta turbulenssista. Sen sijaan Euroopan, Lähi-idän, Intian ja Afrikan alueella (EMEIA) geopoliittinen epävarmuus ja Brexitin ympärillä edelleen vellova epätietoisuus hidastivat listautumisia, joita tehtiin maltillisemmin. Trendi oli kuitenkin positiivinen myös EMEIA-alueella: tammi-maaliskuussa 2017 toteutettiin 77 listautumista (+8 % vrt. Q1/2016), jotka keräsivät markkinoilta yhteensä 5,2 miljardia dollaria (+0,5 % vrt. Q1/2016).

- Ensimmäinen kvartaali kertoo positiivisista listautumissignaaleista maailmatalouden epävarmuudesta huolimatta, mikä on hieno uutinen. Arvostustasojen trendi näyttäisi suuntaavaan yläviistoon, samoin monet keskeiset osakeindeksit. Ylipäätään markkinoiden suhtautuminen poliittiseen ja taloudelliseen epävakauteen on ollut ennusteita rauhallisempi. Toistaiseksi en näe estettä positiivisen listautumistrendin jatkumiselle. Kotimaassa aktiviteetti tulee olemaan voimakasta, mutta listautumiset painottuvat todennäköisesti toiselle vuosipuoliskolle. Monien pääomasijoittajien salkuissa on kokoluokaltaan päälistalle sopivia myyntikypsiä yhtiöitä. Nähtäväksi jää, montako niin sanottua multitrack-irtautumisprosessia päätyy listautumispolulle. Vastaavasti pienten teknologiayhtiöiden keskuudessa listautuminen houkuttelee hyvin pärjänneiden viime vuoden listautujien vanavedessä, kommentoi Pakarinen tulevaisuuden näkymiä.

Lue lisää EY Global IPO Trends Q1 2017 -raportista.

Lue myös Pohjoismainen kooste, Nordic Capital Markets Insights -raportti

Huom. EY:n Global IPO Trends -raportin määritelmän mukaisesti listautumisella käsitetään uusia osakeannin tai -myynnin sisältäviä listautumisia päämarkkinalle tai pörssin ylläpitämälle monenkeskiselle markkinapaikalle. Teknisiä listautumisia, siirtymiä listalta toiselle esim. First Northista päälistalle tai toissijaisia listautumisia ei ole huomioitu.

Lisätietoja:
Päivi Pakarinen, IPO Leader EY, puh. 040 754 8419, paivi.pakarinen@fi.ey.com
Katriina Puro, viestintäpäällikkö, puh. 0400 791 537, katriina.puro@fi.ey.com

Kuva 2: Q1 2017 Listautumiset sektoreittain

Sector Number of IPOs % of global IPOs Proceeds (US$m) % of global proceeds
Consumer products 48 13.0% $4,602 13.7%
Consumer staples 29 7.9% $2,389 7.1%
Energy 20 5.4% $2,280 6.8%
Financials 15 4.1% $1,849 5.5%
Health care 35 9.5% $1,827 5.4%
Technology 45 12.2% $6,483 19.2%
Industrials 66 17.9% $4,167 12.4%
Materials 54 14.6% $2,328 6.9%
Media and entertainment 20 5.4% $1,185 3.5%
Real estate 15 4.1% $4,416 13.1%
Retail 16 4.3% $1,817 5.4%
Telecommunications 6 1.6% $351 1.0%
Global total 369 100.0% $33,694 100.0%

EY on globaali tilintarkastuksen, verotuksen, liikejuridiikan ja yritysjärjestelyiden asiantuntija sekä liikkeenjohdon konsultti. Näkemyksemme ja korkealaatuiset palvelumme vahvistavat luottamusta pääomamarkkinoiden ja talouden toimintaan kaikkialla maailmassa. Kasvatamme huippuosaajia, joiden yhteistyöllä lunastamme lupauksemme ja rakennamme parempaa työ- ja liike-elämää sekä toimivampaa maailmaa asiakkaillemme, omalle henkilöstöllemme ja yhteisöille, joissa toimimme. Lisätietoja löydät internetistä www.ey.com/fi. Voit myös seurata meitä Twitterissä: @EY_Suomi.