Den här veckan firar vi brödet: Fazer bakar sitt rågbröd av inhemsk råg från egen kvarn

Den här veckan arrangeras Brödveckan i Finland med temat rågbröd. Finländarna äter mest rågbröd i världen – cirka 18,5 kg per år – vilket innebär i genomsnitt två bitar rågbröd per dag. På Fazers kvarn och de egna bagerierna tror man på råg. Finska folket håller med. I år utsåg finländarna nämligen rågbrödet till sin nationalrätt.

På Fazers bagerier bakas rågbröd av 100 procent inhemsk råg

Att rågbrödet bakas på inhemsk råg är ett av de viktigaste kriterierna för rågbrödsköparna, visar en undersökning. (Källa: Suuri leipätutkimus 2017, Red Note)

”Rågbrödet är en del av vår nationella identitet. Vi var det första bageriet med riksomfattande verksamhet som började baka allt rågbröd av 100 procent inhemsk råg”, säger Markus Hellström, VD för Fazer Bageri Finland. ”Det gläder oss att även personer under 30 år tycker om rågbröd. Det var främst just den åldersgruppen som röstade fram rågbrödet till Finlands nationalrätt.”

Fazers bagerier i Finland ligger i Lahtis, Villmanstrand, Uleåborg och Vanda. Som den största köparen av mjöl och en viktig användare av kvarnspannmål i Östersjöregionen har företaget inlett ett samarbete i värdekedjan för spannmål för att ta fram mer miljövänliga odlingsmetoder. ”Målet är att all spannmål som Fazer använder ska uppfylla principerna för hållbar odling senast 2025”, berättar Hellström.

Principerna har sammanställts till tio konkreta principer som bland annat minskar övergödningen av sjöar och vattendrag.

Mjöl från den egna kvarnen

Finlands årliga rågskörd uppgår till cirka 108 miljoner kg och nästan allt används inom livsmedelsindustrin. Mer än 60 procent av rågen går till att baka rågbröd.

”Tröskningen av råg är i full gång och 75 procent av skörden har enligt prognosen tröskats.  Skörden kommer att täcka hela Fazers rågbehov och spannmålens kvalitet lämpar sig utmärkt för bakning av inhemskt rågbröd”, berättar Pekka Mäki-Reinikka, direktör för Fazer Kvarn Finland.

Fazer Kvarn ligger intill Fazers bageri i Lahtis och är en viktig aktör inom malning av råg, havre och vete i Finland och på den svenska marknaden. Kvarnen exporterar till över 30 länder.

Mjöl från den egna kvarnen används även på Fazers nästan 50 närbagerier som ligger i anslutning till stormarknader i Finland. På närbagerierna bakas brödet från grunden.

I Lahtis används råg på många olika sätt

Kompetensen och passionen för att skapa nya råginnovationer är lika starka som tidigare. Lahtis är centrum för Fazers bakning med råg, och där får rågen hela tiden nya former. Ett smakrikt exempel på det är årets höstnyhet Oululainen Efterugnschips. Andra uppmärksammande produkter är världens första low-FODMAP-rågbröd, Fazer Magvänlig Råg, och Fazer Rotfruktsbröd Råg med över 30 procent grönsaker.

I ugnarna i Lahtis gräddas även konsumenternas favoriter Oululainen Efterugnsbröd, Oululainen surskorpor, Fazer Puikula av fullkornsråg och Oululainen Reissumies-brödet som just nu ”talar dialekt”.

#suomalaistahyvää #kestäväviljely #suomi100 #ruisleipä #leipäviikko #kansallisruoka

Produktbilder som lämpar sig för tryck: www.fazergroup.com/pictures ”Media_Press”, Fazer Ruisleivät 2017

Markus Hellström, VD, Fazer Bageri Finland, markus.hellstrom@fazer.com, tfn +358 40 732 0057

Pekka Mäki-Reinikka, direktör, Fazer Kvarn, pekka.maki-reinikka@fazer.com, tfn +358 40 042 2051

Taina Lampela-Helin, informatör, Fazer-koncernen, taina.lampela-helin@fazer.com, tfn +358 40 668 4600

Fazers medietelefon är öppen vardagar klockan 8–16, tfn +358 40 668 2998.

Fazer är ett internationellt familjeägt företag som erbjuder bageri-, konfektyr-, kex- och spannmålsprodukter samt måltids- och cafétjänster av hög kvalitet. Koncernen har egen verksamhet i åtta länder och export till cirka 40 länder. Fazers mission är Mat med mening. Fazers framgång har sedan etableringen 1891 grundats på bästa kvalitet i produkter och tjänster, populära varumärken, kunniga medarbetares engagemang och företagets ansvarsfulla sätt att arbeta. Fazer-koncernens omsättning 2016 uppgick till 1,6 miljarder euro och antalet anställda till närmare 15 000. Fazers verksamhet följer etiska principer som baserar sig på koncernens värderingar och FN:s Global Compact.