• Fazer Group/

Fazer lanserar världens första low-FODMAP-rågbröd: Ansöker om internationellt patent för denna finländska innovation

Nu kan även personer med känslig mage äta bröd, eftersom Fazer utökar sitt brödsortiment med tre produktnyheter som är skonsamma för magen. En av de intressanta nyheterna är världens första low-FODMAP*-rågbröd, som hjälper personer som lider av irritabel tarm (IBS) och andra med känslig mage att göra kosten mångsidigare. Tillverkningsmetoden grundar sig på en finländsk innovation som Fazer har sökt internationellt patent för.

Upp till 10 procent av finländarna lider av IBS. Ännu fler upplever att de har känslig mage. Hos 75 procent av dem som har känslig mage lindras symptomen genom att begränsa intaget av svårabsorberade kolhydrater, s.k. FODMAPs. I FODMAP-rågbrödet som Fazer har tagit fram har man lyckats minska halterna av FODMAPs med över hälften. I en vetenskaplig undersökning** har brödet konstaterats lämpa sig bättre även för personer med känslig mage.

”Det är lätt hänt att personer som följer en FODMAP-kost inte får i sig tillräckligt med fibrer. Tack vare det nya rågbrödet har även personer med känslig mage möjlighet att äta gott rågbröd som en del av en mångsidig kost”, säger Jussi Loponen, forskningsdirektör på Fazer.

Fazer Magvänlig Råg bakas av en unik rågsurdeg som Fazer har tagit fram. Den innehåller en naturlig mjölksyrebakterie som spjälkar bort FODMAP-kolhydraterna från surdegen. Brödet är ett resultat av Fazers långsiktiga utvecklingsarbete samt ett samarbete med finländska och utländska universitet. Innan man kunde utveckla brödets tillverkningsprocess måste man ta reda på vad i brödet som orsakar magproblem.

”När vi upptäckte att det är höga halter av FODMAPs som orsakar magproblem började vi söka efter sätt att sänka halterna. Vi hittade en surdeg med en unik mjölksyrebakterie som spjälkar och slukar FODMAP-kolhydraterna”, säger Loponen.

För att brödets FODMAP-innehåll ska vara så litet som möjligt används så mycket surdeg som möjligt vid bakningen. Metoden kan eventuellt användas även för att minska halterna av FODMAPs i andra bröd. Fazer har ansökt om internationellt patent för metoden.

Nu är det tillåtet att äta bröd!

Fazers produktutveckling är konsumentinriktad och styrs av gedigen näringsexpertis, vetenskaplig forskning och tekniskt kunnande.

”Brödfamiljen Fazer Magvänlig är svaret på konsumenternas önskemål. Ungefär en femtedel av finländarna upplever att de får magproblem av bröd. En del av konsumenterna följer FODMAP-dieten eller undviker vete eller gluten. Fazer vill erbjuda även dem läckra brödalternativ”, säger Heli Anttila, produktutvecklingsdirektör på Fazer.

Fazer Magvänlig-bröden bakas i Finland och lanseras i butikerna i september.

Tre läckra bröd som är skonsamma för magen:

Fazer Magvänlig Råg är världens första magvänliga rågbröd. Det tillverkas av fullkornsråg och
-havre. Krossade pumpafrön ger tuggmotstånd. Mjölksyrebakterierna i surdegen slukar FODMAP-kolhydraterna i brödet så att de minskar till under hälften jämfört med vanligt rågbröd. Därför passar brödet bättre även för personer med känslig mage.

Fiberrika Fazer Magvänlig Havre är ett vetefritt havrebröd som innehåller solros- och pumpafrön som gör det frasigt. Rypsolja ger brödet smak och dessutom hälsosamma fettsyror.

Fazer Magvänlig Glutenfri semla bakas av naturligt glutenfritt ris-, majs-, bovete- och potatismjöl. Som riktigt bröd men utan gluten.

Bröden Fazer Magvänlig:
– Inget vete
– Rikligt med frön; bra fetter, protein och mineraler
– Fibrer som är viktiga för maghälsan
– Inget tillsatt socker
– Joderat salt i måttlig mängd
– Saftigt och frasigt, men skonsamt för magen

Ta även del av det övriga materialet:
– Fazers meddelande: Finländarna älskar fortfarande bröd
Satunnaistettu kliininen tutkimus: low-FODMAP ruisleipä verrattuna tavanomaiseen ruisleipään helpottaa ärtyneen suolen oireyhtymän oireita (Randomiserad klinisk studie: low-FODMAP-rågbröd jämfört med vanligt rågbröd lindrar symptomen vid IBS)

* Med FODMAPs avses svårsmälta kolhydrater som förekommer i råvaror från växtriket. Hos många med känslig mage orsakar dessa magproblem som svullnad, smärtor och gaser. FODMAP är en förkortning för engelskans Fermentable Oligo-, Di-, Monosaccharides And Polyols, dvs. fermenterbara oligo-, di- och monosackarider och sockeralkoholer. Till exempel balj- och lökväxter, kål och spannmålsprodukter innehåller rikligt med FODMAP-kolhydrater.

** R. Laatikainen ym.: Randomised clinical trial: low-FODMAP rye bread vs. regular rye bread to relieve the symptoms of irritable bowel syndrome

Tilläggsinformation:
Jussi Loponen, forskningsdirektör, Fazer-koncernen, tfn 040 732 97 72, jussi.loponen@fazer.com
Heli Anttila, produktutvecklingsdirektör, Fazer Bageri, tfn 040 752 03 24, heli.anttila@fazer.com
Leena Majamäki, kommunikationsdirektör, Fazer-koncernen, tfn 040 585 15 85, leena.majamaki@fazer.com
Medietelefon: tfn 040 668 29 98, vardagar kl. 8–16

Bilder lämpliga för tryck
: www.fazergroup.com/pictures , “Media_Press”,”Fazer Vatsaystävällinen”

Fazer är ett internationellt familjeägt företag som erbjuder bageri-, konfektyr-, kex- och spannmålsprodukter samt måltids- och cafétjänster av hög kvalitet. Koncernen har egen verksamhet i åtta länder och export till cirka 40 länder. Fazers mission är att skapa smakupplevelser. Företagets framgång har sedan etableringen 1891 grundats på bästa kvalitet i produkter och tjänster, populära varumärken, de kunniga medarbetarnas passion och företagets ansvarsfulla sätt att arbeta. I år firar Fazer sitt 125-årsjubileum och att det har gått 150 år sedan det framgångsrika företagets grundare Karl Fazer föddes. Fazer-koncernens omsättning 2015 uppgick till mer än 1,5 miljarder euro och företaget har närmare 15 000 anställda. Fazers verksamhet följer etiska principer som baserar sig på koncernens värderingar och FN:s Global Compact.