Mobiilisovellus joka korvaa optikon tekemän näöntarkastuksen

Lähitulevaisuudessa kuka tahansa voi suorittaa itse oman näöntarkastuksensa yksinkertaisen ja edullisen, mobiililaitteeseen kiinnitettävän lisälinssin avulla. Tämä uusi tekniikka, joka perustuu mobiilisovelluksen ja irrotettavan lisälinssin hyödyntämiseen, on kehitetty Yhdysvalloissa. Netrasystemiksi nimetty innovaatio voi tulevaisuudessa korvata sekä optikot että kalliit laitteistot.

Netrasystem voi auttaa miljoonia likinäköisyydestä ja hajataitteisuudesta kärsiviä ihmisiä eri puolilla maailmaa saamaan nopean diagnoosin ongelmaansa. Netrasystemin näöntarkastus kestää ainoastaan muutaman minuutin ja se määritttelee oikeat linssivahvuudet näön korjaamiseen. Tähän asti näöntarkastuksia ovat voineet tehdä ainoastaan optikot ja silmälääkärit. Mobiilisovellus ja siihen kuuluva lisälinssi voivat tuoda näöntarkastukset myös sellaisten, erityisesti kolmansissa maissa asuvien henkilöiden ulottuville, joilla ei aikaisemmin ole ollut mahdollisuutta käydä optikolla.

• Netrasystemin taustalla on samanlainen perusidea kuin Favopticin konseptissa, joka perustuu silmälasien jakelun ja nettimyynnin kehittämiseen, toteaa Carl Erik Eriksson, Favopticin perustaja. Me toimitamme silmälasit nopeasti ja edullisesti asiakkaalle riippumatta siitä missä tämä asuu. Mobiililaitteella suoritettavalla näöntarkastuksella ja diagnoosilla on huomattavia terveysvaikutuksia, koska ongelmaan voi näin saada nopeammin apua

MIT Tecnology Review’n mukaan Netrasystemiä testataan tällä hetkellä Intiassa, jossa arvioiden mukaan 133 miljoonaa ihmistä kärsii sokeudesta tai vakavista näköongelmista sen takia, että heillä ei ole ollut mahdollisuutta käydä optikolla tai silmälääkärillä. Netrasystemin kaltaiset itsehoitosovellukset voivat sairauksien lisäksi vähentää myös sairaanhoidosta aiheutuvia kustannuksia. Uudet sovellukset ovat saaneet lääkärit Yhdysvalloissa reagoimaan, sillä sairaanhoidon korvausjärjestelmä perustuu siihen, että lääkäri tapaa potilaan.

• Uudet itsehoitoon tarkoitetun sovellukset ovat tervetulleita, mutta ne eivät tietenkään, ainakaan vakavien ongelmien kohdalla, koskaan voi korvata lääkärillä käyntiä. Sovellukset toimivat parhaiten täydentävinä palveluina henkilöille, jotka haluavat aktiivisesti osallistua oman terveytensä hoitamiseen, sanoo Carl Erik Eriksson.

Lue lisää Netrasystemistä: http://www.technologyreview.com/news/518891/when-smartphones-do-a-doctors-job/

Lisätietoja: Carl Erik Eriksson, toimitusjohtaja, Favoptic,
S-posti: carl.erik@favoptic.com
 Puhelin: 46 707 77 09 10.

Favoptic myy netissä silmälaseja, jotka toimitetaan asiakkaalle suoraan linssihiomosta ilman välikäsiä tai ylimääräisiä kustannuksia. Sen takia Favopticin hinnat ovat niin edulliset. Favoptic oli maailman ensimmäinen silmälasien nettiliike. Yhtiö perustettiin 11 vuotta sitten ja asiakkaita on tällä hetkellä Ruotsissa, Norjassa, Suomessa, Tanskassa ja Saksassa. Vuonna 2011 Favoptic aloitti myös omien piilolinssien myynnin. Lisää tietoa löydät www.favoptic.fi