• Fazer Group/

Fazer använder bara ansvarsfullt producerad kakao, och godkänner inte Finnwatchs sätt att sprida vilseledande information om företagets kakaoinköp

Fazer använder enbart ansvarsfullt producerad kakao. All den kakao vi använder är spårbar. Fazers ansvarsfulla kakaoinköp består av certifierad kakao och kakao som köps genom odlarsamarbete. År 2016 var andelen certifierad kakaoråvara 62 %, och i år är andelen betydligt större. Certifikat är ett bra verktyg för att säkerställa ansvarsfullheten, men vi vill göra mera. Därför köper vi ansvarsfullt producerad kakao också genom odlarprogram. I centrum av våra kakaoinköp står odlarna och utvecklingen av odlarsamhällena.

Finnwatch ber i sitt nyhetsbrev, skickat 9.12, mottagarna att underteckna en appell där man bland annat kräver att Fazer certifierar sin choklad. Appellens rubrik är ”Slavfri choklad, tack” (”Orjavapaata suklaata, kiitos”) och på bilden visas Fazers chokladask. Enligt appellen är ”produktcertifieringar just nu det enda sättet för konsumenterna att vara säkra på att kakaoproduktionens ansvarsövervakning är vederbörlig”.

Vi har fört en dialog med Finnwatch redan i flera års tid och öppet delat information om kakaoinköpens utveckling. Fazer godkänner inte Finnwatchs sätt att uppsåtligt sprida vilseledande information om företagets kakaoinköp.

Fazers kakaoinköp

Fazer tillverkar choklad av förädlade kakaoprodukter: kakaomassa, kakaosmör och kakaopulver. Av den kakao som vi köper härstammar en fjärdedel från Ecuador och tre fjärdedelar från Västafrika. Av den kakao vi köper förädlas cirka 40 % i ursprungslandet, resten förädlas i Europa.

Vi använder bara ansvarsfullt producerad kakao och all vår kakao har spårbart ursprung. Fazers ansvarsfulla kakaoinköp består av certifierad kakao och ansvarsfullt producerad kakao, som köps genom odlarsamarbete. Vi använder alla tre certifikat: UTZ, Rainforest Alliance och Fairtrade Cocoa Programme. Genom att våra kakaoinköp har en bred bas kan vi se till att vi har tillräckligt med kakaoalternativ med just rätt smakprofil till vårt förfogande – också om det händer något på odlingarna (exempelvis jordbävningarna i Ecuador). Våra produkter är inte märkta med certifikat, för vi vill inte välja ett system framom de andra. År 2016 var andelen certifierad kakaoråvara 62 % och i år är andelen betydligt större. Certifikat är ett bra verktyg för att säkerställa ansvarsfullheten, men vi vill göra mera.

Fazer har tillverkat choklad i över 120 års tid och vi har lika lång erfarenhet av kakaoinköp. I centrum av våra kakaoinköp står odlarna och utvecklingen av odlarsamhällena. Upp till 80 % av de fem miljoner kakaoodlarna i världen bedöms inte höra till något certifieringssystem. Vi tycker det är rätt och ansvarsfullt att genom odlarprogram utveckla näringsgrenen också för de odlare som står utanför certifieringssystemen.

Över 6 000 odlare i Ecuador och Nigeria är med i våra odlarprogram. Till programmens element hör utbildning och övervakning av hur man förhindrar användningen av barnarbetskraft, odlingspremier samt olika slags stöd för odlarsamhällena genom olika projekt, ansvarskrav, monitorering, rapportering på tertialbasis och spårbarhet till odlar- och farmnivå. Odlarprogrammen auditeras av tredje part.

10 procent av våra utgifter för kakaoinköp består av premier som betalas till odlarna. Detta betyder att vi varje år använder miljontals euro för att utveckla kakaoodlarsamhällena. Genom våra odlarprogram kan vi noggrant följa med hur premierna har använts och vad man har åstadkommit med hjälp av dem.  Responsen som vi fått av odlarna visar att programmen upplevs fungera och att man vill vara med i dem. Responsen uppmuntrar oss att fortsätta utveckla kakaoodlingen tillsammans med hela kedjan.

Rolf Ladau
Fazer Konfektyr

Ytterligare information

Liisa Eerola, kommunikationsdirektör, Fazer-koncernens partnerskapsprogram, tel. 044 710 8860
Fazers mediatelefon betjänar vardagar kl. 8.00–16.00, tel. 040 668 2998

Fazer är ett internationellt familjeägt företag som erbjuder bageri-, konfektyr-, kex- och spannmålsprodukter samt måltids- och cafétjänster av hög kvalitet. Koncernen har egen verksamhet i åtta länder och export till cirka 40 länder. Fazers mission är Mat med mening. Fazers framgång har sedan etableringen 1891 grundats på bästa kvalitet i produkter och tjänster, populära varumärken, kunniga medarbetares engagemang och företagets ansvarsfulla sätt att arbeta. Fazer-koncernens omsättning 2016 uppgick till 1,6 miljarder euro och antalet anställda till närmare 15 000. Fazers verksamhet följer etiska principer som baserar sig på koncernens värderingar och FN:s Global Compact.