Fazer Bageri deltar i arbetet att minska saltintaget

Fazer Bageri drar sitt strå till stacken för att minska saltintaget genom att sänka salthalten i sina bröd. På årsbasis kommer man att använda sammanlagt 35 ton mindre salt vid bakningen av matbröd. Från och med början av år 2016 bakar också Fazer allt sitt bröd med enbart joderat salt.

Näringsmyndigheterna har av hälsoskäl rekommenderat en minskning av saltmängden i kosten. Bröd är en betydande produktgrupp med tanke på totalintaget av salt. Fazer Bageri deltar i arbetet att minska saltintaget genom att minska saltmängden i sina bageriprodukter med totalt cirka 35 000 kg under år 2016. Förändringen genomförs med hjälp av förnyade recept och förändringar i råvarorna.

”Salt är en av grundsmakerna och därför bör minskningar i saltmängden göras med eftertanke och så småningom. Vi har noggrant testat förändringarna, så att produkterna ska vara lika goda också i fortsättningen”, säger Heli Anttila, direktör för sortiment och produktutveckling på Fazer Bageri.

Statens näringsdelegation rekommenderade år 2015 att hela livsmedelsindustrin och i synnerhet bagerierna skulle övergå till att använda joderat salt. Fazer har testat alla sina produkter och utrett möjligheterna att övergå till joderat salt. Från och med början av 2016 bakar Fazer allt förpackat bröd i Finland med enbart joderat salt.

Att sänka salthalten är inget nytt

Fazer vill erbjuda konsumenterna allt fler hälsosamma alternativ. Redan nu har Fazer många bröd med Hjärtmärket. Märket visar att produkten är ett bättre val i sin grupp med tanke på hälsan.

Att sänka salthalten är inget nytt för Fazer. I takt med att smakvanorna förändras har brödens salthalt granskats flera gånger under de senaste årtiondena. Fazer följer och deltar aktivt i forskningen och utvecklingen, vars mål är att hitta nya, innovativa råvaror. ”Också i fråga om salt är nya möjligheter i sikte, med vars hjälp man kunde minska saltmängden utan att produktens smak påverkas”, berättar Heli Anttila.

Finländarnas saltintag är högt

Enligt näringsrekommendationerna borde man få i sig högst 5 g salt per dag. De finländska kvinnornas medelintag är 6,5 g och männens t.o.m. 8,9 g per dag. För mycket salt höjer blodtrycket, vilket i sin tur påverkar hjärtats och blodkärlens välmående samt ökar risken för hjärnblödning.

Fazer vill för sin del påverka människornas hälsa och välmående. Detta är en viktig del av Fazers företagsansvar. ”Fazers åtgärder i fråga om användandet av joderat salt påverkar finländarnas välmående i betydande grad, vilket vi är glada att konstatera”, säger Fazer-koncernens företagsansvarsdirektör  Nina Elomaa. Också måltidstjänstföretaget Fazer Food Services använder joderat salt i största delen av maten de framställer. Det joderade saltets andel uppgår till cirka 85 procent av allt använt salt, och därtill används finger- och havssalt samt andra specialsalt. Fazer Food Services serverar cirka 130 000 måltider dagligen i sina 600 restauranger i Finland.

Saltfakta 1

• Det rekommenderade dagsintaget av salt är 5 g
  • Saltintaget för kvinnor är 6,5 g och för män 8,9 g

TOP3-saltkällorna för finländare är spannmåls- och bageriprodukter, köttmåltider och mjölkprodukter

Saltfakta 2

• Fazer Bageri minskar saltmängden i sina produkter med 35 000 kg år 2016
  • Medelsalthalten i Fazers färska bröd kommer att vara 1,05 %
  • 100 % av det salt som Fazer Bageri använder är joderat
  • 85 % av det salt som Fazer Food Services använder är joderat

Ytterligare information
Heli Anttila, direktör för sortiment och produktutveckling, Fazer Bageri, tfn 040 752 0324, heli.anttila@fazer.com
Leena Majamäki, kommunikationsdirektör, Fazer-koncernen, tfn 040 585 1585, leena.majamaki@fazer.com

Medietelefon: tfn 040 6682 998, vardagar kl. 8–16

Fazer är ett internationellt familjeägt företag som erbjuder bageri-, konfektyr- och kexprodukter samt måltids- och cafétjänster. Koncernen har egen verksamhet i åtta länder och export till över 40 länder. Över 95 % av våra bageri- och konfektyrprodukter som säljs i Finland tillverkas i Finland. Fazers mission är att skapa smakupplevelser. Företagets framgång har sedan etableringen 1891 grundats på bästa kvalitet i produkter och tjänster, populära varumärken, de kunniga medarbetarnas passion och företagets ansvarsfulla sätt att arbeta. Målsättningen är att dela ett gott liv, varenda dag. Fazer-koncernens omsättning uppgick till knappt 1,7 miljarder euro år 2013, och antalet anställda är över 15 000. Fazers verksamhet följer etiska principer som baserar sig på koncernens värderingar och FN:s Global Compact (GC).