Suomi jätti komeasti jälkeensä muut Pohjoismaat - suorien ulkomaisten investointien määrä kasvoi 27 prosenttia

EY:n tuoreen selvityksen mukaan Suomi on edelleen Pohjoismaiden suosituin suorien ulkomaisten investointien kohdemaa. Positiivinen kehitys maamme eduksi on jatkunut jo viisi perättäistä vuotta, vaikka Ruotsi nappasikin 2016 Euroopan prosentuaalisesti komeimmat kasvuluvut. Suomessa toteutuneiden ulkomaisten investointien määrä kasvoi edellisvuoden aikana 27 prosenttia vuodesta 2015. Toimialoista houkuttelevimmat olivat ohjelmistoala sekä yritys- ja asiantuntijapalvelut.

EY:n yhteistyössä Oxford Intelligencen kanssa tuottama datatyökalu, EY European Investment Monitor (EIM), mittaa toteutuneiden ulkomaisten investointiprojektien määrää sekä projektien luomia työpaikkoja ja valaisee osaltaan yritysten näkemyksiä eri maiden ja alueiden houkuttelevuudesta investointikohteina. Raportti keskittyy kuvaamaan vain sellaisia investointeja, jotka synnyttävät joko uusia työpaikkoja ja/tai erityyppisiä toimitiloja.

Pohjoismaisesta EY Nordic Attractiveness -raportista ilmenee, että Suomi lukeutui viime vuonna Euroopan suurimpien kasvajien joukkoon, sijalle 7. Suorat ulkomaiset investoinnit lisääntyivät Suomessa 27 prosentilla edellisvuoden 105 projektista 133 projektiin. Eniten Suomeen tehtiin ulkomaisia suoria investointeja Ruotsista (32 kpl, +113 %). Toimialoista houkuttelevimmat olivat ohjelmistoala sekä yritys- ja asiantuntijapalvelut. Merkittävää oli myös Uudenmaan nousu Euroopan mittakaavassa yhdeksänneksi houkuttelevammaksi metropolialueeksi projektien määrällä mitattuna. Suosituin keskus oli Lontoo.

- Suomen positiivinen kehitys on merkki siitä, että taloutemme verkottuu yhä vahvemmin kansainvälisesti. Maamme kilpailukyky on parantunut yrityksille edullisten vero- ja palkkaratkaisujen myötä. Lisäksi osaava, korkeasti koulutettu työvoima on houkutellut investointeja Suomeen myös muita Pohjoismaita matalamman palkkatasomme myötä. Ulkomaiset yritykset kokevat markkinamme houkuttelevana perustamalla tänne erityisesti myynti- ja markkinointikonttoreita, tuotantolaitoksia sekä palvelukeskuksia, Suomen EY:n toimitusjohtaja Jaakko Hirvola kommentoi tuloksia.

Ruotsi kirii

Seurantajakson valossa Ruotsi on kirimässä kiinni Suomen etumatkaa tuotannollisia investointeja tekevien yritysten suosikkina. Vaikka naapurimaassa jäätiin projektien määrässä (90 kpl) alle Suomen tason, kasvua edellisvuoteen oli peräti 76 % – eniten Euroopassa. Tanskassa vastaavat luvut olivat 72 projektia (kasvua 14 %), Norjassa 33 projektia (kasvua 6 %). Kaikkinensa raporttiin kirjattiin 328 kriteerit täyttänyttä investointiprojektia (+31 %) Pohjoismaiden osalta.

- Seuraavaksi on kiinnostavaa nähdä, miten Suomen talouden kääntyminen parempaan suuntaan vaikuttaa maamme houkuttelevuuteen. Ja pärjäämmekö jatkossa Ruotsille ja muille Euroopan maille. Myönteistä on joka tapauksessa ollut valmistavan teollisuuden investointien kasvu. Globalisaatiokehitys on muuttanut suuntaansa, Hirvola sanoo.

