Fazer tillverkade världens längsta Pätkis-chokladstång

Fazer tillverkade världens längsta Pätkis-chokladstång för att fira den längsta dagen, sommarsolståndet, under Finlands jubileumsår. Pitkä Pätkis är med sina 95 cm nästan elva gånger längre än den normala chokladstången och väger cirka 350 gram. Fazer tillverkade sammanlagt åtta stycken jättechokladstänger. En av chokladstängerna lottas ut på Fazer Finlands Facebook under sommarsolståndet den 21 juni och några doneras till Barnklinikens intensivvårdsavdelning för nyfödda för att sprida glädje.

Det var Jani Ahonen, systemoperatör för Pätkis-fangruppen på Facebook, som kom på att kalla vintersolståndet i december för Pätkis-dagen, eftersom dagen då är som kortast. Inspirerade av detta beslutade Fazer att fira jubileumsårets längsta dag genom att tillverka världens längsta Pätkis. Pitkä Pätkis är 95 cm lång och väger cirka 350 gram.

För tillverkningen av Pitkä Pätkis ansvarade Risto Hakkarainen, som är processutvecklare på Fazers chokladfabrik. ”När man går förbi linjen är den enhet som kapar Pätkis-chokladstängerna, giljotinen, den mest påfallande delen. När jag tittade på den funderade jag vad som skulle hända om någon glömde att koppla på den? Kyltunneln är cirka 40 meter lång och det skulle komma ut en 40 meter lång Pätkis i andra ändan. Det vore en rejäl bit!” beskriver Hakkarainen uppkomsten av idén.

Arbetskamraterna hade sina dubier om Hakkarainens idé. Största utmaningen var ju hur man skulle få ut Pätkis-chokladstången i ett stycke genom linjen. ”Själva tillverkningen gick slutligen enkelt och snabbt. När jag hade Pitkä Pätkis i handen med omslag och allt hade slutresultatet realiserats. Den älskade chokladstången är nu nästan tio gånger så stor som normalt, och om den kan ge andra lika mycket glädje, så vad är finare än det?” säger Hakkarainen med ett leende.

Pätkis-chokladstängerna ges till välgörenhet och utlottning

Vem som helst kan få tag på en ”Pitkis”. På Fazer Finlands Facebook-sida ordnas en utlottning onsdagen den 21 juni, årets längsta dag. Då kommer någon att vinna en av världens längsta Pätkis-chokladstänger att smaka på med midsommarsällskapet! En av Pätkis-chokladstängerna sparas för en utlottning som meddelas senare och resten av chokladstängerna donerar Fazer till Barnklinikens intensivvårdsavdelning för nyfödda K7.

En stump finländskhet i redan nästan 40 år

Pätkis-chokladstången har varit finländarnas stora favorit i nästan 40 års tid. Tillverkningen inleddes på Fazers chokladfabrik i Vanda 1978. Årligen säljs det över 12 miljoner Pätkis-chokladstänger, och Pätkis har år efter år varit en av de mest sålda chokladstängerna räknat i antal. Den traditionella lilla chokladstången väger 18 gram och Iso Pätkis, som lanserats senare, väger 36 gram.

”Pätkis är en älskad och evigt ung mångkampare på det finländska delikatessbordet. Den finns bland de mest sålda produkterna inför julen, i födelsedagstårtrecept och i handarbeten som gjorts av verkliga fans”, berättar Tom Lindblad, som är verkställande direktör för Fazer Konfektyrs kommersiella enheter.

I dag tillverkas Pätkis i olika former. Pätkis hör också till finländarnas juldelikatesser; Pätkis-konfekten finns år efter år på listorna över de populäraste julprodukterna. Under de senaste åren har Pätkis också hoppat ner i glasskylen, först i burk och i år som en glasspinne. Läckra Pätkis-nyheter lovas också för kommande år.

Liisa Eerola, kommunikationsdirektör, Fazer Konfektyr, tfn 044 710 8860
Fazers medietelefon är öppen vardagar kl. 8.00–16.00, tfn 040 668 2998
E-postadresserna har formen fornamn.efternamn@fazer.com

Bilder lämpliga för tryck:

http://www.fazergroup.com/fi/medialle/ -> kuvapankki: Media_Press Pitkä Pätkis

Fazer är ett internationellt familjeägt företag som erbjuder bageri-, konfektyr-, kex- och spannmålsprodukter samt måltids- och cafétjänster av hög kvalitet. Koncernen har egen verksamhet i åtta länder och export till cirka 40 länder. Fazers mission är att skapa smakupplevelser. Fazers framgång har sedan etableringen 1891 grundats på bästa kvalitet i produkter och tjänster, populära varumärken, kunniga medarbetares engagemang och företagets ansvarsfulla sätt att arbeta. Fazer-koncernens omsättning 2016 uppgick till 1,6 miljarder euro och antalet anställda till närmare 15 000. Fazers verksamhet följer etiska principer som baserar sig på koncernens värderingar och FN:s Global Compact.