Nämä Suomen 13 parasta kasvuyrittäjää kamppailevat yrittäjäkilpailun voitosta

EY Entrepreneur of the Year 2017 -kilpailun 13 loppukilpailufinalistia julkistettiin tiistaina EY-talolla. Kannattavaa kasvua tekevät finalistiyritykset ovat kasvattaneet liikevaihtoaan vuosittain kymmeniä, osa tuhansia prosentteja, ja luoneet Suomeen viime vuosina satoja työpaikkoja.

Yksi finalisteista kruunataan marraskuun 3. päivä järjestettävässä finaalissa Suomen EY Entrepreneur of the Year -kilpailun voittajaksi. Hän tulee edustamaan Suomea yrittäjyyden maailmanmestaruuskilpailussa (EY World Entrepreneur of the Year) ensi vuoden kesäkuussa.

Uudeltamaalta Suomen EY Entrepreneur of the Year 2017 -kilpailun finaaliin menivät seuraavat kannattavaa kasvua tekevien yritysten omistajayrittäjät: kiinteistöjen energiajärjestelmien modernisoija LeaseGreen Group Oy:n Tomi Mäkipelto ja Juho Rönni; tietohallintojohtamisen palveluja tarjoavan Sofigate Oy:n Juha Huovinen, Jari Raappana ja Sanna Siniketo; interaktiivisen musiikin oppimissovelluksen kehittäneet Yousicianin Christoph Thür ja Mikko Kaipainen; Jungle Juice Bareistaan tutun Smoothie Heaven Oy:n Noora Fagerström; rakennusalan yritys Fira Group Oy:n Jussi Aho sekä Classic Pizza Restaurantin Juha Toivanen ja Merja Rahkola-Toivanen.

Pohjois-Suomesta finaaliin ylsivät ansioituneet Sievin Jalkine Oy:n Juha Jokinen, bioenergiayhtiö Volter Oy:n Jarno Haapakoski, uusien asumisratkaisujen edelläkävijä Synkronitalo/Synkroni Oy:n Mikko Ahola sekä taloushallintopalvelutarjoaja Talenom Oyj:n Harri Tahkola.

Länsi-Suomesta Kyrö Distillery Companyn eli Rye Rye Oy:n Miika Lipiäinen kilpailee muita vastaan finaalissa menestyneellä tislaamollaan.

Hämeen ja Keski-Suomen yrittäjien joukosta finaaliin nousi Vesa Korhonen, joka lunasti paikkansa ympäristöystävällisiä uusitutuvia energiatuotantoratkaisuja tarjoavan Nocart Oy:n kasvutarinan myötä.

Itä-Suomesta lattiapäällysteurakointiliikkeen Jarmo Heikkinen saavutti finaalipaikan vakuuttamalla kilpailun tuomarit Heikkinen Yhtiöt Oy:n pitkäjänteisellä kasvulla.

Finalistiyritykset tuovat Suomelle talouskasvua

Vuodesta 2003 lähtien Suomessa järjestetty kilpailu etsii vuosittain yrittäjien joukosta kovia kasvajia ja vastuullisen liiketoiminnan rakentajia.

- EY:n yrittäjäkilpailu osoittaa, että maastamme löytyy upeita menestystarinoita eri aloilta, eripuolilta Suomea. Joukossa on niin cleantech-yrittäjiä, rakennusalan edelläkävijöitä kuin ravintola-alan ja IT-tai softapalvelualan kasvuyrittäjiä. Kaikki finalistiyritykset toimivat myös vastuullisesti, mikä on kilpailussa tärkeä kriteeri. Oli myös hieno huomata, että tänä vuonna mukana oli poikkeuksellisen paljon tuomaristolle ennalta tuntemattomia yrityksiä. Uusia menestystarinoita syntyy Suomessa koko ajan, iloitsee kilpailun tuomariston puheenjohtaja, Ensto Groupin hallituksen puheenjohtaja Marjo Miettinen.

Myös yritysten työllistämisluvut ovat positiivisia. Finalistit ovat vuosittain kasvattaneet henkilöstönsä määrää ja näin luoneet uusia työpaikkoja. Keskimäärin ne työllistivät viime vuonna 16 % enemmän edellisvuoteen verrattuna. Liikevaihtoaan yritykset kasvattivat vuonna 2016 keskimäärin 33 %. Finalistien joukossa on myös nelinumeroisin luvuin liikevaihtoaan kasvattaneita yhtiötä.

- EY järjestää kilpailun Suomessa jo viidettätoista kertaa. Kilpailuvuosien aikana olemme käyneet läpi satoja kasvuhakuisia yrityksiä ja niiden omistajayrittäjiä. Näemme selvästi, että kasvuyrittäjyys Suomessa on monipuolistunut ja menestyvä kansainvälinen kasvutarina on mahdollista luoda toimialasta ja kotipaikasta riippumatta. Tämän osoittavat myös kolmetoista upeaa finalistiamme. Heidän menestyksestään voi jokainen suomalainen olla ylpeä, sanoo EY Entrepreneur of the Year -kilpailun johtaja Juha Hilmola EY:ltä.

