Guld för Fazer Syrsbröd i AdProfit som mäter framgångsrik marknadsföring - Hattrick i lanseringar av Fazer

Fazer var först i världen med att lansera ett insektsbröd i butikerna i november 2017. Det var startskottet på en matrevolution som kulminerade tisdagen den 8 maj 2018 då Fazer Syrsbröd utsågs till årets bästa lansering i tävlingen AdProfit som mäter framgångsrik marknadsföring. Fazer tog hem titeln ”årets bästa lansering” för inte mindre än tredje året i rad.

Fazer Syrsbröd blev världskänt rekordsnabbt

”Lanseringskampanjen var framgångsrik på många plan. Storföretaget visade att det kan agera snabbt och smidigt och reagera på den aktuella debatten. Fazer Bageri har systematiskt eftersträvat att höja brödets anseende och skapa innovativa varumärkesbilder även på internationell nivå”, konstaterade juryn i sina motiveringar.

”I början av lansering sålde Fazer Syrsbröd slut varje dag i nästan alla våra butiksbagerier. Finländarna köade för att få insektsbröd och försäljningen påskyndades av en aldrig tidigare skådad uppmärksamhet i både nationella och internationella medier. Efter endast en månad kändes Fazer Syrsbröd igen av fantastiska 72 procent i Finland”, säger Noora Pöyhönen, direktör för marknadsföring och portfölj på Fazer Bageri Finland. ”Vårt startup-orienterade team och våra samarbetspartner förtjänar ett stort tack för vinsten i AdProfit. Det är tillsammans med dem som vi har skapat denna matrevolution som väckt sensation världen över”, säger Noora.

Det viktigaste bedömningskriteriet i AdProfit är hur framgångsrik marknadsföringen har varit. När detta mäts beaktas även kampanjen som en del av en större kommersiell helhet.

Aktörerna bakom AdProfit-tävlingen är Annonsörernas förbund rf tillsammans med bland andra Aalto-universitetet, Alma Media och tidskriften Markkinointi&Mainonta.

Konsumenterna uppskattar handbakat bröd

Fazer Syrsbröd är ett läckert och näringsrikt hantverksbakat bröd, som bakas för hand från början till slut av mjöl från egen kvarn i Fazers butiksbagerier. Ett Syrsbröd innehåller 70 hussyrsor. Syrsbrödet är en bra proteinkälla.

Fazer Bageri eftersträvar tillväxt även framöver inom kategorin hantverksbakade bröd. Antalet butiksbagerier utökas kraftigt.

Noora Pöyhönen, direktör för marknadsföring och portfölj, Fazer Bageri Finland, noora.poyhonen@fazer.com tfn 040 5022 492

Taina Lampela-Helin, kommunikationschef, Fazer-koncernen, taina.lampela-helin@fazer.com, tfn 040 668 4600

Fazers medietelefon är öppen vardagar kl. 8.00–16.00, tfn 040 668 2998

#sirkkaleipä #ruokaajollaonmerkitys #ratkaisujaruuasta

Bilder som lämpar sig för tryck: www.fazergroup.com/pictures (Media_Press -> Fazer Sirkkaleipä)

Fazer koncernen

Fazer är ett internationellt familjeägt företag som erbjuder bageri-, konfektyr-, kex- och spannmålsprodukter, vegetabiliska måltider och mjölkfria produkter samt måltids- och cafétjänster av hög kvalitet. Vi har egen verksamhet i åtta länder och export till cirka 40 länder. Fazers mission är Mat med mening. Fazers framgång har sedan etableringen 1891 grundats på bästa kvalitet i produkter och tjänster, populära varumärken, kunniga medarbetares engagemang och företagets ansvarsfulla sätt att arbeta. Fazer-koncernens omsättning 2017 uppgick till 1,6 miljarder euro och antalet anställda till 15 000. Fazers verksamhet följer etiska principer som baserar sig på koncernens värderingar och FN:s Global Compact.