Vilkas listautumismarkkina ensimmäisellä kvartaalilla enteilee kiireistä loppuvuotta

Listautumisaktiivisuutta seuraavan konsulttiyhtiö EY:n raporttisarjan tuoreimman julkaisun EY Global IPO Trends Q1 2018 mukaan ensimmäinen kvartaali oli maailmalla vilkas. Alkuvuonna korostuivat isot, yli miljardin dollarin megadiilit. Kappalemääräisesti listautumisissa jäätiin kuitenkin edellisvuoden vastaavasta ajankohdasta. Aktiivisimmat toimialat löytyivät valmistavan teollisuuden, teknologian ja kuluttajatuotteiden puolelta.

Tammi-maaliskuussa 2018 maailmalla toteutettiin 287 listautumista (-27 %), jotka keräsivät markkinoilta yhteensä 42,8 miljardia dollaria (+28 %). Vuosi takaperin nähtiin ennätysaktiivinen ensimmäinen kvartaali, joten kuluneen vuoden alku vertautuu todella vauhdikkaaseen ajankohtaan.

- Alkuvuosi oli listautumisten osalta vahva, vaikka perinteisesti ensimmäinen kvartaali on sekä meillä Suomessa että maailmalla hiljainen. Tilastoistamme huomaa, että kiinnostus listautumisia kohtaan on tällä hetkellä vakaalla pohjalla helmikuun markkinaheilahduksista ja maailmanpoliittisesta turbulenssista huolimatta. Tätä tukee myös havaintomme rajusta kasvusta yritysten myynti-innostuksessa. Mikäli osakemarkkinoilla ei tapahdu mullistavia liikkeitä, osa irtautumisista tapahtunee listautumisen muodossa, kertoo listautumispalveluista vastaava johtaja Päivi Pakarinen EY:ltä.

Megadiilejä ja listautumisia yli maarajojen

Määrällisesti eniten listautumisia (157 kpl) nähtiin Aasian ja Tyynenmeren alueella. Siellä yritykset onnistuivat keräämään markkinoilta yhteensä 11,4 miljardia dollaria. USA:ssa yllettiin 36 listautumiseen (+ 44 %), joiden arvo oli 12,8 miljardia dollaria (+ 17 %). Viisi kymmenestä globaalisti suurimmasta alkuvuoden IPO:sta tehtiin Yhdysvalloissa. Pörssin kelloa kilistivät erityisesti terveystoimialan sekä energiasektorin toimijat. Lisäksi useita korkean profiilin teknologiayhtiötä, kuten Dropbox Inc., ilmoitti alkuvuoden aikana listautuvansa USA:n markkinalle.

Euroopassa listautumisia nähtiin alkuvuonna 39 kappaletta. Niiden joukossa oli kolme vähintään miljardin dollarin megadiiliä, joista terveysteknologiayhtiö Siemens Healthineersin anti oli maailmanlaajuisesti isoin ensimmäisen kvartaalin IPO. Isot listautujat nostivat markkinoilta kerätyn pääoman määrän Eurooppa-tasolla huimaan kasvuun verrattuna alkuvuoteen 2017. Kaikkinensa listautumisten arvo ylsi 14,7 miljardiin dollariin, mikä on 247 % enemmän kuin vertailuajankohtana. Eurooppalaisista listautujista lähes viidennes (18 %) teki IPO:n maan rajojen ulkopuolelle, mitä voidaan pitää yhtenä kasvavana trendinä IPO-markkinalla.

Suomessa listautumiset jatkoivat viime vuoden aktiivista trendiä ja ensimmäisen kvartaalin aikana Helsingin pörssiin tuli peräti neljä uutta yhtiötä. Kuluttajabrändeistään tunnetut Harvia ja Altia listautuivat päämarkkinalle sekä BBS-Bioactive Bone Substitutes ja Admicom First North -listalle. Kokonaisuutena Pohjoismaissa listautumisia nähtiin vajaat 20.

- Neljällä pörssitulokkaalla Helsinki oli pohjoismaisella mittapuulla kohtuullisen vilkas markkina, ja viides listautujahan ilmoitti juuri aikeistaan. Terveysteknologiayhtiö BBS:n rinnakkaislistaus Tukholmaan noudattelee laajempaa trendiä yli maan rajojen tapahtuvien listautumisten kasvusta. Vuosi vaikuttaa listautumisten suhteen jatkuvan aktiivisena, ellei markkinoiden ilmapiirissä tapahdu äkillisiä muutoksia, sanoo Pakarinen.

Lue lisää: http://www.ey.com/Publication/vwLUAssets/ey-global-ipo-trends-q1-2018/$FILE/ey-global-ipo-trends-q1-2018.pdf

Lisätietoja:

Päivi Pakarinen, IPO Leader EY, puh. 040 754 8419, paivi.pakarinen@fi.ey.com

Katriina Puro, viestintäpäällikkö, puh. 0400 791 537, katriina.puro@fi.ey.com

Kuva 1: Q1/2018 Listautumiset sektoreittain (kansainvälisesti)

Kuva 2:

EY on globaali tilintarkastuksen, verotuksen, liikejuridiikan ja yritysjärjestelyiden asiantuntija sekä liikkeenjohdon konsultti. Näkemyksemme ja korkealaatuiset palvelumme vahvistavat luottamusta pääomamarkkinoiden ja talouden toimintaan kaikkialla maailmassa. Kasvatamme huippuosaajia, joiden yhteistyöllä lunastamme lupauksemme ja rakennamme parempaa työ- ja liike-elämää sekä toimivampaa maailmaa asiakkaillemme, omalle henkilöstöllemme ja yhteisöille, joissa toimimme. Lisätietoja löydät internetistä www.ey.com/fi. Voit myös seurata meitä Twitterissä: @EY_Suomi.