Fazer kommer till Vasa – Fazer Café Vasa öppnar under företagets 125-årsjubileumsår

Fazer har öppnat ett Fazer Café i centrum av Vasa. Jubileumsåret – Fazer fyller 125 år i år – syns också i företagets cafékedja. Dess nyaste café, Fazer Café Vasa, öppnade sina dörrar 3.5.2016 i torgpaviljongen vid Vasa torg. Fazer Café erbjuder vasaborna Fazers klassiker och nya smakupplevelser alla dagar i veckan. Cafémiljön kombinerar art deco och ett modernt uttryck i paviljongens ljusa utrymmen.

Fazer Café Vasa, som öppnat på Hovrättsesplanaden 15 vid Vasa torg, fortsätter historien som Karl Fazer inledde för 125 år sedan, då han öppnade sitt fransk-ryska café på Glogatan i Helsingfors. Fazer Café Vasa gör Fazer till en del av Vasas och vasabornas dagliga liv, genom att erbjuda njutningsfulla stunder och caféupplevelser.

”Vi är mycket glada över att få öppna Fazer Café Vasa under Fazers jubileumsår. Vasa har en levande cafékultur och vi tror att vi kommer att tillföra den något extra genom att erbjuda traditionella och nya Fazer-smaker och unika upplevelser, varje dag”, säger Miika Kostilainen som ansvarar för Fazer Cafés verksamhet.

”Caféet erbjuder vasaborna salta och söta smakupplevelser från morgon till kväll, sju dagar i veckan. Caféets plats, torgpaviljongen, passar oss perfekt och erbjuder fina utrymmen för Fazer Cafés verksamhet”, fortsätter han.

Klassiker och moderna smakupplevelser sju dagar i veckan

Nya Fazer Café Vasa erbjuder traditionella cafédelikatesser och många slags specialkaffesorter, smoothies, handgjort bröd av god kvalitet samt choklad och bakverk. Caféets lunchutbud består av lätta sallader och soppor. I fortsättningen kommer också vasaborna att få njuta av Fazers superpopulära helgbrunch och vardagsfrukost.

Fazer Café Vasa är kedjans tionde café i Finland. De andra caféerna finns i Helsingfors, Åbo och Tammerfors. Fazers över hundraåriga anor är tätt sammanflätade med caféverksamheten. I caféerna kombineras smakupplevelser med utmärkt service och caféerna gläder sina gäster med samma förstklassiga produkter och service överallt.

125 anledningar att fira

I september har det gått 125 år sedan Karl Fazer öppnade ett fransk-ryskt konditori på Glogatan i Helsingfors. Han var en fördomsfri sockerbagare, vars mod och entreprenörskap fortfarande styr företagets verksamhet. Fazer är ett familjeägt företag, som noggrant lyssnar på sina kunder, plockar in nya idéer från omvärlden och vidareutvecklar de bästa sätten att arbeta. Fazer vill vara en del av människornas små och stora fester och få livet att smaka gott, varje dag. Tyngdpunkten för jubileumsårets evenemang är i slutet av året – huvudevenemanget är öppnandet av det nya besökscentret på hösten.

”Jag är glad och stolt över Fazer, både över företaget och över våra goda produkter. Det är en svindlande tanke att min farfarsfar öppnade ett litet konditori för 125 år sedan, och nu har företaget vuxit till en stor koncern – som fortfarande är ett familjebolag”, säger Majlen Fazer , som är Fazer-koncernens choklad- och kakaoexpert och representerar fjärde generationen i företaget.

År 2016 är ett dubbelt jubileumsår för Fazer. I år har det gått 150 år sedan Karl Fazer föddes.

Miika Kostilainen, Fazer Cafés, tel. 040 486 9832

Laura Tötterman, kommunikationschef, Fazer-koncernen, tel. 044 711 9550

Mediatelefon: + 358 40 6682 998, vardagar kl 8-16

E-postadresserna har formen fornamn.efternamn@fazer.com

Webbsidor: www.fazer.fi/cafevaasa, #fazercafe #125syytäjuhlaan

Öppettider: må-fre 8–20, lö 9–20, sö 10–18

Bilder lämpliga för tryck:
www.fazergroup.com/pictures, ”Media_Press”, ”Fazer Café Vaasa”

Fazer är ett internationellt familjeägt företag som erbjuder bageri-, konfektyr-, kex- och spannmålsprodukter samt måltids- och cafétjänster av hög kvalitet. Koncernen har egen verksamhet i åtta länder och export till cirka 40 länder. Fazers mission är att skapa smakupplevelser. Fazers framgång har sedan etableringen 1891 grundats på bästa kvalitet i produkter och tjänster, populära varumärken, kunniga medarbetares engagemang och företagets ansvarsfulla sätt att arbeta. I år firar Fazer 125-årsjubileum och att det är 150 år sedan företagets grundare Karl Fazer föddes. Fazer-koncernens omsättning 2015 uppgick till mer än 1,5 miljarder euro och antalet anställda till närmare 15 000. Fazers verksamhet följer etiska principer som baserar sig på koncernens värderingar och FN:s Global Compact.