Ranskalainen Mohed Altrad palkittiin maailman parhaana yrittäjänä

Ranskalaisen rakennustarvikeyritys Altrad Groupin perustaja ja toimitusjohtaja Mohed Altrad on palkittu EY World Entrepreneur of the Year -tapahtumassa Monte Carlossa 6.6.2015 maailman parhaana yrittäjänä. Kilpailuun osallistui 65 yrittäjää 53 maasta, ja Suomea edusti Pihlajalinnan perustaja ja toimitusjohtaja Mikko Wirén.

EY:n vuosittainen kansainvälinen yrittäjäkilpailu huipentui viime lauantaina 6.6.2015 Monte Carlossa pidettyyn juhlagaalaan, jossa palkittiin maailman paras yrittäjä. Vuoden 2015 voittajaksi valittiin ranskalaisen Altrad Groupin perustaja ja toimitusjohtaja Mohed Altrad.

Syyrian aavikolla vaatimattomiin olosuhteisiin syntynyttä Mohed Altradia kiellettiin lapsena menemästä kouluun, mutta hän uhmasi kieltoa ja kuunteli ensin opetusta seinänraosta, kunnes opettaja päästi hänet luokkaan. Hänestä tuli luokkansa paras ja hän jatkoi opintojaan Syyrian Raqqassa. 17-vuotiaana hän pääsi stipendin avulla opiskelemaan Ranskaan, jossa hän suoritti lopulta tohtorintutkinnon.

Vuonna 1985 Altrad osti liikekumppaninsa kanssa konkurssin partaalla olleen rakennustelineitä valmistavan yrityksen, josta hän kasvatti maailman johtavan sementtisekoitinten valmistajan sekä Euroopan johtavan rakennustelineiden ja kottikärryjen valmistajan. Vuonna 2014 Altrad Groupin liikevaihto oli 861 miljoonaa euroa, yritys toimi 110 maassa ja työllisti lähes 7 000 henkilöä.

- Mohed Altradin yrittäjätarina on inspiroiva esimerkki yrittäjyyden mahdollisuuksista. Hänen peräänantamaton uskonsa parempaan huomiseen on luonut kestävää kasvua ja työllisyyttä jo kolmenkymmenen vuoden ajan, Entrepreneur of the Year -kilpailun johtaja, partner Juha Hilmola EY:ltä sanoo.

Voittajan valitsi kymmenhenkinen, kilpailun järjestäjästä riippumaton tuomaristo. Tuomaristo arvioi ehdokkaita ja heidän yrityksiään erityisesti yrittäjähengen, taloudellisten tulosten, strategian, kansainvälisyyden, innovatiivisuuden sekä yritysvastuun näkökulmista.

Suomea kilpailussa edusti Pihlajalinnan perustaja ja toimitusjohtaja Mikko Wirén, joka palkittiin viime syksynä Suomen Entrepreneur of the Year -voittajana.

Valokuvia Monte Carlon tapahtumasta on nähtävillä osoitteessa https://www.flickr.com/photos/studiophenix/sets/.

EY tarjoaa median käyttöön myös videotallenteita haastatteluista, keskustelupaneeleista ja palkitsemistilaisuudesta eri formaateissa sekä web-uutisointia että tv-lähetyksiä varten. Videot löytyvät EY:n broadcast-uutishuoneesta osoitteessa https://broadcast.ey.com.

Vuoden 2015 Suomen Entrepreneur of the Year -kilpailu on parhaillaan käynnissä ja mukaan ehtii vielä kesän aikana. Yrittäjäkilpailuun voi ilmoittautua mukaan EY:n kilpailun kotisivuilla osoitteessa www.eoy.fi täyttämällä ilmoittautumislomakkeen joko itselleen tai nimeämällä tuntemansa yrittäjän. Sivuilta löytyy tarkempia tietoja osallistumiskriteereistä.

Liite: Valokuva EY World Entrepreneur of the Year -voittaja Mohed Altradista, kuva: EY.

Lisätietoja

Juha Hilmola, partner, Entrepreneur of the Year -kilpailun johtaja, EY, p. 040 540 8963, juha.hilmola@fi.ey.com

Jon Paavilainen, viestintä, EY, p. 050 300 9452, jon.paavilainen@fi.ey.com

Entrepreneur of the Year

EY Entrepreneur of the Year on arvostettu kansainvälinen tunnustuspalkinto menestyville yrittäjille. Se rohkaisee kasvuhakuiseen, vastuulliseen yrittäjyyteen ja kannustaa yrittäjiä, jotka innostavat muita visioillaan, johtajuudellaan ja saavutuksillaan. Entrepreneur of the Year tukee kasvavan ja kannattavan liiketoiminnan rakentajia ja antaa heille tunnustusta yli 50 maassa alueellisella, kansallisella ja maailmanlaajuisella tasolla toteutettavassa yrittäjäkilpailussa. Lisätietoja löydät osoitteesta www.eoy.fi.