Päätökset kilpailun finaaliin valituista yrittäjistä teki riippumaton tuomaristo. Sen jäsenet edustavat kukin omien alojensa huippuasiantuntemusta ja kokemusta. Puheenjohtaja Marjo Miettisen lisäksi kahdeksan hengen tuomaristoon kuuluvat mm. Slushin perustajajoukkoon kuuluva start up -yrittäjä Miki Kuusi ja viime vuonna kilpailun voittanut Ponssen Juha Vidgrén. Tuomaristo arvioi muun muassa yrittäjähengen, taloudellisten tulosten, strategian, toimintatapojen ja innovatiivisuuden lisäksi yrittäjän ansioita vastuullisemman ja paremman maailman rakentamiseksi.

Kaikki vuoden 2017 aluevoittajat eli EY Entrepreneur of the Year 2017 -finalistit: https://bit.ly/EoY2017_finalistit

Kuvia finalisteista: jenni.rinne@fi.ey.com

Mikä EY Entrepreneur of the Year –kilpailu (EoY)?

• EY Entrepreneur of the Year on arvostettu kansainvälinen tunnustuspalkinto menestyville yrittäjille.
  • Maailman ainoa kansainvälinen yrittäjäkilpailu, joka järjestetään kaikilla mantereilla yli 60 maassa alueellisella, kansallisella ja maailmanlaajuisella tasolla.
  • Monesta muusta yrittäjäkilpailusta poiketen, EoY pohjautuu yrittäjien henkilökohtaisiin haastatteluihin. Laajoissa haastatteluissa tarkastellaan ehdokkaita yrittäjyyden eri osa-alueiden kautta, taloudelliset tunnusluvut on vain yksi osa. EY tutustui kevään 2017 aikana yli 500 kandidaattiyritykseen. Näistä 58 valikoitui haastatteluprosessiin sekä tuomariston arvioitavaksi.
  • Suomessa kilpailua on järjestetty vuodesta 2003 lähtien, maailmalla vuodesta 1986.
  • Päätökset voittajista tekee järjestäjistä riippumaton kahdeksanhenkinen tuomaristo. Katso kaikki kisan tuomarit täältä http://www.ey.com/FI/fi/About-us/Entrepreneurship/Entrepreneur-Of-The-Year/Entrepreneur-of-the-Year-kasvuyrittajakilpailu-tuomaristo
  • 10.10. palkittiin Suomen kilpailun viiden maantieteellisen alueen voittajat ja siis EoY-kilpailun finalistit: Uusimaa, Itä-Suomi, Länsi-Suomi, Pohjois-Suomi sekä Häme ja Keski-Suomi.
  • 3.11. finalistit kisaavat EY Entrepreneur of the Year 2017 -voittajan tittelistä. Marraskuisessa juhlagaalassa jaetaan myös erikoispalkintoja, kuten Vuoden Nuori Yrittäjä -palkinto.
  • Kesäkuussa 2018: Suomen EY Entrepreneur of the Year 2017 -voittaja edustaa Suomea maailmanlaajuisessa EY World Entrepreneur of the Year -kilpailussa Monte Carlossa.
  • Suomen EY Entrepreneur of the Year -kilpailun pääyhteistyökumppaneita ovat Evli Pankki ja työeläkevakuutusyhtiö Elo.
  • Kilpailusta lisätietoa täällä: http://www.ey.com/FI/fi/About-us/Entrepreneurship/Entrepreneur-Of-The-Year/Entrepreneur-of-the-year-kasvuyrittajakilpailu

Lisätietoja:

Laura Uuttu-Deschryevere, EY Entrepreneur of the Year –päällikkö, laura.uuttu-deschryvere@fi.ey.com, 040 717 6415
Juha Hilmola, EY Entrepreneur of the Year –johtaja, juha.hilmola@fi.ey.com, 040 540 8963
Katriina Puro, viestintäpäällikkö, katriina.puro@fi.ey.com, 0400 791 537

EY on globaali tilintarkastuksen, verotuksen, liikejuridiikan ja yritysjärjestelyiden asiantuntija sekä liikkeenjohdon konsultti. Näkemyksemme ja korkealaatuiset palvelumme vahvistavat luottamusta pääomamarkkinoiden ja talouden toimintaan kaikkialla maailmassa. Kasvatamme huippuosaajia, joiden yhteistyöllä lunastamme lupauksemme ja rakennamme parempaa työ- ja liike-elämää sekä toimivampaa maailmaa asiakkaillemme, omalle henkilöstöllemme ja yhteisöille, joissa toimimme. Lisätietoja löydät internetistä www.ey.com/fi. Voit myös seurata meitä Twitterissä: @EY_Suomi.