Brendan Harris utnämnd till verkställande direktör för Fazer Lifestyle Foods

Fazer-koncernen har förvärvat det ledande nordiska smoothievarumärket Froosh, som ett led i sin tillväxt- och internationaliseringsstrategi. Förvärvet av Froosh passar strategiskt perfekt in i Fazers framtida tillväxt- och internationaliseringsplaner.

Froosh blev en del av affärsområdet Fazer Lifestyle Foods och en plattform för dess utbud av hälsosamma, fruktbaserade produkter. Förutom Froosh består affärsområdet Fazer Lifestyle Foods av Fazer Kvarn (inklusive frukostprodukter som gröt och müsli) och Bioferme (Yosa-produkterna).

Froosh vd Brendan Harris har utnämnts till verkställande direktör för affärsområdet Fazer Lifestyle Foods och Executive Vice President, Fazer-koncernen. Han är också medlem av koncernens ledningsgrupp.

Fazer är ett internationellt familjeägt företag som erbjuder bageri-, konfektyr-, kex- och spannmålsprodukter samt måltids- och cafétjänster av hög kvalitet. Koncernen har egen verksamhet i åtta länder och export till cirka 40 länder. Fazers mission är Mat med mening. Fazers framgång har sedan etableringen 1891 grundats på bästa kvalitet i produkter och tjänster, populära varumärken, kunniga medarbetares engagemang och företagets ansvarsfulla sätt att arbeta. Fazer-koncernens omsättning 2016 uppgick till 1,6 miljarder euro och antalet anställda till närmare 15 000. Fazers verksamhet följer etiska principer som baserar sig på koncernens värderingar och FN:s Global Compact.