- Jotta onnistumme houkuttelemaan investointeja Suomeen, meidän pitäisi varmistaa innovoinnin ja koulutuksen laadukas taso sekä kehittää edelleen verotusta ja hallintoa. Ulkomaiset yritykset arvioivat näitä tekijöitä päätöksiä tehdessään. Suomen tulisi osata hyödyntää yritysten, tutkimuslaitosten ja korkeakoulujen innovaatiokeskusten yhteistyön mahdollisuudet paremmin, hyvänä esimerkkinä EY:n ja Finpron projekti terveystoimialan ekosysteemin kehittämiseksi Suomessa, Hirvola jatkaa.

Isoon-Britanniaan eniten investointeja

Euroopan kehitystä avaavan EY´s European Attractiveness Surveyn mukaan suorat ulkomaiset investoinnit Eurooppaan nousivat edellisvuodesta 15 prosenttia kaikkien aikojen huippulukemiin, yhteensä 5 845 projektiin. Määrällisesti eniten investointeja kohdistui Isoon-Britanniaan (1 144 projektia), Saksaan (1 063) sekä Ranskaan (779). Maat keräsivät yli puolet kaikista Eurooppaan tehdyistä investoinneista.

Yhdysvallat piti ykkösasemansa Eurooppaan tehtyjen investointien lukumäärässä (1 310 projektia) ja vastasi yli viidesosasta kaikista investointiprojekteista. Määrä kasvoi 10 % vuodesta 2015. Maa on myös aktiivisin investoija pohjoismaisessa mittakaavassa: 16 % kaikista investoinneista tuli USA:sta.

Pääosa (56 %) investoinneista Eurooppaan tehtiin kuitenkin maanosan sisäisesti. Eniten investointeja muihin Euroopan maihin vuoden 2016 aikana teki Saksa (651 projektia, +25 %). Seuraavaksi aktiivisimmin investoivat Ranska (346), Iso-Britannia (335), Sveitsi (289) ja Italia (187). Tutkimus osoittaa, että myös kiinalaisyritykset olivat innokkaita sijoittamaan Eurooppaan (297 projektia). Suorien investointien kasvu Kiinasta oli peräti 25 % verrattuna vuoteen 2015.

Yli 260 000 uutta työpaikkaa

Suorien ulkomaisten investointien myötä Eurooppaan syntyi lähes 260 000 työpaikkaa vuonna 2016. Tämä on 19 % enemmän kuin vertailuvuonna. Suurimmat hyötyjät työpaikkojen määrässä olivat Iso-Britannia, Puola ja Saksa. Pohjoismaissa työpaikkoja syntyi yhteensä 2 483, mikä oli 27 % vähemmän kuin vuonna 2015.

Lisätietoja:
Jaakko Hirvola,
toimitusjohtaja, EY, p. 0400 633 751, jaakko.hirvola@fi.ey.com
Katriina Puro, viestintäpäällikkö, EY, p. 0400 791 537, katriina.puro@fi.ey.com

Lue lisää tutkimuksista:

EY's Attractiveness Survey Europe 2017: http://www.ey.com/Publication/vwLUAssets/EY-attractiveness-survey-europee-may-2017/$FILE/EY-attractiveness-survey-europe-may-2017.pdf
EY's Attractiveness Report Nordics 2017: http://www.ey.com/Publication/vwLUAssets/Attractiveness_Program_Nordics_2017/$FILE/EY-Nordics-Attractiveness-Report-2017.pdf

Kuva 1: Suorien ulkomaisten investointien määrä Pohjoismaissa 2007–2016

Kuva 2: Suorien ulkomaisten investointien top 20 kohdemaata / Eniten syntyneitä työpaikkoja

EY lyhyesti
EY on globaali tilintarkastuksen, verotuksen, liikejuridiikan ja yritysjärjestelyiden asiantuntija sekä liikkeenjohdon konsultti. Näkemyksemme ja korkealaatuiset palvelumme vahvistavat luottamusta pääomamarkkinoiden ja talouden toimintaan kaikkialla maailmassa. Kasvatamme huippuosaajia, joiden yhteistyöllä lunastamme lupauksemme ja rakennamme parempaa työ- ja liike-elämää sekä toimivampaa maailmaa asiakkaillemme, omalle henkilöstöllemme ja yhteisöille, joissa toimimme. Lisätietoja löydät internetistä www.ey.com/fi. Voit myös seurata meitä Twitterissä: @EY_Suomi.