Fazer förvärvar det ledande nordiska smoothievarumärket Froosh

Fazer-koncernen förvärvar det ledande nordiska smoothievarumärket Froosh, som ett led i sin tillväxt- och internationaliseringsstrategi. Froosh är det ledande smoothievarumärket i Finland och Sverige samt stark tvåa i Danmark och Norge. I och med förvärvet av Froosh går Fazer in i en ny kategori och förstärker sin närvaro inom detaljhandeln. Froosh kommer att bli en plattform för affärsområdet Fazer Lifestyle Foods utbud av hälsosamma fruktbaserade produkter. Brendan Harris, Froosh vd, har utnämnts till verkställande direktör för Fazer Lifestyle Foods.

Förvärvet av Froosh passar strategiskt perfekt in i Fazers framtida tillväxt- och internationaliseringsplaner, och stöder expansionen genom att erbjuda detaljhandeln ett större urval produkter på nuvarande och nya marknader. Froosh blir en del av affärsområdet Fazer Lifestyle Foods och en plattform för dess utbud av hälsosamma, fruktbaserade produkter. Fazer Lifestyle Foods fokuserar på mjölkfria produkter, växtbaserade måltider samt mat och dryck som kan tas med och ätas i farten.

“Hälsa och välmående, samt en hållbar livsstil, är starka globala konsumenttrender och vi ser stor potential inom detta område. Fazer håller på att transformeras till ett modernt, hållbart matföretag. Vår nya mission, Mat med mening, stöder våra strategiska mål och öppnar upp för nya möjligheter att utvidga våra nuvarande verksamheter och för internationell expansion. Vårt mål är att vara bland de tre främsta aktörerna inom växtbaserad mat med en omsättning på 300 M€ i utvalda nordeuropeiska länder i innan utgången av år 2022. Förvärvet av Froosh är en del av vår tillväxtplan, speciellt då smoothiemarknaden förväntas växa med över 10 % per år”, säger Fazers koncernchef och verkställande direktör Christoph Vitzthum.

Froosh – ledare på den nordiska smoothiemarknaden
Froosh är ett svenskt företag med kontor runt om i Norden och med en snabbt växande exportverksamhet. Froosh köps av Unilever Ventures, Unilevers riskkapitalsgren, som har varit Froosh majoritetsägare sedan dess ursprungliga investering i Froosh år 2008. Froosh erbjuder unika, prisvinnande, egentillverkade smoothies. Produkterna innehåller fruktingredienser av hög kvalitet och är 100 % naturliga, utan tillsatt socker eller tillsatsämnen. Froosh svarar på den växande konsumentefterfrågan på hälsosamma alternativ, speciellt sådana som kan tas med och ätas i farten. Företaget har över 50 anställda i Norden. Med sin marknadsandel på 35 % är företaget en klar ledare på den nordiska smoothiemarknaden. Förutom sin starka position i Norden exporterar Froosh sina produkter till Island, Baltikum, Tyskland, Frankrike, Irland med flera och har nyligen gått in i Japan.

Fazer och Froosh delar samma intresse för att påverka globala värdekedjor och för att främja utvecklingen i ursprungsländer. Genom besök på tropiska fruktodlingar har Froosh fått betydande insikt i handelns betydelse, och företaget är välkänt för sin kampanj för handel med utvecklingsländer.

Froosh vd Brendan Harris, som i dag utnämnts till verkställande direktör för Fazer Lifestyle Foods och medlem i Fazer-koncernens ledningsgrupp, kommenterar: “Froosh har nått stora framgångar under de senaste nio åren genom att erbjuda enkla, hälsosamma, goda fruktdrycker till upptagna, hälsomedvetna konsumenter. Vi är ett ambitiöst företag och nu är tiden rätt för att ytterligare höja våra mål. Vi är glada att bli en del av Fazer. Tillsammans kommer Fazer och Froosh att växa och utnyttja båda företagens styrkor. Detta är ett spännande steg för Froosh och våra medarbetare, som arbetar hårt för att göra Froosh unikt.”

Fazer Lifestyle Foods fångar upp nya konsumentbehov
Fazer Lifestyle Foods grundades våren 2017 för att ytterligare öka Fazers svar på det växande konsumentbehovet inom hälsa, välmående och hållbar livsstil. Förutom Froosh består affärsområdet Fazer Lifestyle Foods av Fazer Kvarn (inklusive frukostprodukter som gröt och müsli) och Bioferme (Yosa-produkterna). Fazer Lifestyle Foods utvecklingsteam skapar som bäst ett starkt, innovativt och internationellt koncept, varumärke och produktportfölj för hälsomedvetna konsumenter.

Christoph Vitzthum, koncernchef och verkställande direktör, Fazer-koncernen
Ulrika Romantschuk, SVP, Fazer-koncernen, kommunikation och varumärkesledning, tel. +358 40 566 4246

Fazer är ett internationellt familjeägt företag som erbjuder bageri-, konfektyr-, kex- och spannmålsprodukter samt måltids- och cafétjänster av hög kvalitet. Koncernen har egen verksamhet i åtta länder och export till cirka 40 länder. Fazers mission är Mat med mening. Fazers framgång har sedan etableringen 1891 grundats på bästa kvalitet i produkter och tjänster, populära varumärken, kunniga medarbetares engagemang och företagets ansvarsfulla sätt att arbeta. Fazer-koncernens omsättning 2016 uppgick till 1,6 miljarder euro och antalet anställda till närmare 15 000. Fazers verksamhet följer etiska principer som baserar sig på koncernens värderingar och FN:s Global Compact.