Får det lov att vara en läcker El Mud? Eller söta Del Mu?

Fazer har kastat om ord och bokstäver – Dumles nya kläder inspirerar till nya visdomsord

Dumle uppmuntrar konsumenterna att njuta av livet och alltid ha glimten i ögat. Fazer klär de populära Dumle-kolorna i nya omslag, som pryds av lustiga ord och uppmuntrar köparna att skapa nya lekfulla ordkombinationer – eftersom man inte alltid behöver ta livet på så stort allvar.

I början av året lanserar Fazer den bekanta smaken Dumle Original i helt nya omslag. Del Mu, El Mud, Dmule, Le Dum, Mulde och Le Mud lockar i stället för den välbekanta Dumle alla godissugna som har barnasinnet kvar.

Av de över 300 olika orden på godisomslagen kan man skapa lekfulla och roliga visdomsord, haikudikter och ramsor på motsvarande sätt som kylskåpspoesi. Genom lek med orden kan även välkända ordspråk få nya lustiga former.

”A yummy mind will give you a positive life” eller hur var det nu igen? Det är  ett internetfenomen bland vuxna. Internet är fullt av visdomsord och inspirerande citat som vuxna älskar att läsa och dela. Eftersom Dumle vill att alla ska ha barnasinnet kvar har vi vänt upp och ner på fenomenet. Vi väntar med spänning på vilka kreationer alla påhittiga Dumle-fans ska skapa. Never grow up!”, säger Kirsi Nordberg, Senior Brand Manager på Fazer.

Dumle Twisted Cooking vänder upp och ner på matlagningen

Dumle har gjort livet både godare och roligare i tiotals år. Fazer Dumle Original-smaken innehåller en hemlig arom som det tog två år av idogt utvecklingsarbete att skapa. Årligen tillverkas 380 000 000 exemplar av den populära Dumle Original-kolan, som säljs i över 30 länder, på fabriken i Fagersta i Vanda.

Dumles unika och omisskänneliga smak har även vänt upp och ner på matlagningen. Dumle Twisted Cooking bjuder på halvgalna upplevelser i köket och ger traditionella godsaker en helt ny dimension. Nedan finns ingredienserna till ett skojigt recept på petit-chouer och hela receptet finns här

Dumle-petit-chouer

250 ml vatten

100 g smör

130 g mjöl

4 ägg

0,5 tsk bakpulver

Fyllning

25 Fazer Dumle-kolor

250 ml vispgrädde

Topping

50 ml vispgrädde

4 Fazer Dumle-kolor

Roliga ordlekar gläder Dumlefansen i sociala medier i Norden samt Tyskland, Estland och Polen. Vi uppmuntrar alla att skapa egna ordlekar. Från 1/1 till 29/4 2018 kan man delta i roliga tävlingar via Dumles Facebook-kanaler. Vinnarna får PlayStation 4-spelkonsoler inklusive VR-paket.

Dumle Play with words-kolorna lanseras i livsmedelsbutikerna i januari.

Fler roliga Dumle Twisted Cooking-videor och recept finns här!

Liisa Eerola, Director, Confectionery Communications & Group Partnerships
liisa.eerola@fazer.com, tel. +358 44 710 8860

Kirsi Nordberg, Senior Brand Manager, Fazer Confectionery
kirsi.nordberg@fazer.com, tel. +358 40 558 0526

Bilder som lämpar sig för tryck: http://www.fazergroup.com/fi/medialle/ Kuvapankki – media/press – Dumle Play with words

Fazer är ett internationellt familjeägt företag som erbjuder bageri-, konfektyr-, kex- och spannmålsprodukter samt måltids- och cafétjänster av hög kvalitet. Koncernen har egen verksamhet i åtta länder och export till cirka 40 länder. Fazers mission är Mat med mening. Fazers framgång har sedan etableringen 1891 grundats på bästa kvalitet i produkter och tjänster, populära varumärken, kunniga medarbetares engagemang och företagets ansvarsfulla sätt att arbeta. Fazer-koncernens omsättning 2016 uppgick till 1,6 miljarder euro och antalet anställda till närmare 15 000. Fazers verksamhet följer etiska principer som baserar sig på koncernens värderingar och FN:s Global Compact.