Fazer Yosas nya havredrycker innehåller högst andel havre på marknaden

Fazer Yosa fortsätter sin mission att erövra Norden med en rad nya havrebaserade produkter. För moderna, medvetna konsumenter som vill ha en god och hälsosam dryck on-the-go Fazer Yosa nu två nya havrebaserade drycker i behändig 2,5 dl förpackning. Fazer Yosa lanserar även en välsmakande havrebaserad dryck med kaffesmak i 1-liters förpackning.

Marknaden för havrebaserade produkter fortsätter att växa. Fazer vill möta konsumenternas önskemål om en mera hälsosam och hållbar livsstil genom att introducera nya havrebaserade alternativ på marknaden. Nordisk havre anses vara den bästa i världen och ger Fazer Yosas produkter en unik och överlägsen smak. Fazer Yosas havredrycker innehåller högre andel havre i jämförelse med befintliga konkurrenter.

”Under hösten 2018 lanserade vi varumärket Fazer Yosa i Norden med en ny design. Att vi är på rätt väg ser vi på det genuina intresse för vårt havrebaserade erbjudande som konsumenter i de olika länderna visat. Vi vill svara på konsumenternas efterfrågan på växtbaserade produkter genom att erbjuda nya havrebaserade produkter på marknaden med vårt Fazer Yosa varumärke”, säger Tiia Antila, Brand and Category Director, Fazer Yosa, Fazer Lifestyle Foods.

Fazer Yosa Havredryck, Kaffe 1 liter

Fazer Yosa Havredryck, Kaffe, är kaffefantastens bästa vän. Precis som övriga Fazer Yosa-drycker, innehåller Havredryck, Kaffe, inget tillsatt socker och har en relativt hög havrenivå på 14 %.

Drycken innehåller tillsatt kalcium, jod och vitaminer (riboflavin, D2, B12). Havredrycken har hög koffeinhalt – 2,5 dl Havredryck motsvarar en kopp kaffe. Fazer Yosas Havredryck kan avnjutas varm eller kall. Produkten passar veganer och är fri från soja.1-liters-kartongen är återvinningsbar. Du hittar Havredrycken i kylsektionen hos din återförsäljare.

Fazer Yosa Havredryck Mango & Havtorn 2,5 dl & Fazer Yosa Havredryck Blåbär & Kråkbär 2,5 dl

Fazer Yosa Havredryck Mango & Havtorn och Fazer Yosa Havredryck Blåbär & Kråkbär säljs i miljövänliga och behändiga 2,5 dl glasflaskor. Dryckerna passar den moderna medvetna konsumenten, som vill njuta av ett hälsosamt och gott mellanmål on-the-go eller ta med drycken hem. Båda smakerna innehåller tillsatt jod och vitaminer (riboflavin, D2, B12), 10 % havre och är fylliga med naturliga smaker, utan tillsatt socker.

Produkterna hittas i kylsektionen i butiker, oftast bredvid växtbaserade on-the-go-drycker. Flaskorna kan återvinnas.

Nordisk havre - den bästa i världen

Nordisk havre är känd för att ha den högsta kvaliteten tack vare det unika klimatet och en miljö som inte kan återskapas någon annanstans. Tillväxtperioden på våra breddgrader är kort, men väldigt intensiv. Havre planteras i maj för att skördas redan i augusti och september. Det begränsade solljuset och midnattssolen gör de nordiska växtförhållandena exceptionella. Under vintern är marken frusen, vilket gör jorden och naturen rena.

Att äta växtbaserat är bevisat bra för planetens framtid. Det hjälper oss bland annat att reducera växthusgaser och minskar vattenförbrukningen i matproduktionen. Utöver att stödja utvecklingen av växtbaserad mat, är Fazer även med i utvecklingen av hållbart jordbruk. Fazers principer för hållbart spannmål är utvecklade tillsammans med bönder för att, bland annat, minska användningen av kemikalier k inom jordbruket och samtidigt bibehålla produktivitetsnivån. Principerna består av tio åtgärder med syfte att behålla näringsämnen på åkrarna - där de kan användas till grödorna - och borta från våra vattensystem. Målet är att minska övergödning, skydda biologisk mångfald och minimera användningen av kemikalier.

För mer information, vänligen kontakta:

Heli Anttila, Vice President, Supply Chain & Operations, Fazer Lifestyle Foods heli.anttila@fazer.com, tel. +358 40 752 0324

Fazers medietelefon är öppen vardagar kl. 8.00–16.00, tfn +358 40 668 2998

E-postadresserna har formen fornamn.efternamn@fazer.com

www.fazergroup.com/pictures - Media_Press - Fazer Yosa

Fler Fazer Yosa-produkter: http://www.fazer.fi/yosa

Fazer är ett internationellt familjeägt företag som erbjuder bageri-, konfektyr-, kex- och spannmålsprodukter, mjölkfria produkter, vegetabiliska måltider och on-the-go-mat och -drycker samt måltids- och cafétjänster av hög kvalitet. Fazers mission är Mat med mening Koncernen har verksamhet i åtta länder och exporterar till cirka 40 länder. Fazers framgång har sedan etableringen 1891 grundats på bästa kvalitet i produkter och tjänster, populära varumärken, engagerade och kunniga medarbetare samt företagets ansvarsfulla sätt att arbeta. Fazer-koncernens omsättning 2017 uppgick till 1,6 miljarder euro och antalet anställda till närmare 15000. Fazers verksamhet följer etiska principer som baserar sig på koncernens värderingar och FN:s Global Compact.

Vi skapar smakupplevelser