Sortimentet av fiberrika Fazer ALKU Voima-produkter växer

Fazer ALKU flingor, müsli, kli och gröt får sällskap av nyheter med högt fiberinnehåll när produktserien Voima utökas med pulver och kli. Den nya ekologiska havregrynsgröten Fazer ALKU Luomu innehåller äpple. Spannmålsnyheterna är ett enkelt sätt att öka fiberinnehållet i kosten. Produktnyheterna finns i butik i februari 2019.

Fazer ALKU Voima – en nypa räcker

Den nya serien Fazer ALKU Voima består av näringsrika koncentrat som är enkla att införliva i den dagliga kosten. De inhemska ALKU Voima-produkterna innehåller varken tillsatser, konserveringsmedel eller tillsatt salt. Nyheterna har mångsidiga användningsområden som framgår tydligt på förpackningarna.

Fazer ALKU Voima, fiberrikt havrepulver, 300 g

Fazer ALKU havrepulver innehåller allt det goda från havre. Det innehåller rikligt med kostfiber (42 %), protein (24 %) samt B-vitaminer, mineraler och spårämnen som magnesium, zink och järn. Det veganska havreklipulvret har mångsidig användning. Det kan tillsättas i drycker, maträtter, bakverk och i mellanmål.

Betaglukanen i havre ger långvarig energi, sänker kolesterolet och är bra för hjärtat och magen. Du uppnår den gynnsamma effekten genom att inta 3 gram betaglukan om dagen, vilket motsvarar tre matskedar Voima havrepulver.

Förpackningen har en praktisk hällpip som är enkel att öppna och försluta. Förpackningen kan återvinnas som kartong.

Havreklipulvret har tillverkats av finländsk havre på Fazers kvarn i Lahtis.

Fazer ALKU Voima, ugnsrostat vetekli, 200 g

Vetekli innehåller rikligt med kostfiber (59 %) samt mineraler och spårämnen som magnesium, zink och järn. Med kli kan du enkelt tillsätta fiber i maten, vilket främjar normal matsmältning. Kli är även en utmärkt proteinkälla (16 %). Vetekli kan användas som topping, vid matlagning och bakning.

Vetekli som tillverkas av inhemskt vete får sin härliga smak genom mild rostning på Fazers kvarn i Lahtis. Ugnsrostningen ger vetekliet en angenäm rostad smak samt förbättrar produktens hållbarhet.

Fazer ALKU Voima, ugnsrostat rågkli, 275 g

Rågkli innehåller rikligt med kostfiber (48 %), vitaminer, mineraler och spårämnen som zink, magnesium och järn. Med kli kan du enkelt tillsätta fiber i maten, vilket främjar normal matsmältning. Rågkli kan användas som topping samt vid matlagning och bakning – tillsätt i småfrallor, focaccia eller müslibars.

Rågkli som tillverkas av inhemsk råg får sin härliga smak genom mild rostning på Fazers kvarn i Lahtis. Ugnsrostningen ger rågkliet en angenäm rostad smak samt förbättrar produktens hållbarhet.

Fazer ALKU Voima-produkterna är även bra för hjärnan. Därför har vi märkt paketet med logotypen Fazer Brainhow. Otaliga undersökningar har visat att kosten påverkar de kognitiva funktionerna och hjärnan. Hjärnvänlig mat gör att vi orkar bättre, från morgon till kväll, och känner oss pigga och kan njuta av varje dag. Hjärnvänlig kost skyddar nervcellerna i hjärnan och motverkar trötthet. När du är pigg orkar du även koncentrera dig bättre.

Fazer ALKU Voima-produkterna har beviljats hjärtmärket Bättre val av Finlands hjärtförbund och har även ursprungsmärket Gott från Finland.

Den ekologiska gröten Fazer ALKU passar särskilt barnfamiljer

De fiberrika och läckra ekologiska grötsorterna har tagits fram specifikt som frukostalternativ i barnfamiljer och innehåller inget tillsatt socker eller salt. Den ekologiska gröten har tillverkats av näringsrikt, inhemskt fullkornsspannmål vid Fazers kvarn i Lahtis. Produkterna har ursprungsmärket Gott från Finland.

Fazer ALKU Luomu, Ekologisk havregrynsgröt med äpple, 425 g

Den ekologiska havregrynsgröten med äpple innehåller inhemsk fullkornshavre och läckra flingor av ekologiska äpplen (12 %) som gör gröten sammetslen och god. Fullkornshavre är bra för magen och ger långvarig energi.

Tillagning: Koka på spisen i 3 minuter eller i mikron i 2 minuter. Rör om och njut. Smaka eventuellt av med salt.

Förpackningen är enkel att öppna och försluta och har en praktisk hällpip. Förpackningen kan återvinnas som kartong.

Jenni Jaakkola, kategorichef, Fazer ALKU-produkter, Fazer Finland Oy, Fazer Mill & Mixes, jenni.jaakkola@fazer.com, tfn 040 579 0118

Taina-Lampela Helin, kommunikationschef, Fazer-koncernen, taina.lampela-helin@fazer.com, tfn +358 40 668 4600

Medietelefon tfn +358 40 668 29 98, vardagar kl. 8–16 eller media@fazer.com

Webbplatsen Fazer ALKU:

Produktbilder som lämpar sig för tryck:

www.fazergroup.com/pictures -

Media_Press - Fazer_ALKU_Novelties_Spring_2019

Fazer är ett internationellt familjeägt företag som erbjuder bageri-, konfektyr-, kex- och spannmålsprodukter, mjölkfria produkter, vegetabiliska måltider och on-the-go-mat och -drycker samt måltids- och cafétjänster av hög kvalitet. Fazers mission är Mat med mening Koncernen har verksamhet i åtta länder och exporterar till cirka 40 länder. Fazers framgång har sedan etableringen 1891 grundats på bästa kvalitet i produkter och tjänster, populära varumärken, engagerade och kunniga medarbetare samt företagets ansvarsfulla sätt att arbeta. Fazer-koncernens omsättning 2017 uppgick till 1,6 miljarder euro och antalet anställda till närmare 15000. Fazers verksamhet följer etiska principer som baserar sig på koncernens värderingar och FN:s Global Compact.

Vi skapar smakupplevelser