Bageritrenderna i år är havre, alternativa proteinkällor och hälsofrämjande nyheter

Fazer Bageri undersöker regelbundet önskemålen och behoven hos de finländska konsumenterna. Enligt undersökningar* var de viktigaste kriterierna när finländarna valde bröd 2017 att brödet smakar gott och är färskt. Den tredje viktigaste faktorn var att brödet är inhemskt. Bröd har en viktig roll särskilt i barnfamiljernas vardag eftersom det är mångsidigt och enkelt att använda, smakar gott och är hälsosamt.

Finländska barnfamiljer förlitar sig på bröd

”För barnfamiljer är det svårt att få vardagspusslet att gå ihop och det gäller att orientera sig mitt i allt kaos. Bröd underlättar barnfamiljernas vardag och bidrar till att skapa balans. För oss som föregångare i bageribranschen är det viktigt att få en djupare förståelse för konsumenternas olika vardagar och bidra med lösningar som underlättar dem”, säger Katri Perälä, Senior Insight Manager på Fazer Bageri.

Fazer Bageri undersöker finländarnas beteende, lyssnar på dem i olika kanaler och lanserar produkter som motsvarar efterfrågan. Stigande trender i år är hälsosam och läcker havre, alternativa proteinkällor, som Syrsbrödet, mångsidiga mellanmål som underlättar vardagen och hälsofrämjande produkter.

Bröd är det främsta mellanmålet

I den färska Fazer Puikula-undersökningen** undersöktes finländska barnfamiljers måltider, som visade sig vara mycket händelserika. I undersökningen konstaterade hälften av svarspersonerna att måltiderna inte har förlöpt utan missöden. Närmare en tredjedel medgav att de har ätit sin måltid kall, och hela 85 procent konstaterade att de gett sina barn något att äta strax före den egentliga måltiden.

”Bröd har en stark närvaro i de finländska familjernas vardag, särskilt som mellanmål. Det äts mellanmål i familjerna minst en gång om dagen och i familjer med mindre barn flera gånger om dagen. Nästa tre av fyra berättade att de har mutat sina barn med godsaker, och 16 procent medgav att barnen äter frukost samtidigt som ytterkläderna kläds på”, säger Perälä.

Fazer Puikula förnyar familjernas favorithavrebröd

Havrebröd är många barnfamiljers favorit. Fazer Bageri har förnyat havrebröden i den populära Puikula-familjen. Portionsbröd med högre fullkornsinnehåll kommer ut i butikerna i februari.

Den förnyade ljusa Puikula-familjen är saftigare och mer näringsrik: den innehåller mer havre, råg och fibrer. Framöver är 50 procent av spannmålen i Puikula-havrebröden fullkornshavre. Genom att förbättra bakningsprocessen har brödet dessutom blivit mindre smuligt, en egenskap som är typisk för havrebröd.

*Brödundersökningen Suuri leipätutkimus 2017

**Undersökningen Puikula Tosi Arki 2017

Katri Perälä, Senior Insight Manager, Fazer Bageri Finland, katri.perala@fazer.com, tfn +358 40 747 62 52

Taina Lampela-Helin, informatör, Fazer-koncernen, taina.lampela-helin@fazer.com, tfn +358 40 668 46 00

Fazers medietelefon är öppen vardagar kl. 8–16, tfn +358 40 668 29 98.

#puikula #makujokayhdistää #tosiarki #suomalaistahyvää

Produktbilder som lämpar sig för tryck

www.fazergroup.com/pictures - Media_Pess_Fazer_Puikula_produktbilder

Fazer är ett internationellt familjeägt företag som erbjuder bageri-, konfektyr-, kex- och spannmålsprodukter samt måltids- och cafétjänster av hög kvalitet. Koncernen har egen verksamhet i åtta länder och export till cirka 40 länder. Fazers framgång har sedan etableringen 1891 grundats på bästa kvalitet i produkter och tjänster, populära varumärken, kunniga medarbetares engagemang och företagets ansvarsfulla sätt att arbeta. Fazer-koncernens omsättning 2016 uppgick till 1,6 miljarder euro och antalet anställda till närmare 15 000. Fazers verksamhet följer etiska principer som baserar sig på koncernens värderingar och FN:s Global Compact.