Upplevelser, kul och inspiration på Fazers nya besökscenter

Fazers nya besökscenter i Vanda öppnar för allmänheten den 1 oktober 2016. Med sin råvaruträdgård, kakaoträd i växthuset, böjda innertak av trä, gröna tak, glasväggar och golv av mosaikbetong kommer det att bli en av områdets arkitektoniska pärlor. Besökscentrets utställningar, Fazer Café, butik och konferensservice öppnar nya möjligheter för både fantastiska besöksupplevelser och för möten och evenemang. Du kan redan boka höstens besök på Fazer Besökscenters hemsidor www.visitfazer.com.

I september har det gått 125 år sedan Karl Fazer öppnade sitt fransk-ryska konditori på Glogatan i Helsingfors. Invigningen av Fazers nya besökscenter blir det största evenemanget under jubileumsåret.

Att lyssna på konsumenterna och föra en aktiv dialog med dem är viktigt för Fazer. Det nya besökscentret i Vanda, som ger besökarna en helhetsbetonad och inspirerande upplevelse, öppnas för allmänheten i oktober. Centret ger Fazer möjlighet att stå i kontinuerlig och aktiv växelverkan med konsumenterna samt ta emot respons och idéer.

“Fazer Besökscenter ska skapa en inspirerande, undervisningsbetonad och oförglömlig varumärkesupplevelse”, säger Fazer-koncernens kommunikations- och varumärkesdirektör Ulrika Romantschuk. “Centret kommer att ha ett unikt utställningsområde, en butik och ett Fazer Café. Utställningen blir fantastisk med till exempel en trädgård med råvaror, en godisskog och en kaninskulptur, stor som en liten bil, som är gjord av Mignonägg. Våra egna guider leder besökarna på inspirerande rundturer där man får uppleva utställningen”, fortsätter hon.

Nya möjligheter för besök och evenemang

Det nya besökscentret tar emot både enskilda gäster och grupper. Enskilda besökare kan köpa en biljett och delta i en av de guidade rundturerna – eller bara sticka sig in på en kopp kaffe i caféet eller besöka butiken, utan att alls gå på utställningen. Grupper kan förhandsboka rundturer. Centret erbjuder också mötestjänster och olika slags evenemang, från kock- och bakskolor till födelsedagskalas för barn och familjesammankomster.

“Det skapar nya möjligheter för inspirerande möten och evenemang. Föreställ dig ett teambuilding-evenemang som börjar med en rundtur genom utställningen, fortsätter med ett internt möte och toppas med att teamet njuter av en måltid som de skapat tillsammans i kockskolan – allt i Fazers egna, fina utrymmen”, säger Anu Kokko, direktör för Fazer Besökscenter.

Finländska krafter

Fazers nya besökscenter är också en satsning på finländsk design och finländskt arbete. Centret har planerats av arkitektbyrån K2S, kända för Tystnadens kapell i Kampen i Helsingfors. SVR bygger centret och Ateljé Sotamaa planerar besöksupplevelsen.

“Nu rekryterar vi nya medlemmar till Fazer Besökscenter-teamet”, säger Anu Kokko. “Vi är alla mycket ivriga inför vår nya arbetsmiljö, med alla nya möjligheter. Våra intressegrupper och allmänheten har redan visat stort intresse för besökscentret. Nu kan man göra förhandsbokningar på www.visitfazer.com. Vi har redan tagit emot reservationer och ser verkligen fram emot att öppna dörrarna den 1 oktober 2016!”

Anu Kokko, Direktör, Fazer Besökscenter, tel. +358405042746
Websida http://www.visitfazer.com/
@FazerSuomi #VisitFazer
Bilder: www.fazergroup.com/pictures ,Media/Press – Visitor Centre

E-postadresserna har formen fornamn.efternamn@fazer.com

Fazer är ett internationellt familjeägt företag som erbjuder bageri-, konfektyr-, kex- och spannmålsprodukter samt måltids- och cafétjänster av hög kvalitet. Koncernen har egen verksamhet i åtta länder och export till cirka 40 länder. Fazers mission är att skapa smakupplevelser. Fazers framgång har sedan etableringen 1891 grundats på bästa kvalitet i produkter och tjänster, populära varumärken, kunniga medarbetares engagemang och företagets ansvarsfulla sätt att arbeta. I år firar Fazer 125-årsjubileum och att det är 150 år sedan företagets grundare Karl Fazer föddes. Fazer-koncernens omsättning 2015 uppgick till mer än 1,5 miljarder euro och antalet anställda till närmare 15 000. Fazers verksamhet följer etiska principer som baserar sig på koncernens värderingar och FN:s Global Compact.