Fazer fick pris som Årets Varumärkesbyggare

Annonsörernas förbund (Mainostajien Liitto) har utsett Fazer till Årets Varumärkesbyggare. Passionen hos den unge och innovative Karl Fazer syns i dag som den glädje och det välmående, som Fazer-medarbetarna skapar för finländarna. Alla Fazer-medarbetare är varumärkesambassadörer. Den 126-åriga historieberättaren skapar ständigt nytt genom matupplevelser, innehåll och dialog.

I Annonsörernas förbunds motivering konstateras att Fazer har investerat långsiktigt i varumärkesbyggandet och modigt tagit också nya metoder i bruk. Fazer har en tydlig varumärkes- och kommunikationsstrategi, som påverkar alla delområden i affärsverksamheten. Under de senaste åren har Fazer satsat på synlighet i digitala kanaler och på detta sätt nått allt större publik. Alla Fazer-medarbetare är varumärkesambassadörer för egen del.

”Vi bygger Fazers historia med kärlek, alla Fazer-medarbetare tillsammans. Vi är mycket glada över att våra långsiktiga satsningar på högklassiga upplevelser, dialog, innehåll och varumärken ger resultat också i form av detta pris. Det känns fantastiskt att vi är årets varumärkesbyggare just under 100-åriga Finlands jubileumsår, i synnerhet som vi har satsat mycket på festen, både i ord och gärningar”, säger Fazers koncernchef Christoph Vitzthum.

Den mest betydande enskilda varumärkes- och upplevelseinvesteringen år 2016 var att Fazer öppnade det inspirerande besökscentret Fazer Experience för allmänheten. Fazer inledde medarbetarambassadörverksamhet i sociala medier under taggen #meidänfazer. Exempel på framgångar finns i alla affärsverksamheter: populära Fazer Rotfruktsbröd och Munkbaren, Karl Fazer Travel-serien och den nya, gripande filmen, Geishas personlighet som nu tar mer ställning, Fazer Food Services Culinary Team och Fazer Cafés favoritevenemang.

”Vi vill skapa matupplevelser med mening, som tilltalar människor och ger glädje och välmående i livet. Vi har under de senaste åren framgångsrikt satsat mera i synnerhet på digitala kanaler och på dialog – vi skapar berättelser tillsammans med finländarna. Vi vill vara en av dem som öppnar diskussionen om framtidens mat, vilket vi till exempel gör genom vårt program Brainhow och vår insektmatvideo, som har setts 415 000 gånger i sociala medier”, säger Vitzthum.

Fazer har varit banbrytare inom marknadsföring ända sedan företaget grundades år 1891. Estetiska och fantasifulla omslagspapper och förpackningar, samarbete med framstående konstnärer och de allra första reklamerna på spårvagnar är exempel på idérika satsningar på reklam redan i ett tidigt skede av företagets historia. Fazer har alltid satsat mycket på historieberättande och smakminnen och är ett av de företag som innehar flest registrerade varumärken i Finland. Kiss-Kiss, som registrerades 1901, är det äldsta finländska varumärke som fortfarande är i bruk

Ytterligare information

Ulrika Romantschuk, kommunikations- och varumärkesdirektör, Fazer-koncernen, tel. 040 566 4246
Fazers mediatelefon betjänar vardagar kl 8–16, tel. 040 668 2998

#mainontapäivä #suomalaistahyvää #meidänfazer #fazerintarina #fazerjuhliisuomea

Fazer är ett internationellt familjeägt företag som erbjuder bageri-, konfektyr-, kex- och spannmålsprodukter samt måltids- och cafétjänster av hög kvalitet. Koncernen har egen verksamhet i åtta länder och export till cirka 40 länder. Fazers mission är Mat med mening. Fazers framgång har sedan etableringen 1891 grundats på bästa kvalitet i produkter och tjänster, populära varumärken, kunniga medarbetares engagemang och företagets ansvarsfulla sätt att arbeta. Fazer-koncernens omsättning 2016 uppgick till 1,6 miljarder euro och antalet anställda till närmare 15 000. Fazers verksamhet följer etiska principer som baserar sig på koncernens värderingar och FN:s Global Compact.